Yläkouluikäisten niska- ja hartiaseudun vaivojen ennaltaehkäisy
Honkanen, Roosa; Aitto-oja, Niina (2018)
Honkanen, Roosa
Aitto-oja, Niina
2018
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904215633
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904215633
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa yläkouluikäisille opetusvideo, joka sisältää tietoa niska- ja hartiaseudun vaivojen ennaltaehkäisystä. Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistyönä yhteistyössä Lappeenrannan Kesämäen yläkoulun kanssa. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää yläkouluikäisten niska- ja hartiavaivojen yleisyys ja ennaltaehkäisyn keinot.
Opinnäytetyöprosessin alussa pidettiin Kesämäen koulun rehtorin ja apulaisrehtorin kanssa alkupalaveri, jossa kerättiin tietoa ja tarpeita videon sisältöä ja toteutusta varten. Opinnäytetyön sisältö koottiin kirjallisuuskatsauksen avulla, jossa kerättiin ajantasaista ja tutkittua tietoa opinnäytetyön aiheesta. Lähteinä hyödynnettiin tutkimuksia ja artikkeleita, joita etsittiin tietokannoista ja kirjallisuudesta. Aineiston tiedonkeruumenetelmänä käytettiin kyselylomaketta, joka kartoitti näiden vaivojen esiintyvyyttä. Kyselyyn vastasi 106 yläkoulun oppilasta. Tulokset esitetään opinnäytetyössä kuvailevana tilastollisena analyysina.
Tuloksista selvisi, että suurin osa yläkouluikäisistä oli kokenut niska- ja hartiakipua viimeisen 6 kuukauden aikana. Noin puolet oppilaista koki, että ei ole saanut tarpeeksi ohjausta ergonomisista työskentelyasennoista. Opinnäytetyön tuotoksena syntyneellä videolla käsitellään niska- ja hartiaseudun vaivoja aiheuttavia tekijöitä ja niiden ennaltaehkäisyä. Yläkoululaisille ohjataan optimaaliset työskentelyasennot ja elektroniikan ergonomista käyttöä. Videossa käsitellään myös stressinhallinnan ja liikunnan vaikutusta niska- ja hartiaseudun vaivojen ennaltaehkäisyssä. Videon aktiivinen käyttö kouluympäristössä voi mahdollisesti ehkäistä niska- ja hartiavaivojen esiintyvyyttä kouluikäisillä. Videon hyödyllisyyttä voidaan arvioida myöhemmin kouluterveydenhuollossa ja oppilaiden kokemuksilla. This bachelor’s thesis purpose was to provide a video for upper comprehensive aged youngsters. The video includes information how to prevent neck-shoulder troubles. The thesis was developmentally executed as cooperation with Lappeenranta’s Kesämäki high school upper comprehensive ages. Our aim was to solve commonness of neck-shoulder troubles and how to prevent them.
At the beginning of this process we had a meeting with Kesämäki school principals where we assembled information and needs for making this video. All content of the prepared thesis was collected by literative review of which gave us upto-date and already explored data of this subject. Sources was utilized by using reports and articles which was searched on databases and literatures. Material of this information was collected by using questionnaire which charted frequency of these troubles. 106 pupils filled the questionnaire and the results will be shown in descriptive analysis.
Results informated that most of high school students had neck-shoulder pain in last six months. About half of students replied that they haven’t had enough guidance of ergonomic ways to study. The video processes reasons and preventions of neck-shoulder-area troubles. Students are guided to use optimal working positions and ergonomical ways to use electronics. Stress managing and influence of exercising are also handled in the video. Active use of video might prevent neck-shoulder troubles in school environment. Usefulness of these guidelines can be evaluated later on with students experiences and school nurses opinion.
Opinnäytetyöprosessin alussa pidettiin Kesämäen koulun rehtorin ja apulaisrehtorin kanssa alkupalaveri, jossa kerättiin tietoa ja tarpeita videon sisältöä ja toteutusta varten. Opinnäytetyön sisältö koottiin kirjallisuuskatsauksen avulla, jossa kerättiin ajantasaista ja tutkittua tietoa opinnäytetyön aiheesta. Lähteinä hyödynnettiin tutkimuksia ja artikkeleita, joita etsittiin tietokannoista ja kirjallisuudesta. Aineiston tiedonkeruumenetelmänä käytettiin kyselylomaketta, joka kartoitti näiden vaivojen esiintyvyyttä. Kyselyyn vastasi 106 yläkoulun oppilasta. Tulokset esitetään opinnäytetyössä kuvailevana tilastollisena analyysina.
Tuloksista selvisi, että suurin osa yläkouluikäisistä oli kokenut niska- ja hartiakipua viimeisen 6 kuukauden aikana. Noin puolet oppilaista koki, että ei ole saanut tarpeeksi ohjausta ergonomisista työskentelyasennoista. Opinnäytetyön tuotoksena syntyneellä videolla käsitellään niska- ja hartiaseudun vaivoja aiheuttavia tekijöitä ja niiden ennaltaehkäisyä. Yläkoululaisille ohjataan optimaaliset työskentelyasennot ja elektroniikan ergonomista käyttöä. Videossa käsitellään myös stressinhallinnan ja liikunnan vaikutusta niska- ja hartiaseudun vaivojen ennaltaehkäisyssä. Videon aktiivinen käyttö kouluympäristössä voi mahdollisesti ehkäistä niska- ja hartiavaivojen esiintyvyyttä kouluikäisillä. Videon hyödyllisyyttä voidaan arvioida myöhemmin kouluterveydenhuollossa ja oppilaiden kokemuksilla.
At the beginning of this process we had a meeting with Kesämäki school principals where we assembled information and needs for making this video. All content of the prepared thesis was collected by literative review of which gave us upto-date and already explored data of this subject. Sources was utilized by using reports and articles which was searched on databases and literatures. Material of this information was collected by using questionnaire which charted frequency of these troubles. 106 pupils filled the questionnaire and the results will be shown in descriptive analysis.
Results informated that most of high school students had neck-shoulder pain in last six months. About half of students replied that they haven’t had enough guidance of ergonomic ways to study. The video processes reasons and preventions of neck-shoulder-area troubles. Students are guided to use optimal working positions and ergonomical ways to use electronics. Stress managing and influence of exercising are also handled in the video. Active use of video might prevent neck-shoulder troubles in school environment. Usefulness of these guidelines can be evaluated later on with students experiences and school nurses opinion.