Neuvolan terveydenhoitajat osana alle kouluikäisten lasten mediakasvatusta
Tuominen, Juulia; Pylvänäinen, Juulia (2018)
Tuominen, Juulia
Pylvänäinen, Juulia
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112618291
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112618291
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää neuvolan terveydenhoitajien käsityksiä alle kouluikäisten lasten median käytön vaikutuksista ja terveydenhoitajien vanhemmille antamaa ohjausta mediakasvatukseen liittyen. Tarkoituksena on myös saada tietoa, miten terveydenhoitajien mediakasvatukseen liittyvää osaamista voitaisiin lisätä. Tavoitteena on tuottaa tietoa terveydenhoitajien kouluttamisen edistämiseksi.
Aineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella touko- ja elokuun välisenä aikana vuonna 2018 erään varsinaissuomalaisen terveyskeskuksen lastenneuvoloiden terveydenhoitajilta (n = 13). Tutkimusmenetelmä oli kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus ja aineisto analysoitiin induktiivista eli aineistolähtöistä sisällönanalyysiä käyttäen.
Tämän opinnäytetyön tulokset osoittavat, että terveydenhoitajilla on monenlaisia käsityksiä lasten median käytön vaikutuksista. Terveydenhoitajien mielestä lasten median käytön myönteisiä vaikutuksia ovat tietojen ja taitojen lisääntyminen. Liiallinen käyttö sekä epäsopiva sisältö koettiin olevan negatiivisten fyysisten, psyykkisten ja sosiaalisten vaikutuksien taustalla. Terveydenhoitajien mielestä vastuullinen, rajoitettu ja turvallinen käyttö koetaan tärkeiksi ohjauksen sisällöksi. Terveydenhoitajien mukaan vanhempia eniten puhututtaneita aiheita olivat mediaan käytetty aika sekä sopivan sisällön löytäminen. Omia ohjausvalmiuksiaan terveydenhoitajat kokivat voivansa parantaa tiedon lisäämisellä ja itsenäisellä tiedon haulla.
Terveydenhoitajien käsitykset lasten median käytöstä, sen vaikutuksista ja mediakasvatuksesta vastaavat monilta osin mediakasvatuksen ammattilaisten käsityksiä. Terveydenhoitajien vastaukset keskittyivät paljolti kielteisiin vaikutuksiin eivätkä he huomioineet median käytön myönteisiä vaikutuksia niin laajasti kuin mediakasvatuksen ammattilaiset. Opinnäytetyön tuloksista tuli vahvasti esille koulutuksen tarve. Koulutuksen avulla terveydenhoitajat voisivat tukea vanhempien laadukasta mediakasvatusta.
Aineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella touko- ja elokuun välisenä aikana vuonna 2018 erään varsinaissuomalaisen terveyskeskuksen lastenneuvoloiden terveydenhoitajilta (n = 13). Tutkimusmenetelmä oli kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus ja aineisto analysoitiin induktiivista eli aineistolähtöistä sisällönanalyysiä käyttäen.
Tämän opinnäytetyön tulokset osoittavat, että terveydenhoitajilla on monenlaisia käsityksiä lasten median käytön vaikutuksista. Terveydenhoitajien mielestä lasten median käytön myönteisiä vaikutuksia ovat tietojen ja taitojen lisääntyminen. Liiallinen käyttö sekä epäsopiva sisältö koettiin olevan negatiivisten fyysisten, psyykkisten ja sosiaalisten vaikutuksien taustalla. Terveydenhoitajien mielestä vastuullinen, rajoitettu ja turvallinen käyttö koetaan tärkeiksi ohjauksen sisällöksi. Terveydenhoitajien mukaan vanhempia eniten puhututtaneita aiheita olivat mediaan käytetty aika sekä sopivan sisällön löytäminen. Omia ohjausvalmiuksiaan terveydenhoitajat kokivat voivansa parantaa tiedon lisäämisellä ja itsenäisellä tiedon haulla.
Terveydenhoitajien käsitykset lasten median käytöstä, sen vaikutuksista ja mediakasvatuksesta vastaavat monilta osin mediakasvatuksen ammattilaisten käsityksiä. Terveydenhoitajien vastaukset keskittyivät paljolti kielteisiin vaikutuksiin eivätkä he huomioineet median käytön myönteisiä vaikutuksia niin laajasti kuin mediakasvatuksen ammattilaiset. Opinnäytetyön tuloksista tuli vahvasti esille koulutuksen tarve. Koulutuksen avulla terveydenhoitajat voisivat tukea vanhempien laadukasta mediakasvatusta.