KoulutusalaKarelia-ammattikorkeakoulu Media-ala

    • 2D motion tracking 

      Hiltunen, Toni (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu, 2011)
      Opinnäytetyö käsittelee liikkeen tallennusta 2D motion tracking -työkalulla. 2D motion trackingillä videokuvasta voidaan tallentaa jälkikäsittelyssä kameran tai jonkin kuvassa näkyvän kohteen liike. Tallennettua ...
    • 360-videokuvaus alusta loppuun 

      Reinikainen, Jesse (2020)
      Opinnäytetyö käsittelee 360°-videokuvausta. Aihe on ajankohtainen, sillä 360-videokuvaus menetelmänä yleistyy ja kehittyy. Opinnäytetyössä käsitellään tuotannon vaiheita, historiaa, käyttötarkoitusta ja keskeisiä termejä. ...
    • 3D-elokuva äänisuunnittelijalle - uhka vai mahdollisuus? 

      Tigerstedt, Simo (Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu), 2013)
      Opinnäytetyössä tutkitaan 3D-elokuvaa äänisuunnittelijan näkökulmasta ja tutkitaan kolmiulotteisen äänen toteuttamista nykyisellä teknologialla. Tavoitteena on kartoittaa perinteisen ja 3D-elokuvan äänisuunnitteluprosessien ...
    • 3D-formaatin testaus suomalaisen luontodokumentin visuaalisena lisänä 

      Niiranen, Henri (Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu), 2015)
      Opinnäytetyössä perehdytään suomalaisessa luonnossa toteutettavaan 3D-luontodokumentin tuotantoon. Työ tarkastelee kolmiulotteisen luontodokumentin kuvausvaihetta ja sen vaikutuksia valmiiseen dokumenttiin nostaen esille ...
    • 3D-mallin sijoittaminen kuvattuun materiaaliin Adobe After Effects - ohjelmalla käyttäen Element 3D -liitännäistä 

      Eronen, Lauri (2023)
      Tässä opinnäytetyössä käsitellään videon 3D-kompositointia käyttäen apuna teoriapohjaa sekä kahta toiminnallisen osuuden työtä, joiden avulla havainnollistetaan teorian toiminta käytännössä. Teoriapohjana toimivat alan ...
    • 3D-mallin tekeminen ja upottaminen verkkosivulle 

      Toivanen, Harri (Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu), 2017)
      Opinnäytetyössä perehdytään 3D-mallin tekemiseen ja sen upottamiseen verkkosivuille. Työn toiminnallisen osion tavoitteena on luoda toimeksiantajalle 3D-malli, joka upotetaan verkkosivulle kolmannen osapuolen palvelua ...
    • 3D-Pelihahmon toteutus ja esillepano portfolioon 

      Lötjönen, Tomi (2021)
      Opinnäytetyön tavoitteena on suunnitella ja toteuttaa 3D-pelihahmo, joka sitten laite-taan virtuaalisen portfolioon. Työssä avataan eri seikkoja, joita tulee ottaa huomioon hahmosuunnittelussa, 3D-mallintamisessa, ...
    • 3D-tulostettu figuriini Kalevala-kansalliseepoksesta 

      Kiiskinen, Janita (2020)
      3D-mallintaminen ja -tulostaminen ovat lisääntyneet mediassa ja niiden osaamista tarvitaan jo yrityksissä. Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena on kertoa aloittelijalle 3D:n historiasta, käyttötarkoituksista ja ...
    • 3D-tulostuksen alkuvaiheen suunnittelu 

      Jääskeläinen, Vesa (2019)
      3D-tulostamisen suosion kasvu sekä valmistustekniikan kehitys on vaikuttanut suunnitelmallisen työn osuuteen merkittävästi. Suunnittelijalla on mahdollisuus valita eri työtavoista aloittaessaan omaa mallintamisprosessia, ...
    • 3D-videokuvaus : Stereoskooppisuuden huomioiminen lyhytelokuvan kuvaamisessa 

      Hotokka, Sari (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu, 2012)
      Opinnäytetyön tavoite on kertoa 3D-kuvaamisen menetelmistä ja tekniikasta sekä tutkia ja havainnoida stereoskooppista 3D:tä. Opinnäytteen toiminnallisessa osiossa toimin stereografina ja kuvaajana stereoskooppisessa Herra ...
    • Aikahyppy : Vaihtoehtoisia kohtauksia sisältävän osallistavan näytelmän käsikirjoittaminen ja toteuttaminen 

      Tuomainen, Janne (2020)
      Tässä opinnäytetyössä käsitellään Aikahyppy-näytelmän käsikirjoitusprosessia ja näytelmän toteutusta. Valmistunutta näytelmää tarkastellaan jälkikäteen dramaturgisten metodien avulla. Työssä tarkastellaan niitä metodeja ...
    • Aloittelevan Graafikon Opas 

      Kosunen, Heli (Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu), 2016)
      Nuoria tekijöitä tulee pelialalle yhä enemmän töihin ja heidän on hankala erottua lukuisien hakijoiden joukosta. Tavallisesti nuorilla ja aloittelevilla artisteilla ei ole paljoakaan kokemusta työelämästä. Tämä opinnäytetyö ...
    • Ammatillisen kasvun pohdintaa digitarinatyöpajassa 

      Heikkinen, Emilia (2021)
      Digitarinat ovat ajankohtainen ja merkittävä aihe. Digitarinoiden hyötyjä on tutkittu ympäri maailman monissa yliopistoissa. Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tarkastella digitaalisen tarinankerronnan käyttömahdollisuuksia ...
    • Ammattikorkeakouluopiskelijoiden alkoholitottumukset ja ainejärjestöjen tapahtumamarkkinointi 

      Tammisto, Milja (2023)
      Opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa ammattikorkeakouluopiskelijoiden näkemyksiä ja tottumuksia korkeakoulujen alkoholikulttuurista. Opiskelijoiden alkoholikulttuuri puhuttaa mediassa tasaisin väliajoin. Kartoitusta ...
    • Ammattilaisen työskentelyprosessi kuvittamiseen 

      Pääkkönen, Heini (Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu), 2019)
      Opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella ammattimainen työskentelyprosessi kuvittamiseen. Työn tekijän tavoitteena on profiloitua kuvittajaksi. Kuvittaminen asettuu taiteen ja asiakaslähtöisen graafisen suunnittelun ...
    • Ammattitasoisten videon enkoodausformaattien vertailu 

      Kärkkäinen, Vesa (Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu), 2015)
      Opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä selvitys videon enkoodaamisesta ja siihen liittyvistä käsitteistä. Työssä käsiteltiin enkoodamiseen liittyviä ongelmia ja mahdollisuuksia mediatuotannon näkökulmasta. Työssä tutustuttiin ...
    • Analogisen arkistomateriaalin käyttö Ilosaarirock - 40 vuotta säkällä -dokumenttielokuvassa 

      Mikkola, Jesse (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu, 2011)
      Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia analogista arkistomateriaalia ja sen käyttämistä dokumenttielokuvassa. Digitaalisena aikakautena analogisen aineiston tuottaminen on vähentynyt, vaikka historialliselle dokumenttielokuvalle ...
    • Animaatio osana Roister Frontier -verkkopalvelun käyttöliittymäsuunnittelua ja mikrointeraktioita 

      Korpela, Veera (2019)
      Toiminnallinen opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Roister Marketing Oy:lle. Tavoitteena oli perehtyä käyttöliittymäanimaatioon ja suunnitella verkkopalvelun käyttöliittymä animaatioineen Roister Frontier -sijoitusyhtiölle. ...
    • Animaatioelokuvan käsikirjoittamisen erityispiirteet : Koivu ja tähti 

      Lintunen, Jenni (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu, 2012)
      Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten animaatioelokuvan käsikirjoittaminen eroaa näytelmäelokuvan käsikirjoittamisesta. Opinnäytetyön toiminnallisena osiona on Zacharias Topeliuksen Koivu ja Tähti -sadun pohjalta ...
    • Animoidun videomappauksen toteuttaminen Retretin luolastoon : kuinka luolastoon suunniteltu videoteos toteutetaan ja esitetään 

      Kinnunen, Juho (2022)
      Tämä opinnäytetyö käsittelee videomappauksen toteuttamista ja sen tekniikoita sekä niiden hyödyntämistä Saimaan Taideluola Retretin maanalaisessa luolastossa. Videomappauksella tarkoitetaan sisällön esittämistä yhdellä tai ...