Liiketoimintasuunnitelma nuorelle vaatealan yrittäjälle
Lehtonen, Maria (2018)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121321258
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121321258
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli laatia liiketoimintasuunnitelma nuorelle lahtelaiselle vaatetusalan yrittäjälle. Tavoitteena oli laatia tiivis, mutta mahdollisimman kattava liiketoimintasuunnitelma aloittavan yrittäjän avuksi sekä työkaluksi, johon yrittäjä voi palata ja jota hän voi päivittää myöhemmin.
Liiketoimintasuunnitelman avulla kartoitettiin toimialan tämänhetkiset markkinat sekä tulevaisuuden näkymät. Lisäksi selvitettiin yrityksen kansainvälistymisen mahdollisuuksia. Liiketoimintasuunnitelman laatimisen tavoitteena oli saada yrittäjälle käsitys siitä, mitä uuden yrityksen perustaminen toimialalla vaatii, minkälaiset ovat toimialan markkinat nyt ja tulevaisuudessa ja ennen kaikkea, onko toiminta ylipäätään kannattavaa ja mitkä olisivat yrityksen mahdollisuudet laajentua kansainvälisille markkinoille.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään vaatetusalaa Suomessa sekä muutamia tunnettuja ja opinnäytetyön kannalta merkittäviä kotimaisia brändejä. Lisäksi tarkastellaan brändäyksen teoriaa, muun muassa brändäyksen mahdollisuuksia ja haasteita. Viimeisenä teoriaosuutena käsitellään liiketoimintasuunnitelmaa: miksi liiketoimintasuunnitelma on tärkeä ja miten siitä saa laadittua hyvän ja kattavan. Teoriaosuuden laatimiseen käytettiin internetsivustoja sekä kirjallisuutta. Toiminnallisessa osuudessa laadittiin liiketoimintasuunnitelma yritykselle X. Pohjana käytettiin opinnäytetyön teoriaosuutta sekä itse yrittäjältä saatuja tietoja.
Tulokset osoittavat liikeidean olevan kannattava, mutta alalla pärjääminen on haastavaa ja vaatii yrittäjältä paljon ammattitaitoa sekä perehtymistä vallitseviin trendeihin. Työ toteutui suunnitelmien mukaan ja yritys X:lle saatiin laadittua tarkoituksenmukainen liiketoimintasuunnitelma, jonka myötä yrittäjä päätti perustaa yrityksen.
Liiketoimintasuunnitelman avulla kartoitettiin toimialan tämänhetkiset markkinat sekä tulevaisuuden näkymät. Lisäksi selvitettiin yrityksen kansainvälistymisen mahdollisuuksia. Liiketoimintasuunnitelman laatimisen tavoitteena oli saada yrittäjälle käsitys siitä, mitä uuden yrityksen perustaminen toimialalla vaatii, minkälaiset ovat toimialan markkinat nyt ja tulevaisuudessa ja ennen kaikkea, onko toiminta ylipäätään kannattavaa ja mitkä olisivat yrityksen mahdollisuudet laajentua kansainvälisille markkinoille.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään vaatetusalaa Suomessa sekä muutamia tunnettuja ja opinnäytetyön kannalta merkittäviä kotimaisia brändejä. Lisäksi tarkastellaan brändäyksen teoriaa, muun muassa brändäyksen mahdollisuuksia ja haasteita. Viimeisenä teoriaosuutena käsitellään liiketoimintasuunnitelmaa: miksi liiketoimintasuunnitelma on tärkeä ja miten siitä saa laadittua hyvän ja kattavan. Teoriaosuuden laatimiseen käytettiin internetsivustoja sekä kirjallisuutta. Toiminnallisessa osuudessa laadittiin liiketoimintasuunnitelma yritykselle X. Pohjana käytettiin opinnäytetyön teoriaosuutta sekä itse yrittäjältä saatuja tietoja.
Tulokset osoittavat liikeidean olevan kannattava, mutta alalla pärjääminen on haastavaa ja vaatii yrittäjältä paljon ammattitaitoa sekä perehtymistä vallitseviin trendeihin. Työ toteutui suunnitelmien mukaan ja yritys X:lle saatiin laadittua tarkoituksenmukainen liiketoimintasuunnitelma, jonka myötä yrittäjä päätti perustaa yrityksen.