"Onko meidän mielipiteillä väliä?" : Lasten osallisuutta tukevan työmenetelmän kehittäminen vuoropäiväkoti PeltoWillassa osallistavan vuorovaikutuksen mallin pohjalta
Vainio, Laura (2019)
Vainio, Laura
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2019
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201902182460
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201902182460
Tiivistelmä
Tämän kehittämistyön tavoitteena on ollut edistää Ulvilan kaupungin varhaiskasvatusorganisaatioon kuuluvan vuoropäiväkoti PeltoWillan kasvattajien ammatillista toimintaa lasten osallisuuden lisäämiseksi päiväkodin pedagogisissa prosesseissa. Kehittämistyön keskiössä on osallistava vuorovaikutuksen malli, joka on päiväkodin kasvattajille suunnattu työväline. Sen avulla voidaan edistää lasten osallisuutta varhaiskasvatuksen pedagogisten prosessien suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa. Osallistava vuorovaikutuksen malli kehitettiin Marikan Korpin ja Johanna Latvalan varhaiskasvatustieteen pro gradu – tutkielmassa Jyväskylän yliopiston Kasvatustieteiden laitoksella vuonna 2010.
Kehittämistyö on toteutettu toimintatutkimuksena vuoropäiväkoti PeltoWillassa kevään 2018 aikana. Kehittämisprojekti eteni niin, että päiväkodin yli 3-vuotiaiden lasten ryhmissä kokeiltiin säännöllisesti osallistavaa vuorovaikutuksen mallia arjen pedagogisen toiminnan osana, kahden kuukauden ajan. Tämän jälkeen toiminnallisia learning café- ja aivoriihi- menetelmiä hyödyntäen osallistavasta vuorovaikutuksen mallista ideoitiin siitä saatujen käyttökokemusten perusteella paremmin PeltoWillan tarpeisiin sopiva arjen työmenetelmä, tekemällä siihen tarvittavia muutoksia ja tarkennuksia lasten osallisuuden edistämiseksi päiväkodissa. Kehittämistyössä päiväkodin kasvattajat ovat siis yhteistoiminnallisesti sekä tuottaneet tietoa osallistavan vuorovaikutuksen mallin toimivuudesta päiväkodissa että myös ideoineet mallia toimivammaksi juuri PeltoWillan vuoropäiväkodin omien tarpeiden mukaisesti.
Kehittämistyön myötä ideoidussa PeltoWillan omassa työmenetelmässä korostuu lasten havainnointi arjessa ja näiden havaintojen pedagoginen dokumentointi. Havainnoinnin ja taidokkaasti suoritetun pedagogisen dokumentoinnin keinoin voidaan nostaa lasten ääntä esille ja luoda päiväkodin pedagogisista prosesseista tätä kautta enemmän lasten näköisiä. Työmenetelmän avulla haluttiin myös tukea lasten toimijuutta heidän erityistarpeensa huomioiden. Näin ollen pedagogisten toimintojen ennakkosuunnittelu ja toimintojen mukauttaminen ovatkin työmenetelmässä myös keskiössä. Työmenetelmän eri vaiheissa pyritään lasten osallisuuden kokemuksen syntyä tukemaan esimerkiksi pienryhmätyöskentelyllä ja visualisoimalla puhetta kuvilla tai muilla keinoin. Työmenetelmä sisältää lisäksi yksityiskohtaisempia tarkennuksia PeltoWillan toimintakäytöntöihin, joilla pyritään tehostamaan tiedonkulkua yksikön sisällä työmenetelmää käytettäessä ja mahdollistamaan mahdollisimman monen lapsen osallistuminen työmenetelmän eri vaiheisiin.
Kehittämistyö on toteutettu toimintatutkimuksena vuoropäiväkoti PeltoWillassa kevään 2018 aikana. Kehittämisprojekti eteni niin, että päiväkodin yli 3-vuotiaiden lasten ryhmissä kokeiltiin säännöllisesti osallistavaa vuorovaikutuksen mallia arjen pedagogisen toiminnan osana, kahden kuukauden ajan. Tämän jälkeen toiminnallisia learning café- ja aivoriihi- menetelmiä hyödyntäen osallistavasta vuorovaikutuksen mallista ideoitiin siitä saatujen käyttökokemusten perusteella paremmin PeltoWillan tarpeisiin sopiva arjen työmenetelmä, tekemällä siihen tarvittavia muutoksia ja tarkennuksia lasten osallisuuden edistämiseksi päiväkodissa. Kehittämistyössä päiväkodin kasvattajat ovat siis yhteistoiminnallisesti sekä tuottaneet tietoa osallistavan vuorovaikutuksen mallin toimivuudesta päiväkodissa että myös ideoineet mallia toimivammaksi juuri PeltoWillan vuoropäiväkodin omien tarpeiden mukaisesti.
Kehittämistyön myötä ideoidussa PeltoWillan omassa työmenetelmässä korostuu lasten havainnointi arjessa ja näiden havaintojen pedagoginen dokumentointi. Havainnoinnin ja taidokkaasti suoritetun pedagogisen dokumentoinnin keinoin voidaan nostaa lasten ääntä esille ja luoda päiväkodin pedagogisista prosesseista tätä kautta enemmän lasten näköisiä. Työmenetelmän avulla haluttiin myös tukea lasten toimijuutta heidän erityistarpeensa huomioiden. Näin ollen pedagogisten toimintojen ennakkosuunnittelu ja toimintojen mukauttaminen ovatkin työmenetelmässä myös keskiössä. Työmenetelmän eri vaiheissa pyritään lasten osallisuuden kokemuksen syntyä tukemaan esimerkiksi pienryhmätyöskentelyllä ja visualisoimalla puhetta kuvilla tai muilla keinoin. Työmenetelmä sisältää lisäksi yksityiskohtaisempia tarkennuksia PeltoWillan toimintakäytöntöihin, joilla pyritään tehostamaan tiedonkulkua yksikön sisällä työmenetelmää käytettäessä ja mahdollistamaan mahdollisimman monen lapsen osallistuminen työmenetelmän eri vaiheisiin.