- Selaus nimekkeen mukaan Julkaisut

    • Asukastoimijat tarvitsevat asukastiloja ja rakenteen osallistumiselleen Espoon Keskuksessa 

      Lund, Virpi (Keski-Espoo Seura, 2016)
      Kansalaisten osallistumisella tarkoitetaan yleensä yhteisöjen ja yksilöiden aktiivista ja vapaaehtoista toimimista muutoksen aikaansaamiseksi ja vaikuttamista julkiseen päätöksentekoon. Osallistuminen on ...
    • Asukkaat kehittämässä alueellista päätöksentekoa - Case Mäntsälän kunta 

      Ruoslahti, Harri; Uusitalo, Tero; Laurea-ammattikorkeakoulu (Laurea-ammattikorkeakoulu, 2018)
      Tämä raportti käsittelee Mäntsälän kunnan asukasdemokratian kehittämishanketta, jonka Laurea-ammattikorkeakoulu ja Mäntsälä toteuttivat yhdessä syksyllä 2017 ja keväällä 2018. Laurean opiskelijat sekä Mäntsälän kunta ja ...
    • Asukkaiden ruokajuhla ravintolapäivänä Espoon Keskuksessa 

      Lund, Virpi (Keski-Espoo Seura, 2015)
      Ravintolapäivässä toteutuu hienosti kaupunkikulttuuri, vapaaehtoisuus ja asukkaiden osallisuus! Yhden päivän ravintolan perustaminen ei vaadi maksuja, lupia eikä aina tilojakaan. Tarvitaan vain innokkaita ihmisiä, hyviä ...
    • Asukkaiden työpajoissa syntyy ideoita Espoon Keskuksen kehittämiseksi 

      Lund, Virpi (Keski-Espoo Seura, 2014)
      Kuluneen kevään aikana on järjestetty neljä kaikille asukkaille avointa työpajaa Entressen kirjastossa Espoon keskuksessa. Työpajoissa on järjestetty kokouksia, kahvilakävelyitä, messuja ja keskusteluja asukkaita osallistavien ...
    • Asukkaita osallistavan Mun Idea –kokeilun tulokset puntaroitiin : uusia ideoita syntyi 

      Haapanen, Päivi (Keski-Espoo Seura, 2017)
      Vuoden alussa alkaneessa Mun Idea -kokeilussa Espoo sai asukkailta ja alueella toimijoilta jatkojalostettavaksi kolmisenkymmentä ideaa, joiden tarkoituksena oli tehdä asuinalue viihtyisämmäksi ja iloisemmaksi paikaksi. ...
    • Attitudes towards care robots among Finnish home care personnel : a comparison of two approaches 

      Rantanen, Teemu; Lehto, Paula; Vuorinen, Pertti; Coco, Kirsi (Nordic College of Caring Science, 2017)
      Study's rationale The significance of care robotics has been highlighted in recent years. Aims and objective The article examines the adoption of care robots in home care settings, and in particular Finnish home care ...
    • Avaimia omaan polkuun : taidetoiminta nuorten elämäntaitojen tukena 

      Jussilainen, Anna; Nätkinniemi, Merja; Tirkkonen, Tuomas; Stiller, Ira; Vilmilä, Fanny (Lasten ja nuorten säätiö, 2018)
      Tästä oppaasta löydät tietoa nuorille suunnattujen julkisten palvelujen rakenteesta, lainsäädännöstä sekä terminologiasta. Lopussa on konkreettisia esimerkkejä siitä, miten taidetoiminta ja julkisen sektorin palvelut voivat ...
    • Avoimen tieteen viikko Liègen yliopistossa : Mitä opittiin? 

      Harjuniemi, Marja-Leena; Rintamäki, Katri; Marjamaa, Minna (Suomen tieteellinen kirjastoseura, 2017)
      Belgialainen Liègen (ULg) yliopistokirjasto järjesti jo kolmannen kerran Open access -aiheisen Erasmus-viikon korkeakouluhenkilöstölle. Ohjelma oli rakennettu niin Liègen yliopiston kirjaston asiantuntijoiden kuin osallistujien ...
    • Avoimen tki-integroidun oppimisen tarkistuslistat 

      Antola, Kati; Fred, Minna; Helariutta, Aino; Kangastie, Helena; Kelo, Marjatta; Kiviluoto, Johanna; Kärki, Anne; Lehto, Anttoni; Päällysaho, Seliina; Sinisalo, Riikka
      Laurea Julkaisut | Laurea Publications (Laurea-ammattikorkeakoulu, 2021)
      Ammattikorkeakouluissa on jo pitkään toteutettu tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoimintaan (TKI) integroitua oppimista (TKIO). TKI-integroidun oppimisen laajuus ja muoto voivat vaihdella eri ammattikorkeakouluissa, ...
    • Avoimuus muuttaa tiedonhakua : mutta muuttaako se informaatiolukutaidon opetusta ja kirjastoa? 

      Laakkonen, Anna; Marjamaa, Minna (AMKIT-konsortio, 2017)
      Verkosta löytyy koko ajan enemmän materiaalia ilmaiseksi, joko avoimina monografioina, raportteina, avoimina verkkolehtinä tai rinnakkaistallenteina. Samaa aikaa kirjastot maksavat vuosi vuodelta nousevia tietokantojen ...
    • Avoimuus on juurtunut ammattikorkeakouluihin OKM:n kypsyystasoselvityksen mukaan 

      Päällysaho, Seliina; Lahtinen, Hanna (AMKIT-konsortio, 2020)
      Korkeakoulujen toimintakulttuuri on muuttunut viime vuosien aikana entistä avoimemmaksi. Tämä ilmenee opetus- ja kulttuuriministeriön (OKM) teettämässä avoimuuden kypsyystasoselvityksessä. Selvityksen tavoitteena oli ...
    • Avoin julkaiseminen vaikuttavuuden mahdollistajana 

      Laakkonen, Anna; Lahtinen, Hanna; Merimaa, Maija; Montonen, Noora (Laurea University of Applied Sciences, 2021)
      Laurean arvot vaikuttavuus, avoimuus ja vastuullisuus muodostavat myös tutkimus- ja asiantuntijajulkaisemisen perustan. Julkaisemalla vastuullisesti laadittuja asiantuntemukseensa perustuvia artikkeleita, kehittämisraportteja, ...
    • Avoin oppiminen – mitä sen on ja millaisen roolin kirjastot voisivat siinä ottaa? 

      Helariutta, Aino (AMKIT-konsortio, 2020)
      Digitalisaatio ja siitä aiheutuvan työn muutoksen aikaansaamat muutosvoimat heijastuvat oppimiseen ja opetukseen. Digitalisaatio ja teknologinen kehitys muuttavat työtä ja työssä tarvittavaa osaamista. Syntyy tarvetta ...
    • Avoin tiede ja ammattikorkeakoulut : AMKIT-konsortion ja Theseuksen kehityssuuntia 

      Marjamaa, Minna; Tolonen, Tiina; Holmström, Anna-Liisa (AMKIT-konsortio, 2015)
      Tänä syksynä ammattikorkeakouluissa on herätty avoimen tieteen tärkeyteen muuallakin kuin kirjastoissa. Opetus- ja kulttuuriministeriö vaatii jatkossa avoimen toimintakulttuurin edistämistä tavalla, joka voidaan näyttää ...
    • Avoin TKI ammattikorkeakouluissa – tekijöiden näkemyksiä 

      Talvela, Juhani; Jaalama, Kaisa; Hyyppä, Hannu; Ahlavuo, Marika; Päällysaho, Seliina; Lahtinen, Hanna; Kärki, Anne (Ammattikorkeakoulujen rehtorineuvosto, 2020)
      Tässä artikkelissa analysoidaan ammattikorkeakoulujen henkilöstön esittämiä mielipiteitä neljään avointa TKI-toimintaa koskevaan teemaan. TKI-toiminnan ja opetustoiminnan integraatio sekä opiskelijoiden tuominen aktiivisemmin ...
    • Avoin TKI-integroitu oppiminen - toimintamallit ja hyvät käytänteet 

      Helariutta, Aino; Fred, Minna; Kangastie, Helena; Merimaa, Maija; Päällysaho, Seliina; Aalto, Johanna; Harmokivi-Saloranta, Paula; Heikkinen, Sari; Isoherranen, Ville; Jokinen, Tauno; Keinänen, Meiju; Kekkonen, Mira; Ketola, Mari; Kiviluoto, Johanna; Kiviluoto-Heinonen, Liisa; Kuvajainen, Minna; Laitinen, Jukka; Leino, Mirka; Leppälahti, Teppo; Matveinen, Mikko; Meristö, Tarja; Mikkola, Marko; Nurmi, Cimmo; Nurmi, Piia; Nuutinen, Petri; Nykänen, Anna; Pelkonen, Jani; Puhakka-Tarvainen, Helena; Rui, Timo; Ruotsalainen, Marja-Liisa; Räsänen, Riikka; Salminen, Risto; Sinisalo, Riikka; Talvela, Juhani; Varis, Kaisa; Laurea-ammattikorkeakoulu
      Laurea Julkaisut | Laurea Publications (Laurea-ammattikorkeakoulu, 2021)
      Etsimme käsillä olevaa kokoomateosta varten avoimen TKI-integroidun oppimisen (TKIO) toteuttamisen erilaisia toimintamalleja ja hyvä käytänteitä. TKI-integroidun oppimisen toimintamallit ja hyvät käytänteet yhdistävät ...
    • Avoin TKI-integroitu oppiminen - toteuttamistapoja ja oppimisympäristöjä 

      Helariutta, Aino; Fred, Minna; Kangastie, Helena; Merimaa, Maija; Päällysaho, Seliina; Autio, Toni; Elomaa-Krapu, Minna; Eriksson, Miikka; Franssila, Päivi; Juvonen, Sanna; Kantola, Tarja; Kelo, Marjatta; Kutuniva, Iida; Kuuluvainen, Salla; Kähkönen, Tanja; Laurikainen, Antti; Lintinen, Kai; Niemelin, Juho-Pekka; Niemi, Antti; Pirttinen, Valtteri; Pukki, Anu; Pöllänen, Sinikka; Pöyry-Lassila, Päivi; Ranta, Liisa; Ratinen, Ilkka; Raussi-Lehto, Eija; Rautakorpi, Leena; Risu, Emilia; Roman, Mona; Räsänen, Anniina; Saramäki, Kaija; Tapaninen, Mirva; Timonen, Liisa; Torssonen, Piritta; Vanninen, Petteri; Vartiainen, Henriikka; Vesala-Varttala, Tanja; Viinamäki, Leena; Vuojärvi, Hanna; Vuorio, Tiina; Väänänen, Ilkka; Laurea-ammattikorkeakoulu
      Laurea Julkaisut | Laurea Publications (Laurea-ammattikorkeakoulu, 2021)
      Avoimessa TKIO:ssa on kyse yhteisöllisestä oppimisesta, jossa oppimisympäristönä on perinteisen luokkahuoneen sijaan aito työelämäprojekti. Se on verkostoituneen kulttuurin malli, jossa opetus kytkeytyy vahvasti työelämään ...
    • Avointa ja Digiä! - Opettajan ohjekirja opetuksen suunnitteluun ja kehittämiseen 

      Harmoinen, Päivi; Ruotsalainen, Anna-Leena; Juvonen, Sanna; Pöyry-Lassila, Päivi; Boman, Nella; Huczkowski, Panu; Lepola, Susanna; Pekkarinen, Virve; Pekkala, Tiina; Vatanen, Marko; Romppanen, Taina; Sarkkinen, Jarmo; Buure, Tuija; Laurea-ammattikorkeakoulu; Laurea-ammattikorkeakoulu
      Laurea Julkaisut (Laurea-ammattikorkeakoulu, 2021)
      Avointa ja Digiä - Opettajan ohjekirja on tuotettu Opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittamassa SotePeda 24/7 -kärkihankkeessa (2018-2020). Tässä opettajan ohjekirjassa käsitellään erilaisia pedagogisia lähestymistapoja ...
    • Benchmarking practical inclusion methods in higher education institutions 

      Chydenius, Tarja; Haapa, Sari (Shaker Verlag, 2019)
    • Benefits of Using the LBD Model in Master's Level Digital Accessibility Courses 

      Lahti, Janne; Beenen, Ron
      INTED Proceedings (International Academy of Technology, Education and Development, 2024)
      Digital accessibility addresses the ability of people with different disabilities to access modern digital resources such as the internet. When online services are correctly designed, developed and edited, more users have ...