Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Karelia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Karelia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

S2 lasten kielellisen kehityksen tukeminen päiväkodin varhaiskasvatuksessa

Ryynänen, Susanna; Pulkkinen, Emmi (2019)

 
Avaa tiedosto
S2lastenkielellinenkehitys_Emmi_Pulkkinen_Susanna_Ryynanen.pdf (1.532Mt)
Menetelmapankki.pdf (1.403Mt)
Lataukset: 


Ryynänen, Susanna
Pulkkinen, Emmi
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2019
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201901151277
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyömme aiheena on suomi toisena kielenä (S2) -lasten kielellisen kehitys varhaiskasvatuksessa. Opinnäytetyömme tarkoituksena oli tukea S2-lasten kielellistä kehitystä eräässä päiväkodissa Pohjois-Karjalassa. Tavoitteena oli kehittää päiväkodin kielellisen kehityksen tukemisen menetelmiä ja tuottaa menetelmäpankki S2-lasten kielellisen kehityksen tukemiseksi päiväkodin käyttöön. Menetelmäpankkiin toivottiin monipuolisia menetelmiä, jotka olisivat helposti otettavissa käyttöön päiväkodin arjessa.
Osallistimme päiväkodin lastentarhaopettajat menetelmäpankin suunnitteluun teemahaastatteluiden avulla. Toteutimme lisäksi kolme S2-lasten ohjauskertaa, joissa havainnoimme menetelmien soveltuvuutta. Hyödynsimme myös reflektiopäiväkirjaa sekä keräämäämme palautetta menetelmäpankin kokoamisessa. Opinnäytetyön tuloksena syntyi monipuolinen ja hyödyllinen menetelmäpankki sekä konkreettinen materiaali päiväkodin käyttöön. Menetelmäpankkiin koottiin erilaisia toiminnallisia menetelmiä, pelejä, leikkejä, loruja ja lauluja. Päiväkodin henkilökunnan palaute osoitti, että menetelmäpankkia pidettiin monipuolisena sekä hyvänä työkaluna S2-lasten kielellisen kehityksen tukemiseen. Suurin osa menetelmistä harjoituksista on muokattavissa eri-ikäisten S2-lasten käyttöön.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste