"Vaikka ei olla yhdessä, niin se lapsi on yhteinen" : Yhteistyövanhemmuuden tukeminen Laukaan päiväkodeissa
Mäki, Tanja; Soikka, Suvi (2019)
Mäki, Tanja
Soikka, Suvi
2019
Kaikki oikeudet pidätetään
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903163206
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903163206
Tiivistelmä
Lapsiperheiden erossa yhteistyövanhemmuus on lapsen hyvinvoinnille merkityksellistä, joten sitä tulisi tuoda aiempaa näkyvämmäksi. Tutkimuksen tarkoituksena oli tuoda päiväkodin merkitystä näkyvämmäksi eroauttamisessa vanhempien tukijana. Tutkimuksen tavoitteena oli kuvata lastentarhanopettajien käsityksiä päiväkodin merkityksestä eroauttamisessa sekä heidän mahdollisuuksiaan tukea yhteistyövanhemmuutta päiväkodissa. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Keski-Suomen ensi- ja turvakoti ry, jolle tuotettiin tietoa heidän eropalveluiden kehittämisen tukemiseksi.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena teemahaastattelututkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla yhtätoista lastentarhanopettajaa pienryhmissä Laukaan päiväkodeissa. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavalla teema-analyysillä.
Tutkimus osoitti, että päiväkodin ensisijainen rooli eroauttamisessa on lapsen kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin tukeminen. Päiväkodin rooliin kuuluu kuitenkin myös vanhempien tukeminen läsnä olemalla, keskustelemalla ja palveluihin ohjaamisella. Päiväkodin rooliin ei kuulu vanhempien väliseen parisuhteeseen puuttuminen, vaan yhteistyövanhemmuutta tuetaan lapsen hyvinvoinnin näkökulmasta. Yhteistyövanhemmuuden tukemisen haasteena päiväkodissa ovat suppea tietämys eropalveluista ja vähäiset resurssit, kuten aika, työntekijöiden määrä sekä osaaminen.
Johtopäätöksenä todetaan, että päiväkodilla on yhteiskunnallisesti merkittävä rooli koko perheen tukijana eroauttamisen alkupäässä. Suurin osa lapsiperheistä käyttää varhaiskasvatuspalveluita, jolloin perheen tuen tarve on mahdollista havaita ajoissa. Päiväkoteihin tarvitaan myös lisää resursseja ja osaamista koko perheen tukemiseen erotilanteissa.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena teemahaastattelututkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla yhtätoista lastentarhanopettajaa pienryhmissä Laukaan päiväkodeissa. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavalla teema-analyysillä.
Tutkimus osoitti, että päiväkodin ensisijainen rooli eroauttamisessa on lapsen kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin tukeminen. Päiväkodin rooliin kuuluu kuitenkin myös vanhempien tukeminen läsnä olemalla, keskustelemalla ja palveluihin ohjaamisella. Päiväkodin rooliin ei kuulu vanhempien väliseen parisuhteeseen puuttuminen, vaan yhteistyövanhemmuutta tuetaan lapsen hyvinvoinnin näkökulmasta. Yhteistyövanhemmuuden tukemisen haasteena päiväkodissa ovat suppea tietämys eropalveluista ja vähäiset resurssit, kuten aika, työntekijöiden määrä sekä osaaminen.
Johtopäätöksenä todetaan, että päiväkodilla on yhteiskunnallisesti merkittävä rooli koko perheen tukijana eroauttamisen alkupäässä. Suurin osa lapsiperheistä käyttää varhaiskasvatuspalveluita, jolloin perheen tuen tarve on mahdollista havaita ajoissa. Päiväkoteihin tarvitaan myös lisää resursseja ja osaamista koko perheen tukemiseen erotilanteissa.