Urasuunnittelupalvelu vastavalmistuneille korkeakouluopiskelijoille
Virta, Joonatan (2019)
Virta, Joonatan
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904175515
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904175515
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli urasuunnittelun avuksi luodun palvelun kehittäminen kohderyhmätutkimuksen avulla. Opinnäytetyö koostuu teoriaosuudesta, jossa käydään läpi uraa ja sen suunnittelua sekä toimeksiantajalle tehdystä kohderyhmätutkimuksesta.
Tutkimuksen avulla oli tarkoitus hankkia asiakasymmärrystä ja tietoa kohderyhmästä. Tutkimuksesta saaduista tuloksista tehtiin johtopäätökset ja kehitysehdotus, jonka avulla toimeksiantaja pystyi muokkaamaan palveluitaan paremmin asiakkaiden toiveita vastaaviksi.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Yritys X, joka keskittyy johtamisen, muutoksenhallinnan ja henkilöstöratkaisujen konsultointiin. Yritys X oli lanseeraamassa uutta palvelukokonaisuutta kuluttajille, jonka tarkoituksena on opastaa ihmisiä heidän uransa suunnittelussa ja johtamisessa, sekä työnhaussa. Toimeksiantaja oli aiemmin tarjonnut palveluita vain yrityksille ja halusi näin ollen kasvattaa ymmärrystään uudesta asiakassegmentistä ennen lanseerausta.
Tutkimuksen kohderyhmänä toimi valmistumassa olevat korkeakouluopiskelijat. Tutkimuksessa selvitettiin miten korkeakoulusta valmistumassa olevat opiskelijat suunnittelevat uraansa, millaisia työkaluja he käyttävät urasuunnittelun tukena ja mitkä asiat he kokevat urasuunnittelussa ja työnhaussa haastavaksi. Tutkimuksen lopuksi tuloksista tehtiin johtopäätökset ja niiden pohjalta laaditaan yhteenveto toimeksiantajalle. Yhteenvetoa hyödynnettiin toimeksiantajayrityksen uuden palvelun muotoilussa.
Tutkimuksessa käytettiin määrällistä eli kvantitatiivista, sekä laadullista eli kvalitatiivista menetelmää. Määrällinen tutkimus toteutettiin opiskelijoille lähetetyllä sähköpostikyselynä ja laadullinen tutkimus syvähaastatteluina.
Opinnäytetyö alkaa urasuunnittelun teoriaosuudella. Tämän osuuden tietoperustana käytettiin urasta ja sen suunnittelusta kirjoitettuja kirjoja, uutisia ja artikkeleita.
Tutkimuksen avulla oli tarkoitus hankkia asiakasymmärrystä ja tietoa kohderyhmästä. Tutkimuksesta saaduista tuloksista tehtiin johtopäätökset ja kehitysehdotus, jonka avulla toimeksiantaja pystyi muokkaamaan palveluitaan paremmin asiakkaiden toiveita vastaaviksi.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Yritys X, joka keskittyy johtamisen, muutoksenhallinnan ja henkilöstöratkaisujen konsultointiin. Yritys X oli lanseeraamassa uutta palvelukokonaisuutta kuluttajille, jonka tarkoituksena on opastaa ihmisiä heidän uransa suunnittelussa ja johtamisessa, sekä työnhaussa. Toimeksiantaja oli aiemmin tarjonnut palveluita vain yrityksille ja halusi näin ollen kasvattaa ymmärrystään uudesta asiakassegmentistä ennen lanseerausta.
Tutkimuksen kohderyhmänä toimi valmistumassa olevat korkeakouluopiskelijat. Tutkimuksessa selvitettiin miten korkeakoulusta valmistumassa olevat opiskelijat suunnittelevat uraansa, millaisia työkaluja he käyttävät urasuunnittelun tukena ja mitkä asiat he kokevat urasuunnittelussa ja työnhaussa haastavaksi. Tutkimuksen lopuksi tuloksista tehtiin johtopäätökset ja niiden pohjalta laaditaan yhteenveto toimeksiantajalle. Yhteenvetoa hyödynnettiin toimeksiantajayrityksen uuden palvelun muotoilussa.
Tutkimuksessa käytettiin määrällistä eli kvantitatiivista, sekä laadullista eli kvalitatiivista menetelmää. Määrällinen tutkimus toteutettiin opiskelijoille lähetetyllä sähköpostikyselynä ja laadullinen tutkimus syvähaastatteluina.
Opinnäytetyö alkaa urasuunnittelun teoriaosuudella. Tämän osuuden tietoperustana käytettiin urasta ja sen suunnittelusta kirjoitettuja kirjoja, uutisia ja artikkeleita.