Koulutusmarkkinoinnin kehittäminen : CASE: Savonia-ammattikorkeakoulu
Antikainen, Tiina (2018)
Antikainen, Tiina
Savonia-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121822323
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121822323
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli koulutusmarkkinoinnin kehittäminen Savonia-ammattikorkeakoulussa. Työn tilaajana toimi Savonian viestintä- ja korkeakoulupalvelut. Työn tavoitteena oli ikäänkuin nostaa Savonian koulutusmarkkinointi uudelle vuosituhannelle esimerkiksi tuomalla lisää vetovoimaa fyysisiin esittelytilanteisiin ja kehittämällä Savonian aloittamia verkkoesittelyitä toimivammiksi. Työn tarkoituksena oli tuottaa konkreettisia kehitysehdotuksia koulutusmarkkinoinnin parantamiseksi.
Työ toteutettiin toiminnallisena kehitystyönä, jonka teoriapohjana käytettiin Löytänän ja Kortesuon teoriaa kosketuspisteistä. Koulutusmarkkinoinnin kohderyhmäksi rajattiin suomenkielisten AMK-tutkintojen päivätoteutuksiin hakevat henkilöt, eli noin 18-26-vuotiaat nuoret. Kehityskohteita kartoitettiin luomalla kosketuspisteiden ympyrämalli sekä service blueprint -prosessikaavio koulutusmarkkinoinnin toimenpiteistä. Lisäksi toteutettiin kohderyhmälle suunnattu kysely ja benchmarkattiin muita suomalaisia ammattikorkeakouluja sosiaalisen median näkyvyyden osalta.
Työn tuloksena syntyi markkinoinnin suunnitelmallisuuteen, markkinointimateriaaleihin, some-markkinointiin sekä promotiimin toimintaan kohdistuvia kehitysehdotuksia. Näiden lisäksi työn tilaaja voi hyödyntää toiminnassaan työssä luotuja kosketuspisteiden ympyrämallia sekä service blueprint -kaaviota.
Työ toteutettiin toiminnallisena kehitystyönä, jonka teoriapohjana käytettiin Löytänän ja Kortesuon teoriaa kosketuspisteistä. Koulutusmarkkinoinnin kohderyhmäksi rajattiin suomenkielisten AMK-tutkintojen päivätoteutuksiin hakevat henkilöt, eli noin 18-26-vuotiaat nuoret. Kehityskohteita kartoitettiin luomalla kosketuspisteiden ympyrämalli sekä service blueprint -prosessikaavio koulutusmarkkinoinnin toimenpiteistä. Lisäksi toteutettiin kohderyhmälle suunnattu kysely ja benchmarkattiin muita suomalaisia ammattikorkeakouluja sosiaalisen median näkyvyyden osalta.
Työn tuloksena syntyi markkinoinnin suunnitelmallisuuteen, markkinointimateriaaleihin, some-markkinointiin sekä promotiimin toimintaan kohdistuvia kehitysehdotuksia. Näiden lisäksi työn tilaaja voi hyödyntää toiminnassaan työssä luotuja kosketuspisteiden ympyrämallia sekä service blueprint -kaaviota.