Musiikin omaksuminen psykofyysisestä näkökulmasta
Stepanova, Mylana (2018)
Stepanova, Mylana
Oulun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121221201
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121221201
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyön tarkoituksena on tarkastella, mitä ihmisen kehossa tapahtuu, silloin kun soitetaan ja kuunnellaan musiikkia. Mihin musiikkimenetelmät perustuvat ja mitä yhteyttää musiikin opetuksella on ihmisten kehon reaktioihin. Opinnäytetyön teoreettinen pohja perustuu yleispsykologian ja musiikin psykologian aineistoihin. Olen myös perehtynyt musiikinopetuksen menetelmiin, löytääkseni vastauksen siihen, mitä apuvälineitä opettajat käyttävät musiikin opetuksessa saadakseen parhaat tulokset musiikin omaksumiseen.
Opinnäytetyössä käydään läpi ihmisten fyysisiä ja psyykkisiä reaktioita musiikin. Ensin kuvataan fysiologista muutosta, joka tapahtuu musiikin omaksumiseen aikana. Seuraavaksi käydään läpi, miten musiikin rytmi vaikuttaa ihmisen kehoon ja minkälainen yhteys sillä on ihmisen biorytmin kanssa. Lisäksi käsitellään ihmisten tunne-elämän reaktioita musiikin omaksumisen prosessissa ja sitä minkälaisia emootioita ihmiselle syntyy musiikin kuuntelun ja soittamisen aikana. Työssä pohditaan myös, miten esimerkiksi temperamentti on yksi niistä tekijöistä, joka vaikuttaa musiikin valintaan.
Työssä tarkastellaan kahta opetusmenetelmä ja niiden tavoitteita. Opetusmenetelmien kuvauksella olen halunnut tuoda esille sitä, kuinka musiikin menetelmät ovat yhteydessä ihmisen fyysisiin ja psyykkisiin rakenteisiin. Opetusmenetelmien lisäksi avaan myös ihmisen psykologiset kehitysvaiheet ja sen, miten musiikki vaikuttaa nuoren identiteetin rakenteisiin ja kuinka musiikki voi auttaa kasvun eri vaiheissa.
Lopuksi ihmispsykologiasta ja opetusmenetelmistä kokoamieni tietojen perusteella tuon esille, mitä uusia opetustapoja voitaisiin kehittää musiikin opetuksessa, jotta musiikin opetus tapahtuisi mahdollisimman luontaisesti ja vaivattomasti.
Työ on tarkoitettu sekä musiikin opettajalle, että musiikin harrastajille. Tiedostaessa enemmän itsestämme, kuten fysiologisista rakenteista ja psykologisesta prosessista, voimme lähestyä musiikkia hyödyntäen luonteenpiirteitämme ja henkilökohtaisia ominaisuuksia.
Opinnäytetyössä käydään läpi ihmisten fyysisiä ja psyykkisiä reaktioita musiikin. Ensin kuvataan fysiologista muutosta, joka tapahtuu musiikin omaksumiseen aikana. Seuraavaksi käydään läpi, miten musiikin rytmi vaikuttaa ihmisen kehoon ja minkälainen yhteys sillä on ihmisen biorytmin kanssa. Lisäksi käsitellään ihmisten tunne-elämän reaktioita musiikin omaksumisen prosessissa ja sitä minkälaisia emootioita ihmiselle syntyy musiikin kuuntelun ja soittamisen aikana. Työssä pohditaan myös, miten esimerkiksi temperamentti on yksi niistä tekijöistä, joka vaikuttaa musiikin valintaan.
Työssä tarkastellaan kahta opetusmenetelmä ja niiden tavoitteita. Opetusmenetelmien kuvauksella olen halunnut tuoda esille sitä, kuinka musiikin menetelmät ovat yhteydessä ihmisen fyysisiin ja psyykkisiin rakenteisiin. Opetusmenetelmien lisäksi avaan myös ihmisen psykologiset kehitysvaiheet ja sen, miten musiikki vaikuttaa nuoren identiteetin rakenteisiin ja kuinka musiikki voi auttaa kasvun eri vaiheissa.
Lopuksi ihmispsykologiasta ja opetusmenetelmistä kokoamieni tietojen perusteella tuon esille, mitä uusia opetustapoja voitaisiin kehittää musiikin opetuksessa, jotta musiikin opetus tapahtuisi mahdollisimman luontaisesti ja vaivattomasti.
Työ on tarkoitettu sekä musiikin opettajalle, että musiikin harrastajille. Tiedostaessa enemmän itsestämme, kuten fysiologisista rakenteista ja psykologisesta prosessista, voimme lähestyä musiikkia hyödyntäen luonteenpiirteitämme ja henkilökohtaisia ominaisuuksia.