Luonnonkuidut ja materiaalioppaan tarve: Case Weecos
Lento, Milla (2018)
Lento, Milla
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121822193
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121822193
Tiivistelmä
Opinnäytetyön yhteistyöyritys Weecos, on suomalainen verkkokauppa-alusta, jossa myydään vastuullisesti valmistettuja design-tuotteita. Weecos halusi materiaalioppaan luonnonkuiduista verkkosivuilleen parantaakseen palveluaan. Vaatteita verkosta ostaessa ei pysty tunnustelemaan kankaita, jolloin materiaalitiedon tarve korostuu.
Tutkimuskysymyksenä on ”Millaista materiaalitietoa kuluttajat kaipaavat?” Tutkimus on case-tutkimus, ja se on yhdistelmä laadullista ja määrällistä tutkimusta. Laadullisen tutkimuksen tiedot kerättiin benchmarkingilla jo olevista materiaalioppaista ja määrällisen tutkimuksen kyselyllä Weecosin asiakkaille. Kysely julkaistiin Weecosin verkkosivuilla kesäkuussa 2018. Työn teoriassa tarkastellaan Weecosin arvoja, vastuullista liiketoimintaa sekä tekstiili- ja vaatetusalan eettisiä epäkohtia.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että materiaalitieto on tärkeää ja suurin osa kuluttajista on siitä myös kiinnostunut. Weecosin asiakkaat ovat erityisen tietoisia kuluttajia ja heille on tärkeää eettisyys ja vastuullisuus. He haluavat laadukkaan, aikaa kestävän vaatekaapin, jonka sisältö olisi kotimaista, mukavaa ja helppohoitoista.
Vertailu olemassa oleviin materiaalioppaisiin osoitti, että hyvässä oppaassa tiedot esitetään selkeästi ja lyhyesti, mutta se sisältää myös lisää informaatiota niille, jotka ovat halukkaita saamaan enemmän tietoa. Oppaassa olisi hyvät hoito-ohjeet ja ekologinen osuus.
Tutkimuskysymyksenä on ”Millaista materiaalitietoa kuluttajat kaipaavat?” Tutkimus on case-tutkimus, ja se on yhdistelmä laadullista ja määrällistä tutkimusta. Laadullisen tutkimuksen tiedot kerättiin benchmarkingilla jo olevista materiaalioppaista ja määrällisen tutkimuksen kyselyllä Weecosin asiakkaille. Kysely julkaistiin Weecosin verkkosivuilla kesäkuussa 2018. Työn teoriassa tarkastellaan Weecosin arvoja, vastuullista liiketoimintaa sekä tekstiili- ja vaatetusalan eettisiä epäkohtia.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että materiaalitieto on tärkeää ja suurin osa kuluttajista on siitä myös kiinnostunut. Weecosin asiakkaat ovat erityisen tietoisia kuluttajia ja heille on tärkeää eettisyys ja vastuullisuus. He haluavat laadukkaan, aikaa kestävän vaatekaapin, jonka sisältö olisi kotimaista, mukavaa ja helppohoitoista.
Vertailu olemassa oleviin materiaalioppaisiin osoitti, että hyvässä oppaassa tiedot esitetään selkeästi ja lyhyesti, mutta se sisältää myös lisää informaatiota niille, jotka ovat halukkaita saamaan enemmän tietoa. Oppaassa olisi hyvät hoito-ohjeet ja ekologinen osuus.