Maaseutumatkailun mikroyritykset ja matkailun kehittäminen : Pirkanmaan matkailu
Kotiranta-Taipale, Minna (2018)
Kotiranta-Taipale, Minna
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121321360
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121321360
Tiivistelmä
Matkailu on kasvava ala, Pirkanmaalla matkailun toivotaan lisääntyvän myös Tampereen ympäristökunnissa. Maaseudulla matkailupalvelu ovat suurelta osin mikroyritysten tuottamia ja alueen matkailun kehittämisessä tulee huomioida näiden yritysten tarpeet ja toiveet. Tässä työssä selvitetään, minkälaisia matkailualan mirkoyrityksiä Pirkanmaalla on, mitkä ovat niiden kehittämistarpeet sekä yhteistyötoiveet. Tutkimus toteutettiin mirkoyrityksille lähetettävällä kyselyllä.
Kysely toteutettiin kvantitatiivisena kyselynä, joka toimitettiin sähköisellä lomakkeella. Kysely sisälsi avoimia sekä strukturoituja kysymyksiä. Tutkimukseen vastasi 56 yrityksen edustajat.
Tutkimustuloksena selvisi, että Pirkanmaan matkailualan yritykset ovat suurelta osin (84 %) alle kolme henkilötyövuotta työllistäviä yrityksiä, ja yli kolme henkilötyövuotta työllistäviä yrityksiä on 16 %. Yritykset jakautuvat melko tasan kokoaikaisesti ja osa-aikaisesti toimiviin matkailuyrityksiin. Tärkeimmiksi kehittämistarpeiksi yritykset kokivat markkinoinnin, tuotteistamisen ja tuotekehityksen sekä kannattavan ja taloudellisen toiminnan. Yhteistyöltä toivotaan eniten yhteisten tuotepakettien kehittämistä sekä yhteistä markkinointia ja myyntiä.
Johtopäätös on, että Pirkanmaalla on pieniä osin sivutoimisesti ja osa-aikaisesti toimivia yrityksiä. Tutkimustulosten perusteella yritykset luokiteltiin toimialan, koon, kasvuhalukkuuden sekä kehittämistarpeiden mukaan neljään eri luokkaan. Tämä tutkimus ja matkailuyritysten luokittelu auttaa Pirkanmaan matkailun ja matkailuyritysten kehittymistä, kehittämistoimien suuntaamista sekä matkailualan toimijoiden yhteistyön suunnittelua.
Kysely toteutettiin kvantitatiivisena kyselynä, joka toimitettiin sähköisellä lomakkeella. Kysely sisälsi avoimia sekä strukturoituja kysymyksiä. Tutkimukseen vastasi 56 yrityksen edustajat.
Tutkimustuloksena selvisi, että Pirkanmaan matkailualan yritykset ovat suurelta osin (84 %) alle kolme henkilötyövuotta työllistäviä yrityksiä, ja yli kolme henkilötyövuotta työllistäviä yrityksiä on 16 %. Yritykset jakautuvat melko tasan kokoaikaisesti ja osa-aikaisesti toimiviin matkailuyrityksiin. Tärkeimmiksi kehittämistarpeiksi yritykset kokivat markkinoinnin, tuotteistamisen ja tuotekehityksen sekä kannattavan ja taloudellisen toiminnan. Yhteistyöltä toivotaan eniten yhteisten tuotepakettien kehittämistä sekä yhteistä markkinointia ja myyntiä.
Johtopäätös on, että Pirkanmaalla on pieniä osin sivutoimisesti ja osa-aikaisesti toimivia yrityksiä. Tutkimustulosten perusteella yritykset luokiteltiin toimialan, koon, kasvuhalukkuuden sekä kehittämistarpeiden mukaan neljään eri luokkaan. Tämä tutkimus ja matkailuyritysten luokittelu auttaa Pirkanmaan matkailun ja matkailuyritysten kehittymistä, kehittämistoimien suuntaamista sekä matkailualan toimijoiden yhteistyön suunnittelua.