Maahanmuuttajanaisten uimakoulun järjestäminen
Nuorala, Roosa (2018)
Nuorala, Roosa
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018113019278
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018113019278
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella, toteuttaa ja arvioida uimakoulu maahanmuuttajanaisille. Tavoitteena oli tehdä toimiva uimakoulu, jota toimeksiantaja Kainuun Opisto voi tulevaisuudessa hyödyntää. Uimakoulun tavoitteena oli parantaa osallistujien uimataitoja ja luoda heille pohja uimataidon kehittymiselle.
Kainuun Opisto tarjoaa perusopetusta ja erilaisia koulutuksia. Opisto on suunnattu kaikille, mutta nykyisin suurin osa siellä opiskelevista on maahanmuuttajia. Toimeksiantajalla oli tarve uimakoululle, koska monet opiskelijat olivat toivoneet uimakoulua. Työn avulla pystyttiin vastaamaan toimeksiantajan tarpeisiin ja samalla kehittämään heidän toimintaansa.
Työ oli toiminnallinen opinnäytetyö eli siinä yhdistyivät teoriatieto ja käytännön tekeminen. Työssä käytetty teoriatieto käsitteli maahanmuuttajien liikuntaa, uimataitoa ja uimakoulua. Uimakoulu on suunniteltu teoriatiedon avulla ja sen toteutus on kuvattu vaihe vaiheelta. Uimakoulun suunnittelussa on otettu kohderyhmä mahdollisimman hyvin huomioon ja harjoitteet on suunniteltu heille sopiviksi.
Uimakouluun osallistui kymmenen maahanmuuttajanaista, joista suurin osa oli muslimeja. Kaikkien osallistujien uimataidot kehittyivät. He saivat mahdollisuuden tutustua uimahallien käytänteisiin ja pääsivät harrastamaan liikuntaa uudessa ympäristössä. Työn tuotteena syntyi uimakoulun tuntisuunnitelmat, joiden avulla uusien uimakoulujen toteutus onnistuu helposti.
Kainuun Opisto tarjoaa perusopetusta ja erilaisia koulutuksia. Opisto on suunnattu kaikille, mutta nykyisin suurin osa siellä opiskelevista on maahanmuuttajia. Toimeksiantajalla oli tarve uimakoululle, koska monet opiskelijat olivat toivoneet uimakoulua. Työn avulla pystyttiin vastaamaan toimeksiantajan tarpeisiin ja samalla kehittämään heidän toimintaansa.
Työ oli toiminnallinen opinnäytetyö eli siinä yhdistyivät teoriatieto ja käytännön tekeminen. Työssä käytetty teoriatieto käsitteli maahanmuuttajien liikuntaa, uimataitoa ja uimakoulua. Uimakoulu on suunniteltu teoriatiedon avulla ja sen toteutus on kuvattu vaihe vaiheelta. Uimakoulun suunnittelussa on otettu kohderyhmä mahdollisimman hyvin huomioon ja harjoitteet on suunniteltu heille sopiviksi.
Uimakouluun osallistui kymmenen maahanmuuttajanaista, joista suurin osa oli muslimeja. Kaikkien osallistujien uimataidot kehittyivät. He saivat mahdollisuuden tutustua uimahallien käytänteisiin ja pääsivät harrastamaan liikuntaa uudessa ympäristössä. Työn tuotteena syntyi uimakoulun tuntisuunnitelmat, joiden avulla uusien uimakoulujen toteutus onnistuu helposti.