EFFECTIVE USE OF INCOTERMS IN THE CASE COMPANY
Huuhka, Henni (2019)
Huuhka, Henni
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2019
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201902122234
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201902122234
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on kansainvälisten kaupallisten ehtojen (Incotermien) tehokas
käyttö kohdeyrityksessä. Opinnäytetyön tarkoituksena on tunnistaa tehokkaimmat
Incotermit, joita yritys käyttää ja yksinkertaistaa Incotermien käyttöä yhtiön
suositustaulukoiden avulla. Tutkimus toteutettiin vuoden 2018 lopussa.
Kohdeyritys tarvitsi tarkemman näkemyksen Incotermien käytöstä ja analyysin siitä,
miten niitä voitaisiin käyttää tehokkaammin. Yksi painopistealueista oli yrityksen
ymmärryksen kehittäminen Incotermien eduista ja haitoista. Yrityksen tietämys
Incotermeista oli välttämätöntä päivittää.
Opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivista tutkimusta sen tavoitteiden saavuttamiseksi.
Opinnäytetyön empiirinen osa luotiin useista lähteistä ja tutkimusosa toteutettiin
viidellä teemahaastattelulla. Jokainen näistä haastatteluista sisälsi viisi tärkeintä
aihealuetta, jotka muodostivat haastattelun perustan. Haastatteluista kaksi tehtiin
logistiikka-alan ammattilaisten kanssa, kun taas kolme muuta tehtiin
myyntihenkilöstön kanssa.
Tutkimuksen tulokset osoittautuivat hyödyllisiksi kohdeyritykselle, koska tulokset
osoittivat, että yritys on jo käyttänyt Incotermeja tehokkaasti, mutta voisi edelleen
kehittää käyttöä muutamilla keskeisillä alueilla. Tässä tutkimuksessa esitetyt
suositukset, jotka estävät Incotermien väärinkäytön ja edistävät tehokasta käyttöä,
todettiin hyödyllisiksi ja helppokäyttöisiksi.
käyttö kohdeyrityksessä. Opinnäytetyön tarkoituksena on tunnistaa tehokkaimmat
Incotermit, joita yritys käyttää ja yksinkertaistaa Incotermien käyttöä yhtiön
suositustaulukoiden avulla. Tutkimus toteutettiin vuoden 2018 lopussa.
Kohdeyritys tarvitsi tarkemman näkemyksen Incotermien käytöstä ja analyysin siitä,
miten niitä voitaisiin käyttää tehokkaammin. Yksi painopistealueista oli yrityksen
ymmärryksen kehittäminen Incotermien eduista ja haitoista. Yrityksen tietämys
Incotermeista oli välttämätöntä päivittää.
Opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivista tutkimusta sen tavoitteiden saavuttamiseksi.
Opinnäytetyön empiirinen osa luotiin useista lähteistä ja tutkimusosa toteutettiin
viidellä teemahaastattelulla. Jokainen näistä haastatteluista sisälsi viisi tärkeintä
aihealuetta, jotka muodostivat haastattelun perustan. Haastatteluista kaksi tehtiin
logistiikka-alan ammattilaisten kanssa, kun taas kolme muuta tehtiin
myyntihenkilöstön kanssa.
Tutkimuksen tulokset osoittautuivat hyödyllisiksi kohdeyritykselle, koska tulokset
osoittivat, että yritys on jo käyttänyt Incotermeja tehokkaasti, mutta voisi edelleen
kehittää käyttöä muutamilla keskeisillä alueilla. Tässä tutkimuksessa esitetyt
suositukset, jotka estävät Incotermien väärinkäytön ja edistävät tehokasta käyttöä,
todettiin hyödyllisiksi ja helppokäyttöisiksi.