Punktionesteiden gramvärjäysten perehdytysmateriaali
Nyman, Tiina; Valve, Jaana (2008)
Nyman, Tiina
Valve, Jaana
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2008
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200812164472
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200812164472
Tiivistelmä
Gramvärjäystä käytetään yleisesti mikrobien tunnistuksen apuna tutkittaessa erilaisia potilasnäytteitä, kuten normaalisti steriilejä punktionesteitä. Värjäyksen avulla pystytään erottamaan näytteessä olevat bakteerit ja sienet. Gramvärjäyksen tulkinta voi olla haastavaa, ja perehdyttäminen aiheeseen on tärkeää, koska tulos vaikuttaa suoraan potilaan hoitoon.
Opinnäytetyönä tuotettiin kolmiosainen perehdytysmateriaali punktionesteiden gramvärjäyksistä. Perehdytysmateriaali koostuu kirjallisesta materiaalista, mikroskopoitavista gramvärjäyslaseista sekä interaktiivisista harjoituksista. Perehdysmateriaali tehtiin HUSLABin Meilahden sairaalan päivystyslaboratorion henkilökunnan käyttöön. Työ tehtiin henkilökunnan pyynnöstä, ja sitä on tarkoitus käyttää uusien työntekijöiden perehdyttämiseen sekä vakituisen henkilökunnan lisäperehdyttämiseen.
Opinnäytetyötä varten koottiin teoreettista tietoa punktionesteistä, gramvärjäyksestä ja mikrobeista sekä erilaisista oppijoista, oppimistavoista ja perehdytyksestä. Kirjallisessa materiaalissa käsitellään punktionesteitä, niiden muodostumista ja niissä tavallisimmin esiintyviä mikrobeja, bakteerien ja sienten rakennetta sekä gramvärjäystä. Kirjallisen osan liitteenä on lisäksi lista gramvärjäyslasien löydöksistä kuvineen. Gramvärjäyslasien valmistuksessa käytettiin positiivisia potilasnäytteitä sekä negatiivisia näytteitä, joihin lisättiin haluttuja mikrobeja. Laseja on 20 kappaletta, joissa on värjäytyvyyden, muodon, ryhmittymisen ja määrän suhteen erilaisia löydöksiä. Harjoitukset toteutettiin Power Point -ohjelmalla ja niissä käytettiin gramvärjäyslaseista otettuja kuvia. Harjoituksissa on 17 kysymystä, jotka opettavat perehtyjälle gramvärjäysten arviointia.
Kirjallisen materiaalin avulla perehtyjä saa tarvittavan aiheeseen liittyvän teoreettisen tiedon. Gramvärjäyslasit taas mahdollistavat perehtyjän käytännön harjoittelun punktionesteiden löydösten arviointiin teorian pohjalta. Interaktiiviset harjoitukset toimivat oppimisvälineen lisäksi jo opitun kertausvälineenä sekä oman osaamisen arvioinnin apuna. Kolmiosainen perehdytysmateriaali mahdollistaa monipuolisen perehtymisen punktionesteiden gramvärjäysten arviointiin.
Opinnäytetyönä tuotettiin kolmiosainen perehdytysmateriaali punktionesteiden gramvärjäyksistä. Perehdytysmateriaali koostuu kirjallisesta materiaalista, mikroskopoitavista gramvärjäyslaseista sekä interaktiivisista harjoituksista. Perehdysmateriaali tehtiin HUSLABin Meilahden sairaalan päivystyslaboratorion henkilökunnan käyttöön. Työ tehtiin henkilökunnan pyynnöstä, ja sitä on tarkoitus käyttää uusien työntekijöiden perehdyttämiseen sekä vakituisen henkilökunnan lisäperehdyttämiseen.
Opinnäytetyötä varten koottiin teoreettista tietoa punktionesteistä, gramvärjäyksestä ja mikrobeista sekä erilaisista oppijoista, oppimistavoista ja perehdytyksestä. Kirjallisessa materiaalissa käsitellään punktionesteitä, niiden muodostumista ja niissä tavallisimmin esiintyviä mikrobeja, bakteerien ja sienten rakennetta sekä gramvärjäystä. Kirjallisen osan liitteenä on lisäksi lista gramvärjäyslasien löydöksistä kuvineen. Gramvärjäyslasien valmistuksessa käytettiin positiivisia potilasnäytteitä sekä negatiivisia näytteitä, joihin lisättiin haluttuja mikrobeja. Laseja on 20 kappaletta, joissa on värjäytyvyyden, muodon, ryhmittymisen ja määrän suhteen erilaisia löydöksiä. Harjoitukset toteutettiin Power Point -ohjelmalla ja niissä käytettiin gramvärjäyslaseista otettuja kuvia. Harjoituksissa on 17 kysymystä, jotka opettavat perehtyjälle gramvärjäysten arviointia.
Kirjallisen materiaalin avulla perehtyjä saa tarvittavan aiheeseen liittyvän teoreettisen tiedon. Gramvärjäyslasit taas mahdollistavat perehtyjän käytännön harjoittelun punktionesteiden löydösten arviointiin teorian pohjalta. Interaktiiviset harjoitukset toimivat oppimisvälineen lisäksi jo opitun kertausvälineenä sekä oman osaamisen arvioinnin apuna. Kolmiosainen perehdytysmateriaali mahdollistaa monipuolisen perehtymisen punktionesteiden gramvärjäysten arviointiin.