Asiakastyytyväisyystutkimus Kainuun Ravirata Oy:lle
Wahlsten, Elisa (2019)
Wahlsten, Elisa
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904024215
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904024215
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aihe tuli toimeksiantona Kainuun Ravirata Oy:ltä. Työn tarkoituksena oli tehdä asiakastyytyväisyystutkimus ravien yleisölle. Raviurheilu Suomessa on kokenut muutoksia toimintaympäristössään. Paikan päällä raveja seuranneet ovat siirtyneet kotisohville seuraamaan raveja internetistä, sekä pelaamaan etänä. Tämä on johtanut paikan päällä käyvän yleisömäärän laskuun.
Tämän ilmiö toimi taustana myös toimeksiannossa. Työn keskeinen tavoite oli selvittää raveissa käyvän yleisön tyytyväisyyttä raviradan palveluihin. Tarkoituksena oli selvittää asiakkaiden tyytyväisyyttä yleisötiloihin, ravintolatarjontaan sekä yleiseen viihtyisyyteen. Tuloksien avulla toivottiin löydettävän mahdollisia kehityskohteita sekä saamaan myös uusia ideoita avoimien kysymyksien avulla. Työn ulkopuolelle jätettiin totopelien pelaaminen.
Tutkimus on kvantitatiivinen kyselytutkimus sisältäen myös kvalitatiivisia ominaisuuksia avoimien kysymyksien muodossa. Tutkimus toteutettiin kyselylomakkeen avulla kesäkuussa T76-raveissa paikan päällä. Kyselytutkimuksessa saatiin vastauksia 40 henkilöltä. Tuloksien perusteella raviradan yleisarvosaksi tuli hyvä, mutta selkeitä kehityskohteita ovat raviradan ruokapalvelut. Sekä valikoimassa että ruoan laadussa on parantamisen varaa. Myös oheisohjelmaa voisi järjestää raveissa lisää. Erityisesti vastaajat halusivat saada ravien aikana lisätietoa hevosista sekä raveista yleensä.
Tämän ilmiö toimi taustana myös toimeksiannossa. Työn keskeinen tavoite oli selvittää raveissa käyvän yleisön tyytyväisyyttä raviradan palveluihin. Tarkoituksena oli selvittää asiakkaiden tyytyväisyyttä yleisötiloihin, ravintolatarjontaan sekä yleiseen viihtyisyyteen. Tuloksien avulla toivottiin löydettävän mahdollisia kehityskohteita sekä saamaan myös uusia ideoita avoimien kysymyksien avulla. Työn ulkopuolelle jätettiin totopelien pelaaminen.
Tutkimus on kvantitatiivinen kyselytutkimus sisältäen myös kvalitatiivisia ominaisuuksia avoimien kysymyksien muodossa. Tutkimus toteutettiin kyselylomakkeen avulla kesäkuussa T76-raveissa paikan päällä. Kyselytutkimuksessa saatiin vastauksia 40 henkilöltä. Tuloksien perusteella raviradan yleisarvosaksi tuli hyvä, mutta selkeitä kehityskohteita ovat raviradan ruokapalvelut. Sekä valikoimassa että ruoan laadussa on parantamisen varaa. Myös oheisohjelmaa voisi järjestää raveissa lisää. Erityisesti vastaajat halusivat saada ravien aikana lisätietoa hevosista sekä raveista yleensä.