Kustannustehokkaimpien markkinointikanavien valitseminen uudelle yritykselle
Wolin, Waltteri; Anttila, Esa (2019)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Wolin, Waltteri
Anttila, Esa
Laurea-ammattikorkeakoulu
2019
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201902192517
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201902192517
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia toimeksiantajayrityksen käyttämiä markkinointikanavia ja valita tutkimustulosten perusteella toimeksiantajayritykselle kustannustehokkaimmat markkinointikanavat. Tässä opinnäytetyössä toimeksiantajayrityksenä toimi Tmi Copywriter Esa Anttila. Yritys käyttää markkinointinimeä Wordsengage. Opinnäytetyön nimi oli Kustannustehokkaimpien markkinointikanavien valitseminen uudelle yritykselle. Yritys on aloittanut toimintansa heinäkuussa 2018.
Tiimi tutki ja kävi läpi toimeksiantajayrityksen markkinointidataa, jota oltiin saatu kerättyä markkinointikanavien analytiikkatyökaluista. Sähköpostista dataa voitiin kerätä manuaalisesti. Teoriaosuudessa vertaillaan yrityksen käytössä olevien markkinointikanavien kustannustehokkuutta teorian pohjalta. Termejä on perusteltu ja selitetty sekä sähköisin että kirjallisin lähtein.
Dataa tarkastellessa voidaan todeta, että toiset markkinointikanavat toimivat Wordsengagelle toisia kanavia huomattavasti paremmin. Markkinointikanavien kustannustehokkuuden välillä oli selvästi havaittavia eroja ja lukuja tarkastelemalla oli mahdollista tehdä johtopäätöksiä siitä, mihin jatkossa kannattaa keskittyä. Yrityksellä on potentiaalia menestyä paremmin myös tutkimuksessa vähemmän menestyneissä kanavissa, mutta se vaatisi yritykseltä sekä rahallisia ja ajallisia panostuksia, joiden hyöty tämän hetkisessä tilanteessa ei olisi välttämättä järkevää.
Tiimi esittää toimeksiantajayritykselle, että se keskittyisi Instagram- ja verkkosivustomarkkinointiin sekä jo menestyksekkääksi osoittautuneeseen sähköpostimarkkinointiin. Tähän johtopäätökseen tiimi päätyi tutkimusdataa tarkastellen ja pohtien käytetyn ajan rahallista arvoa. Jatkossa toimeksiantajayrityksen kannattaa siis keskittyä tiimin suosittelemiin kanaviin ja mahdollisesti tulevaisuudessa kasvua hakiessa lisätä kanavien määrää sen hetkisten resurssien puitteissa.
Tiimi tutki ja kävi läpi toimeksiantajayrityksen markkinointidataa, jota oltiin saatu kerättyä markkinointikanavien analytiikkatyökaluista. Sähköpostista dataa voitiin kerätä manuaalisesti. Teoriaosuudessa vertaillaan yrityksen käytössä olevien markkinointikanavien kustannustehokkuutta teorian pohjalta. Termejä on perusteltu ja selitetty sekä sähköisin että kirjallisin lähtein.
Dataa tarkastellessa voidaan todeta, että toiset markkinointikanavat toimivat Wordsengagelle toisia kanavia huomattavasti paremmin. Markkinointikanavien kustannustehokkuuden välillä oli selvästi havaittavia eroja ja lukuja tarkastelemalla oli mahdollista tehdä johtopäätöksiä siitä, mihin jatkossa kannattaa keskittyä. Yrityksellä on potentiaalia menestyä paremmin myös tutkimuksessa vähemmän menestyneissä kanavissa, mutta se vaatisi yritykseltä sekä rahallisia ja ajallisia panostuksia, joiden hyöty tämän hetkisessä tilanteessa ei olisi välttämättä järkevää.
Tiimi esittää toimeksiantajayritykselle, että se keskittyisi Instagram- ja verkkosivustomarkkinointiin sekä jo menestyksekkääksi osoittautuneeseen sähköpostimarkkinointiin. Tähän johtopäätökseen tiimi päätyi tutkimusdataa tarkastellen ja pohtien käytetyn ajan rahallista arvoa. Jatkossa toimeksiantajayrityksen kannattaa siis keskittyä tiimin suosittelemiin kanaviin ja mahdollisesti tulevaisuudessa kasvua hakiessa lisätä kanavien määrää sen hetkisten resurssien puitteissa.