Tehtävien jakautuminen meriviennissä ja -tuonnissa
Koskinen, Timo (2018)
Koskinen, Timo
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112017615
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112017615
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty yrityksen Kuehne + Nagel tilauksesta. Työn tarkoituksena on kartoittaa merihuolintaprosessin aikana tehtävien töiden jakautumista suhteessa sopimuk-siin, toimitusehtoihin ja olemassa olevien toimintaohjeiden antamaan tehtävänjakoon toimit-taessa organisaation sisällä globaalissa verkostossa ja ulkopuolisten toimijoiden kanssa.
Työssä tarkastellaan huolinnan ongelmakohtia. Näitä tilanteita kartoitettiin kyselyllä yrityk-sen sisällä ja se kohdistettiin operatiivisissa tehtävissä toimiviin työntekijöihin meriviennissä ja -tuonnissa. Kyselyn tuloksia käytiin läpi yrityksessä kahden asiantuntijan avulla ja samalla tarkennettiin tuloksia ja niiden taustoja. Kyselyiden ja haastattelumuotoisen keskustelun pohjana käytettiin alan teoriaa ja yrityksen sisältä saatua tietoa. Tavoitteena oli löytää arjes-sa toistuvasti tapahtuvia aikaa vieviä tilanteita, joihin tarttumalla voidaan säästää aikaa.
Tuloksia tarkastellaan työssä analysoiden niiden vaikutusta toimintaan ja hakien ratkaisuja toiminnan parantamiseen. Lopuksi esitetään lyhyen ja pitkän aikavälin ratkaisuja, joilla on-gelmakohtia voidaan välttää tulevaisuudessa.
Suurimmat ongelmakohdat löytyvät puutteellisesta tiedonkulusta tai osapuolten huonosta asiantuntemuksesta. Tiedonkulkuun ja alan normien selventämiseen esitetään ratkaisuna entistä aktiivisempaa vuoropuhelua asiakastapaamisissa tai sähköisessä tiedonvälitykses-sä. Myös asiakkaan ja asiakasyritysten syvällisempi tunteminen todetaan hyväksi tavaksi välttää eteen tulevia ongelmakohtia. Työn yksityiskohtainen tutkimusosio on luovutettu vain työn tilaajan käyttöön.
Työssä tarkastellaan huolinnan ongelmakohtia. Näitä tilanteita kartoitettiin kyselyllä yrityk-sen sisällä ja se kohdistettiin operatiivisissa tehtävissä toimiviin työntekijöihin meriviennissä ja -tuonnissa. Kyselyn tuloksia käytiin läpi yrityksessä kahden asiantuntijan avulla ja samalla tarkennettiin tuloksia ja niiden taustoja. Kyselyiden ja haastattelumuotoisen keskustelun pohjana käytettiin alan teoriaa ja yrityksen sisältä saatua tietoa. Tavoitteena oli löytää arjes-sa toistuvasti tapahtuvia aikaa vieviä tilanteita, joihin tarttumalla voidaan säästää aikaa.
Tuloksia tarkastellaan työssä analysoiden niiden vaikutusta toimintaan ja hakien ratkaisuja toiminnan parantamiseen. Lopuksi esitetään lyhyen ja pitkän aikavälin ratkaisuja, joilla on-gelmakohtia voidaan välttää tulevaisuudessa.
Suurimmat ongelmakohdat löytyvät puutteellisesta tiedonkulusta tai osapuolten huonosta asiantuntemuksesta. Tiedonkulkuun ja alan normien selventämiseen esitetään ratkaisuna entistä aktiivisempaa vuoropuhelua asiakastapaamisissa tai sähköisessä tiedonvälitykses-sä. Myös asiakkaan ja asiakasyritysten syvällisempi tunteminen todetaan hyväksi tavaksi välttää eteen tulevia ongelmakohtia. Työn yksityiskohtainen tutkimusosio on luovutettu vain työn tilaajan käyttöön.