Maalaustyökaluliitännäisen toteutus pelimoottorille
Taussi, Henri (2018)
Taussi, Henri
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112117677
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112117677
Tiivistelmä
Insinöörityön tavoitteena oli tehdä 3D-mallien maalaustyökalu liitännäinen Unity-pelimoottorille ja tutkia kilpailevia 3D-mallien maalaustyökaluja ja niiden ominaisuuksia. Projektina toteutettiin 3DM-Spary-niminen maalaustyökalu, jonka uniikki kilpailuvaltti oli sen tallennusominaisuus Unityn pelitilassa. 3DM-Spary-työkalun tallennus perustuu tietokoneen ”temporary”-kansioon tallennettuun väliaikaiseen tekstitiedoston käyttöön.
Kesken 3DM-Spary-työkalun kehityksen eräs kilpaileva 3D-mallien maalaustyökalu sai päivityksessään pelitilassa tapahtuvan tallennusominaisuuden, joka oli vastaava kuin 3DMSpary-työkalussa toteutettu.
3DM-Spary-työkalun toiminta perustuu Unityn ensimmäisen persoonan pelihahmolle, jolle on mallinnettu maalia ampuva maaliruisku. Maaliruiskulle toteutettiin neljä erilaista sivellintä, jotka tuottavat erilaiset kuviot. Maaliruiskujen tuottaman kuvion väriä, läpinäkyvyyttä ja kokoa pystyy muuttamaan käyttöliittymästä.
Työn lopuksi näiden maaliruiskujen tehokkuutta mitattiin ja tuloksista tehtiin analyysi, jonka kaksi tehottomalla laskentaprosessilla toteutettua sivellintä päätettiin tulevaisuudessa muuttaa samaan muotoon kuin kaksi paremmin testissä pärjännyttä sivellintä. 3DM-Spary-työkalun kehitys jatkuu edelleen.
Kesken 3DM-Spary-työkalun kehityksen eräs kilpaileva 3D-mallien maalaustyökalu sai päivityksessään pelitilassa tapahtuvan tallennusominaisuuden, joka oli vastaava kuin 3DMSpary-työkalussa toteutettu.
3DM-Spary-työkalun toiminta perustuu Unityn ensimmäisen persoonan pelihahmolle, jolle on mallinnettu maalia ampuva maaliruisku. Maaliruiskulle toteutettiin neljä erilaista sivellintä, jotka tuottavat erilaiset kuviot. Maaliruiskujen tuottaman kuvion väriä, läpinäkyvyyttä ja kokoa pystyy muuttamaan käyttöliittymästä.
Työn lopuksi näiden maaliruiskujen tehokkuutta mitattiin ja tuloksista tehtiin analyysi, jonka kaksi tehottomalla laskentaprosessilla toteutettua sivellintä päätettiin tulevaisuudessa muuttaa samaan muotoon kuin kaksi paremmin testissä pärjännyttä sivellintä. 3DM-Spary-työkalun kehitys jatkuu edelleen.