Muutokset mestariopinnoissa : Case: Stadin aikuisopisto
Anttila, Katja (2018)
Anttila, Katja
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112718540
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112718540
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin uusien, 1.8.2017 voimaan tulleiden Vaatetusalan erikoisammattitutkinnon (mestaritutkinto) perusteiden toimivuutta korkeatasoisen vaatteen valmistuksen taitojen oppimiseen. Työn avulla on mahdollisuus uudistaa opettamista ja saada opiskelijat oppimaan sellaisia valmistustekniikoita ja kaavoitustaitoja, joita voi sanoa laadukkaiksi ja jotka ovat mestaritasoa.
Tutkimus tehtiin Stadin aikuisopistossa, jossa tutkimuksen tekijä on työssä. Tutkinnon perusteiden tavoitteet ovat muuttuneet pois korkeatasoisen vaatteenvalmistuksen tavoitteista. Tilalle on tullut painotus tekstiili- ja vaatetusalan kehittämiseen sekä tuotteistamisen, brändäämisen ja markkinoinnin kehittämiseen.
Tutkimuksessa kokeiltiin mestaritason vaatteenvalmistukseen laadittua opetusmateriaalia ja havainnoitiin oppimista. Tarkoituksena saavuttaa osaaminen, jolla tutkinnon suorittaja pystyisi työskentelemään itsenäisemmin ja osaavammin vaativassa ateljeetyössä. Tutkimuksessa selvitettiin ateljeetasoisen vaatteen valmistusprosessi.
Tutkimus oli kvalitatiivinen, ja siinä käytettiin havainnointia ja haastattelua tutkimusmenetelmänä. Siinä tutkittiin tehtävien onnistumista, riittikö suunniteltu aika ja täyttyvätkö omat tavoitteet. Lisäksi tutkittiin, veikö markkinoinnin ja tuotteistamisen kehittäminen liian paljon resursseja ammatillisista syventävien taitojen oppimisesta vuoden koulutuksen aikana.
Tutkimuksen analyysissa verrattiin vuoden 2005 Vaatetusalan tutkinnon perusteiden mukaisia opiskelua vuoden 2017 perusteisiin. Opiskelijoilta koottiin kokemuksia kehittämisen ja tuotteistamisen osuudesta opintokokonaisuuksien oppimisesta.
Tutkimus tehtiin Stadin aikuisopistossa, jossa tutkimuksen tekijä on työssä. Tutkinnon perusteiden tavoitteet ovat muuttuneet pois korkeatasoisen vaatteenvalmistuksen tavoitteista. Tilalle on tullut painotus tekstiili- ja vaatetusalan kehittämiseen sekä tuotteistamisen, brändäämisen ja markkinoinnin kehittämiseen.
Tutkimuksessa kokeiltiin mestaritason vaatteenvalmistukseen laadittua opetusmateriaalia ja havainnoitiin oppimista. Tarkoituksena saavuttaa osaaminen, jolla tutkinnon suorittaja pystyisi työskentelemään itsenäisemmin ja osaavammin vaativassa ateljeetyössä. Tutkimuksessa selvitettiin ateljeetasoisen vaatteen valmistusprosessi.
Tutkimus oli kvalitatiivinen, ja siinä käytettiin havainnointia ja haastattelua tutkimusmenetelmänä. Siinä tutkittiin tehtävien onnistumista, riittikö suunniteltu aika ja täyttyvätkö omat tavoitteet. Lisäksi tutkittiin, veikö markkinoinnin ja tuotteistamisen kehittäminen liian paljon resursseja ammatillisista syventävien taitojen oppimisesta vuoden koulutuksen aikana.
Tutkimuksen analyysissa verrattiin vuoden 2005 Vaatetusalan tutkinnon perusteiden mukaisia opiskelua vuoden 2017 perusteisiin. Opiskelijoilta koottiin kokemuksia kehittämisen ja tuotteistamisen osuudesta opintokokonaisuuksien oppimisesta.