Kasvattajakauppiastoiminnan ensisijaiset kehityskohteet K-Ruokakauppiasvalmennuksessa
Venetvaara, Katja (2018)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Venetvaara, Katja
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121721866
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121721866
Tiivistelmä
K-ruokakauppiasvalmennus on väylä K-ruokakauppiuuteen. Tutkimuksen toimeksiantaja Kesko Oyj PT Kauppiastoimintojen organisoima kauppiasvalmennus koostuu alueellisista ja valtakunnallisista lähijaksoista, kasvattajakauppiaan ohjaamasta kauppaharjoittelusta sekä verkkovalmennuksesta. Ohjauksen tasalaatuisuuden varmistamiseksi toimeksiantaja halusi kartoittaa kasvattajakauppiastoiminnan ensisijaiset kehityskohteet. Tavoitteena oli löytää konkreettisia kehityskohteita sekä jatkotutkittavia asioita eteenpäin vietäviksi.
Kasvattajakauppiastoiminta on verrattavissa parimentorointiin. Tutkimuksessa mentoroinnin motivaatiota lähestyttiin motivaatioteorioiden, erityisesti itseohjautuvuusteorian kautta.
Kvantitatiivisen tutkimuksen aineisto kerättiin Webropol – raporttityökalun kautta maaliskuussa 2018. Sähköiseen kyselyyn annettiin kaksi viikkoa vastausaikaa. Kyselyn kohde-ryhmä koostui 40 kasvattajakauppiaasta ympäri Suomen. Kyselystä saadut tulokset analy-soitiin taulukoiden ja tunnuslukujen avulla. Avoimet kommentit kirjattiin tekstimuodossa.
Opinnäytetyöstä saadut tulokset osoittivat valmennettavalta saatavien uusien liiketoimintaideoiden, valmennettavan luotettavana varahenkilönä toimimisen ja itsensä kehit-tämisen olevan motivoivimmat tekijät kasvattajakauppiastoimintaan. Kehityskohteiksi nousivat tukitoiminnot sekä huomioiminen. Yksilön kohtaamisen tarve korostui kontakti-tarpeina.
Toimeksiantaja saa tutkimustuloksista tärkeää tietoa kasvattajakauppiastoiminnan nykytilasta. Johtopäätösten myötä toimeksiantaja voi kehittää ja päivittää huomioimisien, kohtaamisien ja viestinnän osa-alueita. Näiden kehityskohtien huomioiminen voi vahvis-taa K-ruokakauppiasvalmennuksen tasalaatuisuutta
Kasvattajakauppiastoiminta on verrattavissa parimentorointiin. Tutkimuksessa mentoroinnin motivaatiota lähestyttiin motivaatioteorioiden, erityisesti itseohjautuvuusteorian kautta.
Kvantitatiivisen tutkimuksen aineisto kerättiin Webropol – raporttityökalun kautta maaliskuussa 2018. Sähköiseen kyselyyn annettiin kaksi viikkoa vastausaikaa. Kyselyn kohde-ryhmä koostui 40 kasvattajakauppiaasta ympäri Suomen. Kyselystä saadut tulokset analy-soitiin taulukoiden ja tunnuslukujen avulla. Avoimet kommentit kirjattiin tekstimuodossa.
Opinnäytetyöstä saadut tulokset osoittivat valmennettavalta saatavien uusien liiketoimintaideoiden, valmennettavan luotettavana varahenkilönä toimimisen ja itsensä kehit-tämisen olevan motivoivimmat tekijät kasvattajakauppiastoimintaan. Kehityskohteiksi nousivat tukitoiminnot sekä huomioiminen. Yksilön kohtaamisen tarve korostui kontakti-tarpeina.
Toimeksiantaja saa tutkimustuloksista tärkeää tietoa kasvattajakauppiastoiminnan nykytilasta. Johtopäätösten myötä toimeksiantaja voi kehittää ja päivittää huomioimisien, kohtaamisien ja viestinnän osa-alueita. Näiden kehityskohtien huomioiminen voi vahvis-taa K-ruokakauppiasvalmennuksen tasalaatuisuutta