Kohti luoville aloille suunnattuja yrittäjyysopintoja : case: Towards Creative Entrepreneurship -intensiivikurssi
Karppanen, Minna (2010)
Karppanen, Minna
Lahden ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005047638
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005047638
Tiivistelmä
Tässä työssä tutkitaan kansainvälisen Towards Creative Entrepreneurship (TCE) -intensiivikurssin tuomia uusia keinoja oppia yrittäjyydestä luovilla aloilla. Tarkempia tarkastelukohteita ovat TCE:n sopivuus luovien alojen yrittäjyysopintojen kehittämiskohteisiin sekä uudenlaisen näkökulman luominen opiskelijoille. Työ tehtiin toimeksiantona Lahden ammattikorkeakoulun Innovaatiokeskukselle. Toimeksiannon teki projektisuunnittelija Minna Liski.
TCE on 12 päivän mittainen Erasmus-rahoitteinen intensiivikurssi, joka järjestettiin 23.1. – 3.2.2010 Lahden ammattikorkeakoulussa. Kurssille osallistui opiskelijoita Lahden ammattikorkeakoulun lisäksi neljästä korkeakoulusta ympäri Eurooppaa. Luovilta aloilta edustettuina olivat musiikki, kuvataiteet, kulttuurimanagerointi, muotoilu sekä mediaviestintä. Kurssille osallistui lisäksi muutama liiketalouden opiskelija. Kurssi koostui luennoista, yritysvierailuista, ryhmätöistä sekä workshopeista, jotka kaikki koskettivat jollain tapaa luovien alojen yritystoimintaa ja markkinoita yleensä. Kurssin läpikantavana tehtävänä oli ideoida toimiva yritys pienissä ryhmissä, tehdä sille liiketoimintasuunnitelma, luoda tuote/palvelu sekä yrittää myydä tuote/palvelu.
Työn empiirinen osuus suoritettiin havainnoimalla. Havainnointi oli ei-systemaattista sekä ei-osallistuvaa eli se tapahtui täysin ilman ennakkoasetelmia tai tutkijan osallistumista. Havainnointi toteutettiin videoimalla sekä tekemällä muistiinpanoja. Lisäksi kontrolliryhmälle esitettiin kymmenen kysymystä kurssin loputtua.
Tuloksista käy ilmi TCE:n tarpeellisuus luovien alojen yrittäjyysopintoina. Se vastaa opintojen sisällöllisiin kehitystarpeisiin tuomalla opiskelijoille luovien alojen näkökulman yrittäjyyteen käytännönläheisen, learning by doing -oppimistavan kautta. Kurssi opettaa opiskelijoille laajentamaan käsitystä yrittäjyydestä ja tuo tarvittavaa tietoa ja taitoa esimerkiksi yrityksen perustusvaiheisiin. Se myös lisää opiskelijoiden itsevarmuutta ja uskoa omiin kykyihin. Kurssi tuo opiskelijoille mahdollisuuden verkostoitua yli alojen ja se kannustaa heitä muodostamaan klustereita ja tekemään yhteistyötä mahdollisimman paljon eri alojen kanssa.
TCE on 12 päivän mittainen Erasmus-rahoitteinen intensiivikurssi, joka järjestettiin 23.1. – 3.2.2010 Lahden ammattikorkeakoulussa. Kurssille osallistui opiskelijoita Lahden ammattikorkeakoulun lisäksi neljästä korkeakoulusta ympäri Eurooppaa. Luovilta aloilta edustettuina olivat musiikki, kuvataiteet, kulttuurimanagerointi, muotoilu sekä mediaviestintä. Kurssille osallistui lisäksi muutama liiketalouden opiskelija. Kurssi koostui luennoista, yritysvierailuista, ryhmätöistä sekä workshopeista, jotka kaikki koskettivat jollain tapaa luovien alojen yritystoimintaa ja markkinoita yleensä. Kurssin läpikantavana tehtävänä oli ideoida toimiva yritys pienissä ryhmissä, tehdä sille liiketoimintasuunnitelma, luoda tuote/palvelu sekä yrittää myydä tuote/palvelu.
Työn empiirinen osuus suoritettiin havainnoimalla. Havainnointi oli ei-systemaattista sekä ei-osallistuvaa eli se tapahtui täysin ilman ennakkoasetelmia tai tutkijan osallistumista. Havainnointi toteutettiin videoimalla sekä tekemällä muistiinpanoja. Lisäksi kontrolliryhmälle esitettiin kymmenen kysymystä kurssin loputtua.
Tuloksista käy ilmi TCE:n tarpeellisuus luovien alojen yrittäjyysopintoina. Se vastaa opintojen sisällöllisiin kehitystarpeisiin tuomalla opiskelijoille luovien alojen näkökulman yrittäjyyteen käytännönläheisen, learning by doing -oppimistavan kautta. Kurssi opettaa opiskelijoille laajentamaan käsitystä yrittäjyydestä ja tuo tarvittavaa tietoa ja taitoa esimerkiksi yrityksen perustusvaiheisiin. Se myös lisää opiskelijoiden itsevarmuutta ja uskoa omiin kykyihin. Kurssi tuo opiskelijoille mahdollisuuden verkostoitua yli alojen ja se kannustaa heitä muodostamaan klustereita ja tekemään yhteistyötä mahdollisimman paljon eri alojen kanssa.