Rainyday-tietokonepelin kehitys ja julkaisu
Rasilainen, Kerkko (2019)
Rasilainen, Kerkko
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2019
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201901091144
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201901091144
Tiivistelmä
1980-luvulla alkanut seikkailupelibuumi loi puitteet uudenlaisille pelisovelluksille, joissa pelaajien ohjaamat protagonistit ratkaisivat ongelmia ja keskustelivat muille pelihahmoille ennennäkemättömän graafisia pelimaailmoja tutkien.
Insinöörityön tavoitteena oli toteuttaa itsenäisesti point-and-click-tyylinen, laajennettavissa oleva, episodipohjainen seikkailupeli. Työssä oli tarkoitus tutkia, minkälainen prosessi tietokonepelin ohjelmointi nykään on ja miten se kannattaa toteuttaa. Valmis pelisovellus oli tarkoitus julkaista jossain sopivassa jakelualustassa niin, että sitä voisi jatkossa päivittää ja jatkaa pelaajien tarpeiden mukaisesti.
Työ sisälsi tietokonepelien historiaan tutustumista, pelikehitykseen tutustumista, pelisovelluksen suunnittelun ja ohjelmoinnin Javalla NetBeansilla libGDX-sovelluskehystä hyödyntäen, pelikehityksessä käytettäviin työkaluihin perehtymistä, pelissä käytettävien ominaisuuserien luomisen grafiikka-, kartta- ja äänisuunnittelutyökaluilla sekä niiden jalkauttamisen peliohjelmaan. Tämän lisäksi työhön sisältyi myös valmiin pelin julkaisu Steam-jakeluverkossa prosesseineen, julkaistun sovelluksen päivittämistä ja lisäosien kehittämistä.
Insinöörityön lopputuloksena saatiin valmis, Steam-jakelualustassa myytävä pelisovellus sekä vahva käsitys siitä, minkälainen prosessi tietokonepelin ohjelmointi ja toteuttaminen on. Peli toteutettiin ja julkaistiin suunnitelman mukaisesti kaikkine suunniteltuine ominaisuuksineen. Se on edelleen jatkuvan kehityksen kohteena ja siihen on julkaisun jälkeen lisätty huomattava määrä ominaisuuksia, päivityksiä ja episodeja ilmaisina päivityksinä pelin omistajille.
Rainyday Steamissa:
https://store.steampowered.com/app/712980/Rainyday/
Insinöörityön tavoitteena oli toteuttaa itsenäisesti point-and-click-tyylinen, laajennettavissa oleva, episodipohjainen seikkailupeli. Työssä oli tarkoitus tutkia, minkälainen prosessi tietokonepelin ohjelmointi nykään on ja miten se kannattaa toteuttaa. Valmis pelisovellus oli tarkoitus julkaista jossain sopivassa jakelualustassa niin, että sitä voisi jatkossa päivittää ja jatkaa pelaajien tarpeiden mukaisesti.
Työ sisälsi tietokonepelien historiaan tutustumista, pelikehitykseen tutustumista, pelisovelluksen suunnittelun ja ohjelmoinnin Javalla NetBeansilla libGDX-sovelluskehystä hyödyntäen, pelikehityksessä käytettäviin työkaluihin perehtymistä, pelissä käytettävien ominaisuuserien luomisen grafiikka-, kartta- ja äänisuunnittelutyökaluilla sekä niiden jalkauttamisen peliohjelmaan. Tämän lisäksi työhön sisältyi myös valmiin pelin julkaisu Steam-jakeluverkossa prosesseineen, julkaistun sovelluksen päivittämistä ja lisäosien kehittämistä.
Insinöörityön lopputuloksena saatiin valmis, Steam-jakelualustassa myytävä pelisovellus sekä vahva käsitys siitä, minkälainen prosessi tietokonepelin ohjelmointi ja toteuttaminen on. Peli toteutettiin ja julkaistiin suunnitelman mukaisesti kaikkine suunniteltuine ominaisuuksineen. Se on edelleen jatkuvan kehityksen kohteena ja siihen on julkaisun jälkeen lisätty huomattava määrä ominaisuuksia, päivityksiä ja episodeja ilmaisina päivityksinä pelin omistajille.
Rainyday Steamissa:
https://store.steampowered.com/app/712980/Rainyday/