Runkokuljetusten täyttöasteen parantaminen mittaustapaa kehittämällä
Lahti, Tommi (2018)
Lahti, Tommi
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018091615165
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018091615165
Tiivistelmä
Posti haluaa tehostaa kuljetuksiaan vähentääkseen kuljetuskustannuksia ja ympäristön kuormitusta. Opinnäytetyön tavoitteena oli löytää uusi mittausmenetelmä Postin runkokuljetusten täyttöasteen mittaamiseen ja tehdä selkeä selvitys eri mittausmenetelmistä. Eri mittausmenetelmien hyviä ja huonoja puolia käytiin läpi sekä selvitettiin mittausmenetelmien sopivuutta Postille.
Aluksi selvitettiin Postin kuljetusten nykytila ja kuljetusten mittaamistapa. Sen jälkeen selvitettiin mitä kirjallisuudesta löydettiin kuljetuksista ja yrityksen tehokkuuden mittaamisesta. Runkokuljetusten tehokkuuden mittarina käytettyä kuormatilan täyttöastetta tutkittiin eniten. Kuljetusyritysten ja kuljetusmuotojen käyttämiä mittausmenetelmiä selvitettiin myös kyselyllä. Postin täyttöasteen mittaamisen nykytilaa verrattiin kerättyyn tutkimustietoon kirjallisuudesta ja aiemmista tutkimuksista.
Lopuksi esiteltiin erilaisia mittausmenetelmiä Postin runkokuljetusten täyttöasteen mittaamiseen. Tiekuljetusten täyttöastetta käsittelevän kirjallisuuden ja Ruotsissa suoritettujen tutkimusten perusteella kuormatilan täyttöasteen mittaamisen täytyy perustua ensisijaisesti painoon. Kuorman painona tulisi käyttää todellista painoa, mutta todellisen painon käyttö on haasteellista. Yrityksissä käytettiin rahdituspainoja todellisen painon sijaan. Myös painoon ja pinta-alaan perustuva yksikkö, kg/lvm nostettiin esille Ruotsissa suoritetuissa tutkimuksissa. Kyselyn perusteella yritykset käyttävät täyttöasteen mittaamiseen eri mittausmenetelmiä, jotka riippuvat kuljetettavasta tavarasta. Pinta-alaan perustuva täyttöasteen mittaus on varmasti yksi helpoimmista mittausmenetelmistä. Tulisi selvittää tarkemmin kuinka haastavaa on mitata Postin eri tuotteiden painot (printti, paketit). Täyttöasteena tulisi käyttää painoa, jos painon selvittäminen ei lisää merkittävästi työvaiheita.
Aluksi selvitettiin Postin kuljetusten nykytila ja kuljetusten mittaamistapa. Sen jälkeen selvitettiin mitä kirjallisuudesta löydettiin kuljetuksista ja yrityksen tehokkuuden mittaamisesta. Runkokuljetusten tehokkuuden mittarina käytettyä kuormatilan täyttöastetta tutkittiin eniten. Kuljetusyritysten ja kuljetusmuotojen käyttämiä mittausmenetelmiä selvitettiin myös kyselyllä. Postin täyttöasteen mittaamisen nykytilaa verrattiin kerättyyn tutkimustietoon kirjallisuudesta ja aiemmista tutkimuksista.
Lopuksi esiteltiin erilaisia mittausmenetelmiä Postin runkokuljetusten täyttöasteen mittaamiseen. Tiekuljetusten täyttöastetta käsittelevän kirjallisuuden ja Ruotsissa suoritettujen tutkimusten perusteella kuormatilan täyttöasteen mittaamisen täytyy perustua ensisijaisesti painoon. Kuorman painona tulisi käyttää todellista painoa, mutta todellisen painon käyttö on haasteellista. Yrityksissä käytettiin rahdituspainoja todellisen painon sijaan. Myös painoon ja pinta-alaan perustuva yksikkö, kg/lvm nostettiin esille Ruotsissa suoritetuissa tutkimuksissa. Kyselyn perusteella yritykset käyttävät täyttöasteen mittaamiseen eri mittausmenetelmiä, jotka riippuvat kuljetettavasta tavarasta. Pinta-alaan perustuva täyttöasteen mittaus on varmasti yksi helpoimmista mittausmenetelmistä. Tulisi selvittää tarkemmin kuinka haastavaa on mitata Postin eri tuotteiden painot (printti, paketit). Täyttöasteena tulisi käyttää painoa, jos painon selvittäminen ei lisää merkittävästi työvaiheita.