Digitaalisen markkinoinnin rooli pienissä suomalaisissa B2B-yrityksissä
Ryymin, Teemu (2018)
Ryymin, Teemu
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112618327
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112618327
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, mikä on digitaalisen markkinoinnin rooli pienissä suomalaisissa B2B-yrityksissä. Selvityksen tavoitteena oli tarkastella, miten pienet suomalaiset B2B-yritykset hyödyntävät digitaalista markkinointia ja miten henkilökohtainen myyntityö on muuttunut digitalisaation myötä.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koottiin digitaalisen markkinoinnin ja B2B:n ammattikirjallisuudesta sekä sähköisissä välineissä julkaistujen selvitysten ja kirjoitusten pohjalta. Teoriaosuudessa muodostettiin käsitys siitä, mitä erilaisia digitaalisen markkinoinnin kanavia on ja miksi yritysten tulisi ottaa niitä käyttöön. Lisäksi teoreettisessa viitekehyksessä tarkasteltiin lyhyesti myös digitalisaatioon liittyvää tekoälyä ja koneoppimista.
Opinnäytetyö tehtiin laadullisena selvityksenä syyskuussa 2018. Kuusi pientä suomalaista B2B-yritystä osallistui selvitykseen. Kaikille yrityksille lähetettiin kyselylomake valmiiksi. Selvitysaineisto kerättiin yrityksiltä kahden puhelinhaastattelun, kolmen sähköpostitse lähetetyn täytetyn kyselylomakkeen ja yhden henkilökohtaisen haastattelun avulla.
Selvityksen tulokset osoittivat, että kaikki yritykset käyttivät digitaalisen markkinoinnin kanavia ja henkilökohtainen myyntityö on edelleen tärkeässä asemassa yritysten liiketoiminnan kannalta. Tulosten mukaan digitaalisen markkinoinnin ja myynnin kanavat sekä keinot ovat myös pienten yritysten saatavilla ja yritykset voivat valita liiketoiminnan luonteen ja koon mukaan soveltuvat digitaalisen markkinoinnin kanavat. Tekoälyn ja koneoppimisen kehittymiseen suhtauduttiin optimistisesti. Haastatellut olivat nuoria yrityksiä, jotka ovat olleet toiminnassa kahdesta viiteen vuotta. Tällä seikalla saattoi olla vaikutusta yritysten digitaalisen markkinoinnin käyttöasteeseen.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koottiin digitaalisen markkinoinnin ja B2B:n ammattikirjallisuudesta sekä sähköisissä välineissä julkaistujen selvitysten ja kirjoitusten pohjalta. Teoriaosuudessa muodostettiin käsitys siitä, mitä erilaisia digitaalisen markkinoinnin kanavia on ja miksi yritysten tulisi ottaa niitä käyttöön. Lisäksi teoreettisessa viitekehyksessä tarkasteltiin lyhyesti myös digitalisaatioon liittyvää tekoälyä ja koneoppimista.
Opinnäytetyö tehtiin laadullisena selvityksenä syyskuussa 2018. Kuusi pientä suomalaista B2B-yritystä osallistui selvitykseen. Kaikille yrityksille lähetettiin kyselylomake valmiiksi. Selvitysaineisto kerättiin yrityksiltä kahden puhelinhaastattelun, kolmen sähköpostitse lähetetyn täytetyn kyselylomakkeen ja yhden henkilökohtaisen haastattelun avulla.
Selvityksen tulokset osoittivat, että kaikki yritykset käyttivät digitaalisen markkinoinnin kanavia ja henkilökohtainen myyntityö on edelleen tärkeässä asemassa yritysten liiketoiminnan kannalta. Tulosten mukaan digitaalisen markkinoinnin ja myynnin kanavat sekä keinot ovat myös pienten yritysten saatavilla ja yritykset voivat valita liiketoiminnan luonteen ja koon mukaan soveltuvat digitaalisen markkinoinnin kanavat. Tekoälyn ja koneoppimisen kehittymiseen suhtauduttiin optimistisesti. Haastatellut olivat nuoria yrityksiä, jotka ovat olleet toiminnassa kahdesta viiteen vuotta. Tällä seikalla saattoi olla vaikutusta yritysten digitaalisen markkinoinnin käyttöasteeseen.