”Tahtoa on tehdä verkostoyhteistyötä” : Oulun kaupungin työntekijöiden kokemuksia osa-työkykyisen työnhakija-asiakkaan palveluprosessin toteutumisesta
Koponen, Päivi (2018)
Koponen, Päivi
Lapin ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120620364
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120620364
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni keräsin tietoa osatyökykyisten työttömien työnhakija-asiakkaiden palveluprosessin toteutumisen nykytilasta työntekijöiden kokemana. Tulkitsin ilmiötä palveluiden laadun, asiakaslähtöisyyden ja verkostoyhteistyön näkökulmista, jotka muodostivat myös työni teoreettisen viitekehyksen. Selvitin myös toimivia käytänteitä sekä koettuja kehittämistarpeita toimijoiden väliselle yhteistyölle työllistymistä tukevissa ja edistävissä eri palveluyksiköissä. Opinnäytetyöni tuloksia voidaan hyödyntää jatkossa palveluprosessin ja verkostoyhteistyön kehittämisessä.
Aihe oli ajankohtainen liittyen hallitusohjelman Hyvinvoinnin ja terveyden tavoitteeseen, jota on toteutettu Sosiaali- ja terveysministeriön kärkihankkeissa. Osakykyisille tie työelämään (OTE) -kärkihanke on tähdännyt osatyökykyisten työllistymisen edistämiseen. Tein opinnäytetyöni yhteistyössä Uusi suunta työelämään -hankkeen kanssa, joka oli OTE -kärkihankkeen ja Oulun kaupungin rahoittama. Työni toimeksiantajana oli BusinessOulu -liikelaitoksen työllisyyspalvelut.
Opinnäytetyöni oli määrällinen tutkimus, jonka tiedonkeruun toteutin Webropol -kyselynä. Aineisto koostui 23:n Oulun kaupungin työllisyys- ja hyvinvointipalveluiden työntekijöiden vastauksista. Määrällisen aineiston analysoin käyttäen suoria jakaumia. Laadullisessa muodossa olevan aineiston käsittelin aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin.
Opinnäytetyön tuloksista voin todeta, että työntekijät kokivat asiakkaan palveluprosessin pääsääntöisesti asiakaskeskeiseksi ja lakisääteisten määräaikojen puitteissa toteutuvaksi. Haasteita tunnistettiin palvelun saatavuudessa (erityisesti terveydenhuollon palvelut ja matalan kynnyksen tukipalvelut) ja oikea-aikaisuudessa sekä työntekijän ajan riittävyyden toteutumisessa asiakastyössä. Työntekijät toivat esille useita verkostossa toimimisen haasteita prosessin eri vaiheissa. Verkostoyhteistyön kehittämiseksi ja vahvistamiseksi kaivattiin muun muassa työnkuvien ja vastuunjaon selkiyttämistä sekä toisiin toimijoihin ja heidän työhönsä tutustumista. Työntekijöillä ei puutu motivaatiota yhteistyön tekemiseen.
Aihe oli ajankohtainen liittyen hallitusohjelman Hyvinvoinnin ja terveyden tavoitteeseen, jota on toteutettu Sosiaali- ja terveysministeriön kärkihankkeissa. Osakykyisille tie työelämään (OTE) -kärkihanke on tähdännyt osatyökykyisten työllistymisen edistämiseen. Tein opinnäytetyöni yhteistyössä Uusi suunta työelämään -hankkeen kanssa, joka oli OTE -kärkihankkeen ja Oulun kaupungin rahoittama. Työni toimeksiantajana oli BusinessOulu -liikelaitoksen työllisyyspalvelut.
Opinnäytetyöni oli määrällinen tutkimus, jonka tiedonkeruun toteutin Webropol -kyselynä. Aineisto koostui 23:n Oulun kaupungin työllisyys- ja hyvinvointipalveluiden työntekijöiden vastauksista. Määrällisen aineiston analysoin käyttäen suoria jakaumia. Laadullisessa muodossa olevan aineiston käsittelin aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin.
Opinnäytetyön tuloksista voin todeta, että työntekijät kokivat asiakkaan palveluprosessin pääsääntöisesti asiakaskeskeiseksi ja lakisääteisten määräaikojen puitteissa toteutuvaksi. Haasteita tunnistettiin palvelun saatavuudessa (erityisesti terveydenhuollon palvelut ja matalan kynnyksen tukipalvelut) ja oikea-aikaisuudessa sekä työntekijän ajan riittävyyden toteutumisessa asiakastyössä. Työntekijät toivat esille useita verkostossa toimimisen haasteita prosessin eri vaiheissa. Verkostoyhteistyön kehittämiseksi ja vahvistamiseksi kaivattiin muun muassa työnkuvien ja vastuunjaon selkiyttämistä sekä toisiin toimijoihin ja heidän työhönsä tutustumista. Työntekijöillä ei puutu motivaatiota yhteistyön tekemiseen.