- Selaus nimekkeen mukaan Julkaisut

    • Kohtaamisia nuorten hyvinvoinnin äärellä: saisiko olla kupillinen tarinoita? 

      Rehmonen, Elina; Salakari, Minna (Turun ammattikorkeakoulu, 2019)
      Lounais-Suomen Syöpäyhdistys (LSSY), NIKO-projekti ja ©CupOfTherapy (COT) yhdistivät voimansa nuorten terveyden edistämiseksi ja hyvinvoinnin tukemiseksi. Huoli nuorten nikotiinin ja muiden päihteiden monipuolistuneesta ...
    • Kohtausten kerääminen aivomyrskyvaiheen avulla. Osa 4 artikkelisarjassa Motiiviverkko – Käsikirjoituksen punonnan säikeitä 

      Halonen, Pentti (Turun ammattikorkeakoulu, 2020)
      Pentti Halosen käsikirjoituskoulu on edennyt neljänteen osaansa. Tämän jälkeen käsikirjoituskoulu jää vähäksi aikaa tauolle mutta jatkuu jälleen keväkaudella 2021. Tässä artikkelissa teemana on ideointi, jota lähestytään ...
    • Kohti innovaatiopedagogiikkaa : uusi lähestysmistapa ammattikorkeakoulujen opetukseen ja oppimiseen 

      Kairisto-Mertanen, Liisa; Kanerva-Lehto, Heli; Penttilä, Taru; Turun ammattikorkeakoulu
      Turun ammattikorkeakoulun raportteja : 92 (Turun ammattikorkeakoulu, 2009)
      Artikkelikokoelmassa kuvataan Turun ammattikorkeakoulun lähestymistapaa innovaatiopedagogiikka-käsitteeseen sekä esitellään sen soveltamisesta useita käytännön esimerkkejä. Innovaatiopedagogiikka määrittelee uudella tavalla ...
    • Kohti kokonaisvaltaista ja ennakoivaa työhyvinvointia : case KoVa duuni 

      Heikkinen, Krista; Turun ammattikorkeakoulu
      Turun ammattikorkeakoulun raportteja : 200 (Turun ammattikorkeakoulu, 2014)
      Asiantuntijaorganisaatioissa henkilöstöä kuormittavat jatkuva kiire, yksilöllisten työsuoritusten korostuminen ja vaatimukset oman osaamisen kehittämisestä. Työhyvinvoinnista huolehtiminen antaa työntekijöille voimavaroja ...
    • Kohti tulevaisuusorientoitunutta uraohjausta 

      Kosonen-Karesto, Liisa; Pihlajamaa, Jani; Rajala, Kaarina; Rouhelo, Anne (Turun ammattikorkeakoulu, 2020)
      Ammattikorkeakouluissa koulutetaan osaavia ammattilaisia tulevaisuuden työelämään ja ammatteihin, joita kaikkia ei vielä edes tunnisteta. Tulevaisuuden osaamisesta esitettyjen erilaisten skenaarioiden pohjalta tiedetään, ...
    • Kokemuksia hyvinvoinnista : SOHVI-hankkeen loppuraportti 

      Sahonen, Pia; Vuorio, Elina; Turun ammattikorkeakoulu
      Turun ammattikorkeakoulun raportteja : 178 (Turun ammattikorkeakoulu, 2014)
      Suomessa tarvitaan aiempaa monipuolisempaa ja systemaattisemmin kerättyä tietoa ihmisten hyvinvoinnista. Tilastotiedon rinnalle on tuotettava kokemustietoa eri kansalais- ja asiakasryhmistä. Kokemustietoa tulisi hyödyntää ...
    • Kokemuksia monimuotoisesta terveydenhoitajakoulutuksesta 

      Tomppo, Jaana; Ollikkala, Hanna; Kummel, Maika (Suomen terveydenhoitajaliitto, 2020)
      Työelämän tarpeet ja työelämässä vaadittava osaaminen muuttuvat. Terveydenhoitajan työssä tarvitaan sisältöosaamisen lisäksi yhä enenevässä määrin yleisiä työelämätaitoja, kuten asiakaslähtöistä ajattelua, luovuutta, ...
    • Kokemusasiantuntijat mielenterveys- ja päihdetyön opettajina : uusi innovaatio 

      Ellilä, Heikki; Lahti, Mari; Pulli, Jarmo; Vatula, Annaliina (Turun ammattikorkeakoulu, 2018)
      Turun ammattikorkeakoulun terveys- ja hyvinvointialalla on tehty vuosia yhteistyötä mielenterveyspalveluita käyttävien kokemusasiantuntijoiden kanssa. Osana kansainvälistä Commune-hanketta suunniteltiin yhdessä ...
    • Kokemusasiantuntijat tuovat lisäarvoa mielenterveyshoitotyön opetukseen 

      Koskikallio, Johanna; Rouhelo, Anne; Ellilä, Heikki; Lahti, Mari (Turun ammattikorkeakoulu, 2019)
      Erilaiset yhteiskunnalliset muutokset ja ongelmat luovat osaamistarpeita, joihin työelämän ammattilaisten ja heitä kouluttavien tahojen tulisi reagoida. Noin neljännes väestöstä kärsii jossain vaiheessa elämäänsä sellaisista ...
    • Kokemustieto, hyvinvointi ja paikallisuus 

      Nieminen, Ari; Tarkiainen, Ari; Vuorio, Elina; Turun ammattikorkeakoulu
      Turun ammattikorkeakoulun raportteja : 177 (Turun ammattikorkeakoulu, 2014)
      Ihmisten kokemusten painoarvon väitetään lisääntyneen viime aikoina yhteiskunnassa, taloudessa ja sosiaalisen median piirissä. Kokemustieto, kokemusasiantuntijuus ja näiden sukulaiskäsitteet, kuten toinen tai hiljainen ...
    • Kolmas näytös – loppu. Osa 10 artikkelisarjassa Motiiviverkko – Käsikirjoituksen punonnan säikeitä 

      Halonen, Pentti (Turun ammattikorkeakoulu, 2021)
      Pentti Halosen käsikirjoituskoulu on lopetusta vaille valmis. Millaisia asioita on otettava huomioon kirjoitettaessa lopetusta käsikirjoitukseen? Millainen on hyvä loppu? Miten käy Liison ja Mikaelin?
    • Kompleksisuustutkimuksesta apua kriisinjälkeiseen yritysten kehittämiseen 1/2: Cynefin ja muutosjoustavuus 

      Linnossuo, Timo; Aho, Jassi; Laine, Joonas
      Talk-verkkolehti : 16.8.2023 (Turun ammattikorkeakoulu, 2023)
      Muutos- ja kehittämisprosessien fasilitoiminen isossa muutostilanteessa on vaativaa. Haastavuutta lisää se, etteivät muutosjohtamisen perinteiset teoriat ole aina käyttökelpoisia kompleksisessa, alati muuttuvassa maailmassa. ...
    • Kompleksisuustutkimuksesta apua kriisinjälkeiseen yritysten kehittämiseen 2/2: Murtovesi ja muutosjoustavuus 

      Linnossuo, Timo; Aho, Jassi; Laine, Joonas
      Talk-verkkolehti : 22.8.2023 (Turun ammattikorkeakoulu, 2023)
      Muutos- ja kehittämisprosessien fasilitoiminen isossa muutostilanteessa on vaativaa. Dave Snowdenin murtovesikartta-menetelmä tarjoaa tavan aloittaa jatkuva kehittäminen pienten kokeilujen ja muutosprojektien avulla. ...
    • Komplikaatioita kohtausluetteloon – Käsikirjoituksen kolmas neljännes. Osa 9 artikkelisarjassa Motiiviverkko – Käsikirjoituksen punonnan säikeitä 

      Halonen, Pentti (Turun ammattikorkeakoulu, 2021)
      Pentti Halosen käsikirjoituskoulussa on edetty käsikirjoituksen jälkimmäiseen puolikkaaseen. Mitä tapahtuu päähenkilössä? Mihin suuntaan tarina etenee ja miten?
    • Kone- ja energia-alan insinöörien täydennyskoulutustarpeet : PoraKONE-hankkeen väliraportti 

      Junell, Timo; Stenfors, Pekka; Turun ammattikorkeakoulu
      Turun ammattikorkeakoulun raportteja : 266 (Turun ammattikorkeakoulu, 2020)
      Työmarkkinoilla tunnistettuja ongelmia ovat nopeat muutokset elinkeinoelämän työvoiman tarpeessa ja osaamisen vanheneminen. PoraKONE-hankkeessa kehitetään uusi toimintamalli, jolla vastataan insinöörien osaamistarpeiden ...
    • Korkeakoulun rooli oppijan suomen kielen kehittäjänä : haasteena laaja kielitaitohaitari 

      Kivivuori, Jaana (Turun ammattikorkeakoulu, 2019)
      Suomessa on mahdollista elää ilman suomen kielen taitoa. Tutkinto-opiskelijoissamme on opiskelijaryhmiä, jotka eivät ole tekemisissä suomenkielisten kanssa, vaan ne tulevat toimeen englannin kielellä. Pelkkä yritysten ...
    • Korkeakoulut hiljattain maahan muuttaneita tukemassa 

      Kirjavainen, Hanna; Pettersson, Alisa
      Turun ammattikorkeakoulun raportteja : 296 (Turun ammattikorkeakoulu, 2024)
      Tässä artikkelikokoelmassa esitellään keinoja, joilla korkeakoulu on voinut tukea hiljattain maahan muuttaneiden henkilöiden koulutus- ja työllistymispolkuja. Julkaisun toteuttajana on UKRA-hanke, jonka tavoitteina ovat ...
    • Korkeakoulut vastaavat osaajapulaan 

      Kontio, Juha
      Turun sanomat : 19.9.2023 (Turun sanomat, 2023)
      Osaajapulaa on viime aikoina tuotu laajasti esille esimerkiksi Turun kauppakamarin ja Teknologiateollisuuden toimesta. Haasteet työvoiman saatavuudessa ja uusien osaajien löytämisessä vaikeuttavat ja hidastavat talouden ...
    • Korkeakoulutuksen uudistuva koulutusrooli 

      Konst, Taru; Scheinin, Minna; Kairisto-Mertanen, Liisa (Opetus-, kasvatus- ja koulutusalojen säätiö - OKKA-säätiö, 2018)
      Maailma ympärillämme muuttuu, mutta voimme vaikuttaa siihen, millaisen maailman haluamme. Tässä koulutuksella on merkittävä rooli. Tulevaisuuden työssä tärkeää on oppimaan oppiminen sekä joustavuus. Koulutuksen tulee ...
    • Korkeakouluun hakevien ohjaus on muuttunut 

      Lehtinen, Anu
      Talk-verkkolehti : 14.6.2023 (Turun ammattikorkeakoulu, 2023)
      Olemme viime vuosina käyneet läpi monenlaista myllerrystä. On ollut koronaa ja sen tuomia muutoksia opiskeluun ja ohjaukseen, ja lisäksi Euroopassa on runsas vuosi käyty sotaa, joka on varmasti vaikuttanut ainakin meidän ...