Markkinointitapahtuman tutkiminen : Case: Ylivieskan Autolaakson Kevätmarkkinat
Mikkola, Johanna (2010)
Mikkola, Johanna
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052710683
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052710683
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli tutkia Ylivieskan Autolaakson Kevätmarkkinoita vuonna 2008. Työn tarkoituksena oli selvittää, onko tapahtuman järjestäminen perusteltua, onko se tärkeä kävijöille ja minkä takia sinne tullaan. Lisäksi haluttiin selvittää, mitä kautta tapahtumasta oli kuultu ja mitä mieltä kävijät olivat mainoksista. Kevätmarkkinoilla järjestettiin 25.-27.4.2008 kysely kävijöille, jonka perusteella työssä selvitettiin muun muassa tapahtuman tärkeyttä ja sitä, olivatko mainokset kävijöiden mielestä onnistuneita. Kyseessä oli kvantitatiivinen tutkimus.
Tavoitteena oli saada kävijöiltä 300 vastausta, josta saavutettiin 25 prosenttia. Vastauksia käsiteltiin SPSS-ohjelman avulla. Alhaisen vastausprosentin takia tutkimuksesta saatiin vain suuntaa-antavia tuloksia. Suuntaa-antavat tulokset olivat kuitenkin positiivisia ja antoivat viitettä siitä, että tapahtuma koetaan tärkeänä ja se kannattaa jatkossakin järjestää. Mainoksia koskeviin kysymyksiin saatiin huonosti vastauksia, mutta saatujen vastausten perusteella mainoksia pidettiin onnistuneina.
Työn teoreettisessa osuudessa käsiteltiin tapahtumamarkkinointia, markkinointi-viestintää ja mainontaa.
Tavoitteena oli saada kävijöiltä 300 vastausta, josta saavutettiin 25 prosenttia. Vastauksia käsiteltiin SPSS-ohjelman avulla. Alhaisen vastausprosentin takia tutkimuksesta saatiin vain suuntaa-antavia tuloksia. Suuntaa-antavat tulokset olivat kuitenkin positiivisia ja antoivat viitettä siitä, että tapahtuma koetaan tärkeänä ja se kannattaa jatkossakin järjestää. Mainoksia koskeviin kysymyksiin saatiin huonosti vastauksia, mutta saatujen vastausten perusteella mainoksia pidettiin onnistuneina.
Työn teoreettisessa osuudessa käsiteltiin tapahtumamarkkinointia, markkinointi-viestintää ja mainontaa.