Markkinointisuunnitelma : Ballzy Espoo
Pullinen, Vili (2018)
Pullinen, Vili
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112818845
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112818845
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö suoritettiin toiminnallisena työnä, jossa toimeksiantajana oli Espoossa toimiva koripallotuotteisiin erikoistunut urheiluvälineliike, Ballzy. Opinnäytetyön tuotoksena laadittiin yritykselle markkinointisuunnitelma, joka keskittyy markkinointiviestintään.
Markkinointisuunnitelmaa varten laadittiin kattava teoriaosuus tukemaan markkinointisuunnitelman eri vaiheita. Teoreettiseen viitekehykseen kerättiin tietoa ammattikirjallisuudesta ja internetlähteistä, jotka käsittelivät markkinoinninsuunnittelua, markkinointiviestintää digitaalisilla alustoilla, tapahtumamarkkinointia ja markkinoinnin analytiikkaa. Lisäksi markkinointisuunnitelmaa varten haastateltiin toimeksiantajaa, jotta saatiin laajempi kuva yrityksen nykytilasta.
Opinnäytetyön tuotoksena laadittiin markkinointisuunnitelma, jota Ballzy voi hyödyntää ohjeistuksena ja pohjana tulevaisuuden markkinoinnin suunnittelussa. Markkinointisuunnitelmassa perehdyttiin toimeksiantajan ympäristöön, jotta saataisiin mahdollisimman kattava kuva yrityksen nykytilasta. Tämän jälkeen suunniteltiin yritykselle sopivia toimenpiteitä.
Opinnäytetyön teoriaosuuden pohjalta todettiin, kuinka tärkeä osa yrityksen toimintaa markkinointisuunnitelma on. Jatkuvalla seurannalla ja analysoinnilla yritys pystyy tehostamaan markkinointitoimenpiteitä ja tunnistamaan asiakkaittensa käytöksen muutoksia.
Markkinointisuunnitelmaa varten laadittiin kattava teoriaosuus tukemaan markkinointisuunnitelman eri vaiheita. Teoreettiseen viitekehykseen kerättiin tietoa ammattikirjallisuudesta ja internetlähteistä, jotka käsittelivät markkinoinninsuunnittelua, markkinointiviestintää digitaalisilla alustoilla, tapahtumamarkkinointia ja markkinoinnin analytiikkaa. Lisäksi markkinointisuunnitelmaa varten haastateltiin toimeksiantajaa, jotta saatiin laajempi kuva yrityksen nykytilasta.
Opinnäytetyön tuotoksena laadittiin markkinointisuunnitelma, jota Ballzy voi hyödyntää ohjeistuksena ja pohjana tulevaisuuden markkinoinnin suunnittelussa. Markkinointisuunnitelmassa perehdyttiin toimeksiantajan ympäristöön, jotta saataisiin mahdollisimman kattava kuva yrityksen nykytilasta. Tämän jälkeen suunniteltiin yritykselle sopivia toimenpiteitä.
Opinnäytetyön teoriaosuuden pohjalta todettiin, kuinka tärkeä osa yrityksen toimintaa markkinointisuunnitelma on. Jatkuvalla seurannalla ja analysoinnilla yritys pystyy tehostamaan markkinointitoimenpiteitä ja tunnistamaan asiakkaittensa käytöksen muutoksia.