Sanallinen palaute kuoronjohtajan työvälineenä
Hirn, Noora (2018)
Hirn, Noora
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121020710
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121020710
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni käsittelee sanallista palautetta kuoronjohtajan työvälineenä. Palautteen antaminen harjoituksissa on kuoronjohtajan työn ydintä: kuoronjohtaja kuuntelee kuoron laulua ja antaa palautetta yhä uudelleen ja uudelleen. Kuoronjohtajan kommunikointitaidot määrittävät ison osan hänen menestyksestään työssään. Palautteen merkittävyydestä huolimatta sitä käsitellään hyvin vähän kuoronjohdon opetuksessa ja kirjallisuudessa.
Käyn työssäni läpi sitä, mitä palautteesta on kirjoitettu liikkeenjohdon sekä musiikin johtamisen kirjallisuudessa, artikkeleissa ja blogeissa. Toisessa luvussa esittelen palautteen määritelmiä. Kolmannessa luvussa tarkennan näkökulmaa nimenomaan kuoronjohtajan työhön. Tarkastelen kussakin alaluvussa yhtä palautteen ominaisuutta ensin yleisellä tasolla, sitten esitellen kuhunkin ominaisuuteen liittyviä käytännön ilmiöitä kuoronjohtajan työstä. Neljännessä luvussa vedän yhteen työni keskeisiä kohtia.
Kirjallisuutta läpikäydessä kävi selväksi, että palaute on hyvin voimakas työkalu, jolla voi parhaimmillaan saavuttaa nopeasti erinomaisia tuloksia ja pahimmillaan tuhota koko ryhmän. Palaute vaikuttaa tekemisen tulosten lisäksi hyvin moneen muuhunkin asiaan aina itsetunnosta ryhmähenkeen, motivaatioon ja hyvinvointiin. Hyviin seurauksiin voidaan päästä, jos palaute on rehellistä, luontevaa, arvostavaa, spesifiä, perusteltua, kannustavaa ja vastaanottajan tyylin huomioivaa. Taitava kuoronjohtaja antaa kuoron laulaa harjoituksissa paljon ja puhuu itse vähän ja lyhyesti, mutta sitäkin harkitummin.
Opinnäytetyöni on tarkoitus toimia oppaana, joka tarjoaa kuoronjohtajille ja muille musiikkiryhmien vetäjille sekä yleistä tietoa palautteesta että käytännön vinkkejä ja työkaluja siihen, kuinka toimivaa ja tehokasta palautetta kannattaa harjoitustilanteessa antaa.
Käyn työssäni läpi sitä, mitä palautteesta on kirjoitettu liikkeenjohdon sekä musiikin johtamisen kirjallisuudessa, artikkeleissa ja blogeissa. Toisessa luvussa esittelen palautteen määritelmiä. Kolmannessa luvussa tarkennan näkökulmaa nimenomaan kuoronjohtajan työhön. Tarkastelen kussakin alaluvussa yhtä palautteen ominaisuutta ensin yleisellä tasolla, sitten esitellen kuhunkin ominaisuuteen liittyviä käytännön ilmiöitä kuoronjohtajan työstä. Neljännessä luvussa vedän yhteen työni keskeisiä kohtia.
Kirjallisuutta läpikäydessä kävi selväksi, että palaute on hyvin voimakas työkalu, jolla voi parhaimmillaan saavuttaa nopeasti erinomaisia tuloksia ja pahimmillaan tuhota koko ryhmän. Palaute vaikuttaa tekemisen tulosten lisäksi hyvin moneen muuhunkin asiaan aina itsetunnosta ryhmähenkeen, motivaatioon ja hyvinvointiin. Hyviin seurauksiin voidaan päästä, jos palaute on rehellistä, luontevaa, arvostavaa, spesifiä, perusteltua, kannustavaa ja vastaanottajan tyylin huomioivaa. Taitava kuoronjohtaja antaa kuoron laulaa harjoituksissa paljon ja puhuu itse vähän ja lyhyesti, mutta sitäkin harkitummin.
Opinnäytetyöni on tarkoitus toimia oppaana, joka tarjoaa kuoronjohtajille ja muille musiikkiryhmien vetäjille sekä yleistä tietoa palautteesta että käytännön vinkkejä ja työkaluja siihen, kuinka toimivaa ja tehokasta palautetta kannattaa harjoitustilanteessa antaa.