Sosiaalisen median markkinointi osana tapahtumaa : case Paneliapäivä
Nyroos, Eveliina (2019)
Nyroos, Eveliina
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2019
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201901171334
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201901171334
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin yhteistyönä Panelian kotiseutuyhdistyksen kanssa. Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda sosiaalisen median markkinointia yhdistyksen järjestämälle tapahtumalle, Paneliapäivälle. Tämän työn tarkoituksena oli luoda tapahtumalle näkyvyyttä ja toteuttaa toimiva markkinointisuunnitelma, sekä auttaa tapahtuman markkinoinnissa tulevaisuudessa.
Opinnäytetyö koostuu kahdesta osasta. Teoreettisessa osuudessa tarkastellaan sosiaalista mediaa ja sen eri kanavia, markkinointia sosiaalisessa mediassa, tapahtumamarkkinointia ja markkinoinnin suunnittelua. Empiirinen osio sisältää markkinointiin ja tapahtumaan liittyvän kyselyn ja sen analysoinnin.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda toimiva ja hyödyllinen markkinointisuunnitelma Paneliapäivälle, jossa keskityttäisiin sosiaaliseen mediaan ja etenkin Facebookmarkkinointiin. Tapahtumalla ei aikaisemmin ole ollut sosiaalisen median markkinointia, joten tällä osa-alueella oli huomattavia puutteita. Tapahtumalle oli tarkoitus saada lisää näkyvyyttä ja vuorovaikutusta sosiaalisen median markkinoinnin avulla.
Tapahtuman sosiaalisen median markkinointi onnistui hyvin, ja tapahtuma sai paljon uudenlaista näkyvyyttä. Markkinointia suunniteltaessa ja toteuttaessa, esille nousi sosiaalisen median tärkeys itse tapahtumaa ja kokonaisvaltaista markkinointia suunniteltaessa.
Opinnäytetyö koostuu kahdesta osasta. Teoreettisessa osuudessa tarkastellaan sosiaalista mediaa ja sen eri kanavia, markkinointia sosiaalisessa mediassa, tapahtumamarkkinointia ja markkinoinnin suunnittelua. Empiirinen osio sisältää markkinointiin ja tapahtumaan liittyvän kyselyn ja sen analysoinnin.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda toimiva ja hyödyllinen markkinointisuunnitelma Paneliapäivälle, jossa keskityttäisiin sosiaaliseen mediaan ja etenkin Facebookmarkkinointiin. Tapahtumalla ei aikaisemmin ole ollut sosiaalisen median markkinointia, joten tällä osa-alueella oli huomattavia puutteita. Tapahtumalle oli tarkoitus saada lisää näkyvyyttä ja vuorovaikutusta sosiaalisen median markkinoinnin avulla.
Tapahtuman sosiaalisen median markkinointi onnistui hyvin, ja tapahtuma sai paljon uudenlaista näkyvyyttä. Markkinointia suunniteltaessa ja toteuttaessa, esille nousi sosiaalisen median tärkeys itse tapahtumaa ja kokonaisvaltaista markkinointia suunniteltaessa.