Asiakasprofiilien luominen markkinointiviestinnän tueksi : Case: Zodiak – Uuden tanssin keskus
Nieminen, Varpu (2018)
Nieminen, Varpu
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120319754
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120319754
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tapaustutkimus, jonka tavoitteena on kasvattaa asiakasymmärrystä Zodiak – Uuden tanssin keskuksessa. Zodiak on nykytanssin tuotantokeskus ja Helsingin tanssin aluekeskus, joka on toiminut tanssin kentän luomisedellytyksiä ja nykytanssin tunnettuutta, saavutettavuutta ja kansainvälistymistä tukevana ja kehittävänä toimijana vuodesta 1997.
Tapaustutkimuksen lähtökohtana toimi Zodiakin toimintastrategia ja siinä uudelleen määritellyt markkinointiviestinnälliset kehittämistarpeet. Työn tavoitteena oli vastata näihin tarpeisiin kohdemarkkinoinnin ja teospromootion osalta toteuttamalla kehittämisprosessia ennakoiva taustaselvitys. Selvityksen tarkoituksena oli tutkia, mihin erilaisiin asiakasryhmiin Zodiakin nykyinen yleisöpohja voidaan ryhmitellä ja millaiset asiakasprofiilit kutakin ryhmää kuvastavat.
Tapaustutkimuksen pohjana toimi palvelumuotoilun teoria, jonka keskeisten käsitteiden, asiakasymmärryksen, asiakaslähtöisyyden ja asiakaskokemuksen, kautta tilaajalle luotiin konkreettiset asiakasprofiilit ensisijaisesti markkinointiviestinnän ja sen kehittämisen tueksi. Ainestonhankintamenetelminä tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista benchmarkingia, kvantitatiivista kyselymenetelmää sekä palvelumuotoilulle ominaista yhteisöllistä ideointityöpajaa aivoriihikokouksen muodossa. Yhteiskehittämisen menetelmien avulla etsittiin vastauksia teoreettisen viitekehyksen pohjalta muodostettuihin alatutkimuskysymyksiin, joihin vastaamalla löydettiin ratkaisu kehittämistehtävään.
Tapaustutkimus toteutettiin työelämälähtöisesti yhteistyössä tilaajan kanssa. Taustaselvityksessä osallistettiin sekä Zodiakin asiakkaita että henkilökuntaa mukaan kehittämisprosessiin. Tutkimustulosten pohjalta tapaustutkimuksen lopputuotokseksi luotiin neljä keskenään erilaista asiakasprofiilia, jotka ovat Kokemuksia etsivä täsmäkävijä, Sitoutunut elämysten etsijä, Kiireen keskellä rauhoittuja ja Aktiivinen tanssialan ammattilainen. Yhteisöllisen ideointityöpajan avulla asiakasprofiilit jalkautettiin teoriatasolta osaksi Zodiakin käytännön toimintaa ideoimalla konkreettisia toimenpiteitä, joiden avulla kunkin Zodiakin asiakasprofiilin asiakaskokemusta voitaisiin parantaa.
Tapaustutkimus tuotti konkreettisen, käytännön operatiivisessa tuotantotyössä hyödynnettävän uuden työkaluston, jonka avulla tilaajan on helpompi hahmottaa asiakaskunnan kirjoa, asiakaskokemukseen vaikuttavia tekijöitä sekä toimia asiakaslähtöisemmin tuottamalla laadullista arvoa asiakkailleen. Asiakasprofiilien kautta tilaaja voi tulevaisuudessa kohdentaa palveluaan räätälöidymmin, ja ne helpottavat kohderyhmäperustaisen markkinointiviestinnän toteuttamista laadukkaan asiakaskokemuksen näkökulmasta.
Tapaustutkimuksen lähtökohtana toimi Zodiakin toimintastrategia ja siinä uudelleen määritellyt markkinointiviestinnälliset kehittämistarpeet. Työn tavoitteena oli vastata näihin tarpeisiin kohdemarkkinoinnin ja teospromootion osalta toteuttamalla kehittämisprosessia ennakoiva taustaselvitys. Selvityksen tarkoituksena oli tutkia, mihin erilaisiin asiakasryhmiin Zodiakin nykyinen yleisöpohja voidaan ryhmitellä ja millaiset asiakasprofiilit kutakin ryhmää kuvastavat.
Tapaustutkimuksen pohjana toimi palvelumuotoilun teoria, jonka keskeisten käsitteiden, asiakasymmärryksen, asiakaslähtöisyyden ja asiakaskokemuksen, kautta tilaajalle luotiin konkreettiset asiakasprofiilit ensisijaisesti markkinointiviestinnän ja sen kehittämisen tueksi. Ainestonhankintamenetelminä tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista benchmarkingia, kvantitatiivista kyselymenetelmää sekä palvelumuotoilulle ominaista yhteisöllistä ideointityöpajaa aivoriihikokouksen muodossa. Yhteiskehittämisen menetelmien avulla etsittiin vastauksia teoreettisen viitekehyksen pohjalta muodostettuihin alatutkimuskysymyksiin, joihin vastaamalla löydettiin ratkaisu kehittämistehtävään.
Tapaustutkimus toteutettiin työelämälähtöisesti yhteistyössä tilaajan kanssa. Taustaselvityksessä osallistettiin sekä Zodiakin asiakkaita että henkilökuntaa mukaan kehittämisprosessiin. Tutkimustulosten pohjalta tapaustutkimuksen lopputuotokseksi luotiin neljä keskenään erilaista asiakasprofiilia, jotka ovat Kokemuksia etsivä täsmäkävijä, Sitoutunut elämysten etsijä, Kiireen keskellä rauhoittuja ja Aktiivinen tanssialan ammattilainen. Yhteisöllisen ideointityöpajan avulla asiakasprofiilit jalkautettiin teoriatasolta osaksi Zodiakin käytännön toimintaa ideoimalla konkreettisia toimenpiteitä, joiden avulla kunkin Zodiakin asiakasprofiilin asiakaskokemusta voitaisiin parantaa.
Tapaustutkimus tuotti konkreettisen, käytännön operatiivisessa tuotantotyössä hyödynnettävän uuden työkaluston, jonka avulla tilaajan on helpompi hahmottaa asiakaskunnan kirjoa, asiakaskokemukseen vaikuttavia tekijöitä sekä toimia asiakaslähtöisemmin tuottamalla laadullista arvoa asiakkailleen. Asiakasprofiilien kautta tilaaja voi tulevaisuudessa kohdentaa palveluaan räätälöidymmin, ja ne helpottavat kohderyhmäperustaisen markkinointiviestinnän toteuttamista laadukkaan asiakaskokemuksen näkökulmasta.