Näkemisen häiriöt lukemaan oppimisessa
Knuuttila, Marjo (2018)
Knuuttila, Marjo
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120219517
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120219517
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää näkemisen häiriöiden yhteyttä oppimishäiriöihin. Tarkoituksena oli kuvata kirjallisuuden ja tutkimusten avulla millaisia näkemiseen liittyvät häiriöt oppimishäiriöissä ovat. Tutkimuksen avulla pyrittiin selvittämään myös, miten näkemisen fysiologiaa on kuvailtu oppimishäiriöiden tutkimuksessa. Tavoitteena oli tuottaa tietoa näkemisen ammattilaisille lasten näöntutkimisesta, kun taustalla on tiedossa oppimishäiriöitä tai lukivaikeuksia. Tämä kirjallisuuskatsaus keskittyi näkemisen häiriöihin lukemisen erityisvaikeuksissa.
Tutkimuskysymyksiä olivat: Millaisia yhteyksiä näkemiseen liittyvillä häiriöillä on lukemaan oppimisessa? Miten tukea näkemiseen liittyvissä asioissa lasta, jolla on vaikeuksia lukemaan oppimisessa? Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Aineiston haut tehtiin CINAHL-, Cochrane-, Ebscohost-, Medline Ovid- ja PubMed-tietokantoihin Katsaukseen valittiin seitsemän (7) tutkimusartikkelia, jotka täyttivät alussa laaditut sisäänottokriteerit.
Tutkimustulokset osoittivat, että neurobiologisilla näkemisen häiriöillä on selvä yhteys lukemaan oppimisessa. Tässä kirjallisuuskatsauksessa löydettiin apukeinoja auttaa lasta lukemisen oppimisen vaikeuksissa. Koska sujuva lukemaan oppiminen on ratkaiseva perusta koulumenestykselle ja sitä kautta työelämään etenemiselle, on tärkeää käyttää kaikki apukeinot sen onnistumiseksi. Tässä kirjallisuuskatsauksessa esiin tulleet dysleksian piirteiden tunnistaminen, näköharjoitteet ja suodatinlasien käyttö ovat konkreettisia keinoja tähän.
Tutkimuskysymyksiä olivat: Millaisia yhteyksiä näkemiseen liittyvillä häiriöillä on lukemaan oppimisessa? Miten tukea näkemiseen liittyvissä asioissa lasta, jolla on vaikeuksia lukemaan oppimisessa? Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Aineiston haut tehtiin CINAHL-, Cochrane-, Ebscohost-, Medline Ovid- ja PubMed-tietokantoihin Katsaukseen valittiin seitsemän (7) tutkimusartikkelia, jotka täyttivät alussa laaditut sisäänottokriteerit.
Tutkimustulokset osoittivat, että neurobiologisilla näkemisen häiriöillä on selvä yhteys lukemaan oppimisessa. Tässä kirjallisuuskatsauksessa löydettiin apukeinoja auttaa lasta lukemisen oppimisen vaikeuksissa. Koska sujuva lukemaan oppiminen on ratkaiseva perusta koulumenestykselle ja sitä kautta työelämään etenemiselle, on tärkeää käyttää kaikki apukeinot sen onnistumiseksi. Tässä kirjallisuuskatsauksessa esiin tulleet dysleksian piirteiden tunnistaminen, näköharjoitteet ja suodatinlasien käyttö ovat konkreettisia keinoja tähän.