Strateginen toimintasuunnitelma vientiyritykselle
Ranta, Martti (2019)
Ranta, Martti
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2019
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201902011819
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201902011819
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli tehdä strateginen toimintasuunnitelma vientiyritykselle. Opinnäytetyön kohdeyritys on keskisuuri saksalainen yritys, joka pyrkii Pohjoismaiden markkinoille. Yritys valmistaa päivittäistavarakaupalle hyllynvarausjärjestelmiä, joilla kauppa pyrkii lisämyyntiin ja kustannussäästöihin.
Opinnäytetyössä pyrittiin luomaan strateginen suunnitelma yritykselle markkinoille rantautumiseen. Haastavaksi tilanteen yritykselle teki se, että Pohjoismaissa markkinoita hallitsee ruotsalainen yritys, jolla on vuosikausien aikana rakennettu vahva asema. Tutkimuksessa pohdin sitä mikä olisi yritykselle järkevin tapa etabloitua markkinoille. Tulisiko yrityksen pyrkiä markkinoille kaikissa tuoteryhmissä vai vallata itselleen jalansijaa varovaisemmin tuoteryhmittäin? Toinen työssä esiin noussut tutkimuskysymys oli se minkälaisen myyntiorganisaatiomallin yritys itselleen valitsee? Yrityksellä on Ranskassa ja Englannissa omat myyntikonttorit, toimisiko sama malli Pohjoismaissa vai tulisiko Pohjoismaissa valita erilainen lähestymistapa?
Strateginen suunnittelu vaatii aina analyysityötä. Myös tässä työssä analyyseilla oli tärkeä osa. Lisäksi työssä käytiin, Porterin geneerisen kilpailustrategian kautta, läpi yrityksen mahdollisuuksia löytää kilpailuetu. Työssä peilattiin edellä mainitun geneerisen strategian kautta niin sanottuja hyökkäysstrategioita, joilla se pystyisi saavuttamaan onnistuneesti aseman uusilla markkinoilla. Strategiat sovitin lopussa yhteen valitun organisaatiomallin kanssa.
Työssä havaittiin, että yritykselle paras tapa rantautua markkinoille oli fokusointi erilaistamisen kautta ja asemointi valikoimapohjaisesti sissistrategian avulla. Jakeluorganisaatioksi valikoitui toimiminen maakohtaisten jakelijayritysten avulla.
Vaikka työ koskee saksalaista yritystä, uskon sen soveltuvan laajemminkin vientitoimintaa harjoittaville yrityksille, varsinkin sellaisille yrityksille jotka pyrkivät markkinoille, joita hallitsee vahvempi toimija. Toisaalta uskon työstä löytyvän hyödyllistä tietoa vientitoiminnan aloittamista suunnitteleville yrityksille laajemminkin, ainakin kun kyse on strategisen suunnittelun prosessista, kilpailullisen edun saavuttamisesta ja vientitoiminnan organisoimisesta.
Opinnäytetyössä pyrittiin luomaan strateginen suunnitelma yritykselle markkinoille rantautumiseen. Haastavaksi tilanteen yritykselle teki se, että Pohjoismaissa markkinoita hallitsee ruotsalainen yritys, jolla on vuosikausien aikana rakennettu vahva asema. Tutkimuksessa pohdin sitä mikä olisi yritykselle järkevin tapa etabloitua markkinoille. Tulisiko yrityksen pyrkiä markkinoille kaikissa tuoteryhmissä vai vallata itselleen jalansijaa varovaisemmin tuoteryhmittäin? Toinen työssä esiin noussut tutkimuskysymys oli se minkälaisen myyntiorganisaatiomallin yritys itselleen valitsee? Yrityksellä on Ranskassa ja Englannissa omat myyntikonttorit, toimisiko sama malli Pohjoismaissa vai tulisiko Pohjoismaissa valita erilainen lähestymistapa?
Strateginen suunnittelu vaatii aina analyysityötä. Myös tässä työssä analyyseilla oli tärkeä osa. Lisäksi työssä käytiin, Porterin geneerisen kilpailustrategian kautta, läpi yrityksen mahdollisuuksia löytää kilpailuetu. Työssä peilattiin edellä mainitun geneerisen strategian kautta niin sanottuja hyökkäysstrategioita, joilla se pystyisi saavuttamaan onnistuneesti aseman uusilla markkinoilla. Strategiat sovitin lopussa yhteen valitun organisaatiomallin kanssa.
Työssä havaittiin, että yritykselle paras tapa rantautua markkinoille oli fokusointi erilaistamisen kautta ja asemointi valikoimapohjaisesti sissistrategian avulla. Jakeluorganisaatioksi valikoitui toimiminen maakohtaisten jakelijayritysten avulla.
Vaikka työ koskee saksalaista yritystä, uskon sen soveltuvan laajemminkin vientitoimintaa harjoittaville yrityksille, varsinkin sellaisille yrityksille jotka pyrkivät markkinoille, joita hallitsee vahvempi toimija. Toisaalta uskon työstä löytyvän hyödyllistä tietoa vientitoiminnan aloittamista suunnitteleville yrityksille laajemminkin, ainakin kun kyse on strategisen suunnittelun prosessista, kilpailullisen edun saavuttamisesta ja vientitoiminnan organisoimisesta.