Toisen maksupalveludirektiivin (PSD2) vaikutukset kuluttajille
Arminen, Tuuli (2018)
Arminen, Tuuli
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112718554
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112718554
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia Euroopan unionin toisen maksupalveludirektiivin, PSD2-direktiivin, aiheuttamia lakimuutoksia ja niiden merkitystä kuluttajille. Tavoitteena oli luoda katsaus uudistukseen ja pohtia muutoksen aiheuttamia vaikutuksia. Työssä selvitettiin, miksi Euroopan unionissa oli tarve ensimmäisen maksupalveludirektiivin päivitykselle sekä mitkä olivat uuden direktiivin pääasialliset tavoitteet. Lisäksi työssä käytiin läpi kuluttajan kannalta tärkeimpien direktiivin artiklojen sisältö.
Tämä opinnäytetyö toteutettiin käyttämällä kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää. Lähdeaineistona käytettiin sekä Suomen että Euroopan unionin lainsäädäntöä ja puolueettomien viranomaisten ja muiden alan toimijoiden julkaisuja.
Uuden maksupalveludirektiivin tärkeimpänä tavoitteena oli tuoda kolmannen osapuolen maksupalvelun tarjoajat sääntelyn piiriin sekä saada sääntely vastaamaan markkinoiden kehitystä. Toinen direktiivin tärkeä tavoite oli kilpailun lisääminen maksupalvelumarkkinoilla.
Työn tuloksena todettiin uuden maksupalveludirektiivin olevan omiaan lisäämään kilpailua maksupalvelumarkkinoilla, mikä johtaa kuluttajille laajempaan maksupalveluvalikoimaan. Laajempi valikoima johtaa puolestaan alhaisempiin hintoihin sekä parempaan palveluun. Direktiivin täytäntöönpano on kuitenkin vielä osittain kesken, joten direktiivin tarkkoja vaikutuksia on vielä tämän opinnäytetyön kirjoitushetkellä lokakuussa 2018 hyvin vaikea arvioida.
Tämä opinnäytetyö toteutettiin käyttämällä kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää. Lähdeaineistona käytettiin sekä Suomen että Euroopan unionin lainsäädäntöä ja puolueettomien viranomaisten ja muiden alan toimijoiden julkaisuja.
Uuden maksupalveludirektiivin tärkeimpänä tavoitteena oli tuoda kolmannen osapuolen maksupalvelun tarjoajat sääntelyn piiriin sekä saada sääntely vastaamaan markkinoiden kehitystä. Toinen direktiivin tärkeä tavoite oli kilpailun lisääminen maksupalvelumarkkinoilla.
Työn tuloksena todettiin uuden maksupalveludirektiivin olevan omiaan lisäämään kilpailua maksupalvelumarkkinoilla, mikä johtaa kuluttajille laajempaan maksupalveluvalikoimaan. Laajempi valikoima johtaa puolestaan alhaisempiin hintoihin sekä parempaan palveluun. Direktiivin täytäntöönpano on kuitenkin vielä osittain kesken, joten direktiivin tarkkoja vaikutuksia on vielä tämän opinnäytetyön kirjoitushetkellä lokakuussa 2018 hyvin vaikea arvioida.