Mikroyritysten markkinointihaasteet
Lyytinen, Visa; Ruohonen, Joni (2018)
Lyytinen, Visa
Ruohonen, Joni
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121722037
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121722037
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus on selvittää mikroyritysten markkinointihaasteita toimeksiantona INNOSTA Markkinointi- ja koulutuspalveluille. Tavoitteena on hankkia toimeksiantajalle tietoa uuden palvelukonseptin luomiseen. Erityisesti oli tärkeää selvittää mikroyritysten kiinnostus ulkoisten markkinointipalveluiden käyttöön. Opinnäytetyön pääosa on markkinoinnin haasteita selvittävä kyselytutkimus, millä on tavoitteena selvittää erikokoisten mikroyritysten markkinoinnin tilaa.
Opinnäytetyössä selvitetään eri markkinointikanavien käyttöä ja niiden merkitystä mikroyrityksille. Tutkimus suoritettiin kyselytutkimuksena 1-10 työntekijän mikroyrityksille, ja se toteutettiin Webropol-alustassa lokakuussa 2018. Lähestyimme 500 yritystä kyselyyn liittyen, ja saimme 63 vastausta, jolloin vastausprosentti oli 12,6 %. Vastanneista yrityksistä kohderyhmään kuuluvia oli 59, joiden perusteella tutkimus tehtiin.
Tutkimuksessa ilmeni, että enemmistö mikroyrityksistä on ulkoistanut markkinointinsa jo ainakin osittain, ja ovat kiinnostuneita ulkoisten markkinointipalveluiden käytöstä. Ulkopuolista apua markkinointiin kaivattiin erityisesti online-markkinointiin ja yleiseen markkinointisuunnitteluun.
Opinnäytetyössä selvitetään eri markkinointikanavien käyttöä ja niiden merkitystä mikroyrityksille. Tutkimus suoritettiin kyselytutkimuksena 1-10 työntekijän mikroyrityksille, ja se toteutettiin Webropol-alustassa lokakuussa 2018. Lähestyimme 500 yritystä kyselyyn liittyen, ja saimme 63 vastausta, jolloin vastausprosentti oli 12,6 %. Vastanneista yrityksistä kohderyhmään kuuluvia oli 59, joiden perusteella tutkimus tehtiin.
Tutkimuksessa ilmeni, että enemmistö mikroyrityksistä on ulkoistanut markkinointinsa jo ainakin osittain, ja ovat kiinnostuneita ulkoisten markkinointipalveluiden käytöstä. Ulkopuolista apua markkinointiin kaivattiin erityisesti online-markkinointiin ja yleiseen markkinointisuunnitteluun.