KoulutusalaOpinnäytetyötTieto- ja viestintätekniikka

    • 2D- ja 3D-peligafiikan ominaisuudet 

      Mansikka, Hanna (Lahden ammattikorkeakoulu, 2015)
      Opinnäytetyön tavoitteena on tutkia peleissä käytettävien graafisten elementtien ominaisuuksia, niiden etuja ja haittoja sekä käyttötarkoituksia. Tietokonegrafiikka on tärkeä ilmaisukeino, joka välittyy jokapäiväiseen ...
    • 2D-animaatioprosessi 

      Pasanen, Minna (2019)
      Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa kaksiulotteinen animaatioelokuva Epilepsialiitolle. Animaatioelokuvan kohderyhmänä ovat epilepsiaa sairastavat lapset, ja elokuva toimii välineenä lapsen itsetunnon kohottamiseen sekä ...
    • 2D-hahmoanimaation toteuttamistekniikat 

      Smolander, Aku (Lahden ammattikorkeakoulu, 2009)
      Opinnäytetyössä tutkitaan erilaisia 2D-hahmoanimaation toteuttamistekniikoita. Aluksi luodaan yleiskatsaus animoinnin historiaan ja tekniikoihin piirtämisestä mallintamiseen. Alkukatsauksen jälkeen tutkitaan 2D-hahmon ...
    • 3D-animaation hyödyntäminen piirrosanimaatiossa 

      Juntunen, Eveliina (Lahden ammattikorkeakoulu, 2015)
      Opinnäytetyössä tutkittiin, miten 3D-animaatiota hyödynnetään piirrosanimaatiossa. Tästä on tullut suosittua 2000-luvun kuluessa ja siksi haluttiin ottaa selvää, miten tämä käytännössä onnistuu. Työn innoittajana toimi ...
    • 3D-digitointi 

      Kesseli, Anne (Lahden ammattikorkeakoulu, 2006)
      Tämä opinnäytetyö käsittelee 3D-digitointia. 3D-digitointi tarkoittaa menetelmää jolla fyysisestä kappaleesta saadaan aikaan 3D-malli. Malli siirretään digitointilaitteen avulla tietokoneelle. Tietokoneella mallia voidaan ...
    • 3D-esitystekniikat tuotemarkkinoinnissa 

      Pelkonen, Satu (Lahden ammattikorkeakoulu, 2010)
      Opinnäytetyössä perehdytään siihen, miten kolmiulotteisia tuotemarkkinointi-materiaaleja tuotetaan ja miten 3D:tä hyödynnetään ja voidaan hyödyntää tuote-markkinoinnissa. Työssä käydään läpi yleisimpiä 3D-esitysteknisiä ...
    • 3D-grafiikka ja visuaaliset efektit digitaalivideossa 

      Takeda, Leo (Lahden ammattikorkeakoulu, 2006)
      Opinnäytetyön aiheena on käsitellä 3D-grafiikkaa ja digitaalisia efektejä digitaalivideoleikkeissä. Työssä esitellään eri tapoja, joilla 3D-grafiikkaa liitetään digitaaliseen videoleikkeeseen. Tässä työssä 3D-grafiikan ...
    • 3D-kompositointi 

      Piirainen, Jere (Lahden ammattikorkeakoulu, 2015)
      Opinnäytetyössä käydään läpi yleisimpiä 3D-kompositointiin liittyviä tekniikoita sekä kompositointiin käytettyjä ohjelmia ja liitännäisiä. Työssä esitellään myös kompositoinnin juuret 1800-luvun lopulta aina nykyaikaiseen ...
    • 3D-mallin hyödyntäminen arkeologisessa tutkimuksessa : Case: Virtuaalinen Lahden kylä 

      Järveläinen, Riikka (Lahden ammattikorkeakoulu, 2016)
      Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, millaisia uusia mahdollisuuksia 3D-mallit tuovat arkeologisiin tutkimuksiin. 3D-mallinnuksen avulla voidaan rekonstruoida esineitä, patsaita, rakennuksia tai vaikka kokonaisia ympäristöjä, ...
    • 3d-mallinnuksen ja renderöinnin hyödyntäminen tuotemarkkinoinnissa 

      Laitinen, Samu (Lahden ammattikorkeakoulu, 2010)
      3d-mallinnus on kasvattanut suosiotaan yhtenä menetelmänä tuottaa kuvamateriaalia tuotemarkkinoinnin avuksi. Valokuvausta on pidetty aina viime vuosiin saakka ainoana vaihtoehtona, kun on ollu tarkoitus tuottaa kuvitusta ...
    • 3D-mallintaminen FPS-pelin näkökulmasta 

      Laakso, Sonja (Lahden ammattikorkeakoulu, 2017)
      Tässä opinnäytetyössä keskityttiin 3D-mallintamiseen ja animaatioon FPS-pelin näkökulmasta. Pelien ensimmäisen persoonan asetelma antaa realistisen tuntuman ruudulla tapahtuvaan toimintaan ja tilanne on samaistuttavissa. ...
    • 3D-mobiilipelikehitys Unity-pelimoottorilla 

      Saarikivi, Samu (Lahden ammattikorkeakoulu, 2018)
      Opinnäytetyössä toteutetaan 3D-mobiilipeli Unity-pelimoottorilla Android-alustalle. Peli tehtiin vuonna 2015 valmistuneen prototyypin pohjalta, jota hyödynnettiin tavoitteiden hahmottamisessa. Opinnäytetyön toimeksiantajana ...
    • 3D-muotojen tuotto Macromedia Flash -ohjelmaan [Elektroninen aineisto] / 

      Liiri, Teemu (Lahden ammattikorkeakoulu, 2006)
      Työn aiheena on 3D-muotojen tuottaminen Macromedia Flash -ohjelmaan, eli työssä pyrittiin tutkimaan, millä eri keinoin Flash-ohjelmaan voidaan tuottaa 3d-muotoja ja miten nämä eri tavat eroavat toisistaan, esimerkiksi ...
    • 3D-oppimisympäristön toteuttaminen Adobe Flash CS3:lla 

      Iivonen, Jarmo (Lahden ammattikorkeakoulu, 2008)
      Tämä opinnäytetyö käsittelee 3D-oppimisympäristön toteuttamista Adobe Flash CS3:lla. Toteutustavoista käsittelyssä on oppimisympäristö valmiilla kuvilla ja oppi-misympäristö 3D-moottorilla toteutettuna. Teoriaosuudessa ...
    • 3D-pelien kenttäsuunnittelu 

      Kallio, Markus (Lahden ammattikorkeakoulu, 2008)
      Opinnäytetyössä käsitellään videopelien kenttäsuunnittelua sekä teorian, että käytännön soveltamisen kautta. Työssä selvitetään, mitä kenttäsuunnittelu on käytännössä, millainen on modernissa peliprojektissa työskentelevän ...
    • 3D-skannaus 

      Mannila, Arto (Lahden ammattikorkeakoulu, 2014)
      Tämä opinnäytetyö käsittelee 3D-skannausta sekä toimintatapoja ja teknologiaa sen takana. Työn teoriaosuus koostuu eri skannaus menetelmistä sekä niiden vah-vuuksista ja heikkouksista. 3D-skannauksen käyttökohteita on myös ...
    • 3D-tekniikoiden hyödyntäminen arkkitehtuurivisualisoinnissa 

      Huhta, Milja (Lahden ammattikorkeakoulu, 2016)
      Opinnäytetyössä tutkittiin erilaisia 3D-tekniikoita, joita hyödynnetään arkkitehtuurisessa visualisoinnissa, painottaen uusimpiin tekniikoihin 3D-maailmassa. Työssä käydään läpi arkkitehtuurivisualisointitekniikoiden ...
    • 3D-tulostus : case Printrbot 

      Arvekari, Lassi (Lahden ammattikorkeakoulu, 2013)
      Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää 3D-tulostustekniikan perusteita ja 3D-tulostuksen nykytilannetta. 3D-tulostukseen sopivien mallien luomista tutkitaan ja mallin tekemiseen on etsitty toimivia ohjesääntöjä. Tärkeä ...
    • 3D-tuotevisualisoinnin jälkikäsittely 

      Kasurinen, Toni (Lahden ammattikorkeakoulu, 2012)
      Opinnäytetyö käsittelee Linear Workflow:n perusteita ja pyrkii selventämään mikä merkitys tällä on renderöitäville kuville. Renderöidyt kuvat renderöidään lähes poikkeuksetta 32-bittiä per kanava ja varsin usein unohdetaan, ...
    • 3D-virtuaaliympäristöjen toteuttaminen internetissä 

      Imberg, Sanna (Lahden ammattikorkeakoulu, 2008)
      Tämä opinnäytetyö käsittelee internetissä toimivia virtuaalitodellisuuspalveluja sekä niihin luotavien 3D-mallien tekemiseen liittyviä prosesseja ja esitystekniikoita. Virtuaalitodellisuus käsitteenä luo ihmisille erilaisia ...