Kokemuksia nivelvaiheen ohjauksesta : Onnistumisia ja harhalaukauksia nivelvaiheen ohjauksessa Keski-Uudellamaalla
Kakko, Anssi (2018)
Kakko, Anssi
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120520324
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120520324
Tiivistelmä
Tämän kehittämistyön on tilannut Keski-uudenmaan koulutuskuntayhtymä (Keuda).
Kehittämistyöni tavoitteena on peruskoulusta toisen asteen ammatillisiin opintoihin siirtyvien, tuen tarpeessa olevien nuorten nivelvaiheohjausyhteistyön nykytilanteen kehittämistarpeiden tarkasteleminen sekä erityisoppilaiden ohjauksen että ammatillisen koulutuksen reformin näkökulmasta.
Muita tavoitteita ovat Keudan ja sen alueen yläkoulujen ohjausyhteistyön kehittäminen ja päivittäminen sekä Keudan ja yläkoulujen yhteistyön hyvien käytäntöjen tunnistaminen läpäisyn tehostamiseksi.
Kehittämistyön tiedonhankintamenetelmänä käytettiin Webropol-kyselyä, joka kohdennettiin Keudan omistajakuntien yläkoulujen oppilanohjaajille ja erityisopettajille. Heistä kaksikymmentäkolme prosenttia vastasi kyselyyn. Kerättyä aineistoa analysoitiin käyttäen abduktiivista lähestymistapaa.
Osaamisperustainen ammatillinen koulutus mullistaa myös nivelvaiheen ohjauksen toimintatapoja. Uudessa tilanteessa on kiinnitettävä entistä enemmän peruskoulun päättävien nuorten vahvuuksiin sekä taitoihin. Etenkin tuen tarpeessa olevien oppilaiden huomioiminen on nivelvaiheohjauksessa ratkaisevaa, sillä heidän ammatillisten opintojensa keskeyttämisriski on erityisen suuri. Vastausten valossa näyttää siltä, että peruskoulun opetussuunnitelman perusteet kommunikoi varsin ohuesti, jos ollenkaan, osaamisperustaisen ammatillisen koulutuksen kanssa. Tällä hetkellä nivelvaiheen ohjauksen kehittämistyö kohti osaamisen ja vahvuuksien tunnistamista vaikuttaa olevan yksittäisten opojen tai erityisopettajien vastuulla ilman kokonaisvaltaista suunnitelmaa.
Kyselyn vastausten perusteella vaikuttaa siltä, että vaikka Keudan ja yläkoulujen väliseen yhteistyöhön ollaan pääosin tyytyväisiä, niin kehittämistyötä ja uudistumista kaivataan. Ammatillisen koulutuksen järjestäjänä Keudalla voisi olla mahdollisuus profiloitua entistäkin enemmän työelämätietouden jakajana omalla alueellaan myös yläkoulujen suuntaan.
Työtä ja sen tuloksia voidaan hyödyntää nivelvaiheen ohjauksen kehittämistyössä ainakin Keudan omistajakuntien alueella. Kehittämistyön havaintojen pohjalta voidaan järjestää jatkotutkimuksia osaamisperustaisen ohjaustyön kehittämisen merkittävyyden osoittamiseksi.
Kehittämistyöni tavoitteena on peruskoulusta toisen asteen ammatillisiin opintoihin siirtyvien, tuen tarpeessa olevien nuorten nivelvaiheohjausyhteistyön nykytilanteen kehittämistarpeiden tarkasteleminen sekä erityisoppilaiden ohjauksen että ammatillisen koulutuksen reformin näkökulmasta.
Muita tavoitteita ovat Keudan ja sen alueen yläkoulujen ohjausyhteistyön kehittäminen ja päivittäminen sekä Keudan ja yläkoulujen yhteistyön hyvien käytäntöjen tunnistaminen läpäisyn tehostamiseksi.
Kehittämistyön tiedonhankintamenetelmänä käytettiin Webropol-kyselyä, joka kohdennettiin Keudan omistajakuntien yläkoulujen oppilanohjaajille ja erityisopettajille. Heistä kaksikymmentäkolme prosenttia vastasi kyselyyn. Kerättyä aineistoa analysoitiin käyttäen abduktiivista lähestymistapaa.
Osaamisperustainen ammatillinen koulutus mullistaa myös nivelvaiheen ohjauksen toimintatapoja. Uudessa tilanteessa on kiinnitettävä entistä enemmän peruskoulun päättävien nuorten vahvuuksiin sekä taitoihin. Etenkin tuen tarpeessa olevien oppilaiden huomioiminen on nivelvaiheohjauksessa ratkaisevaa, sillä heidän ammatillisten opintojensa keskeyttämisriski on erityisen suuri. Vastausten valossa näyttää siltä, että peruskoulun opetussuunnitelman perusteet kommunikoi varsin ohuesti, jos ollenkaan, osaamisperustaisen ammatillisen koulutuksen kanssa. Tällä hetkellä nivelvaiheen ohjauksen kehittämistyö kohti osaamisen ja vahvuuksien tunnistamista vaikuttaa olevan yksittäisten opojen tai erityisopettajien vastuulla ilman kokonaisvaltaista suunnitelmaa.
Kyselyn vastausten perusteella vaikuttaa siltä, että vaikka Keudan ja yläkoulujen väliseen yhteistyöhön ollaan pääosin tyytyväisiä, niin kehittämistyötä ja uudistumista kaivataan. Ammatillisen koulutuksen järjestäjänä Keudalla voisi olla mahdollisuus profiloitua entistäkin enemmän työelämätietouden jakajana omalla alueellaan myös yläkoulujen suuntaan.
Työtä ja sen tuloksia voidaan hyödyntää nivelvaiheen ohjauksen kehittämistyössä ainakin Keudan omistajakuntien alueella. Kehittämistyön havaintojen pohjalta voidaan järjestää jatkotutkimuksia osaamisperustaisen ohjaustyön kehittämisen merkittävyyden osoittamiseksi.