Traumapotilaan tutkiminen RiVaLAiSeR-menetelmän mukaan : Opetusvideo hoitotyön opiskelijoille
Lähteenmäki, Jenni; Lukkari, Oona (2019)
Lähteenmäki, Jenni
Lukkari, Oona
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904245932
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904245932
Tiivistelmä
Vammapotilaiden saaman onnistuneen ja laadukkaan hoidon kannalta on tärkeää, että sairaaloissa on käytössä yhtenäinen traumatutkimusta ohjaava malli. Onnistuneen hoidon kannalta on merkityksellistä myös se, että jokainen traumatiimin jäsen tietää etukäteen ennen potilaan saapumista sairaalaan omat tehtävänsä tulevassa hoitotilanteessa. Suomessa vammapotilaan tutkimiseen käytetään RiVaLAiSeR-menetelmää, jonka avulla potilaan tutkiminen tapahtuu systemaattisesti.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata toiminnallisen opinnäytetyön suunnittelua ja toteutusta sekä tuottaa laadukas opetusvideo traumapotilaan tutkimisesta RiVaLAiSeR-menetelmällä Oulun ammattikorkeakoulun hoitotyön opiskelijoille. Työn tavoitteena oli lisätä hoitotyön opiskelijoiden osaamista ja valmiuksia traumapotilaan tutkimisessa sekä tarjota uudenlaista opetusmateriaalia oppilaitoksen käyttöön Hätätilapotilaan tutkiminen ja hoito -opintojaksolle. Opinnäytetyö sai alkunsa Oulun ammattikorkeakoulun opetusmateriaalitarpeesta traumapotilaan tutkimiseen liittyen. Opinnäytetyöprosessi käynnistyi keväällä 2018 aiheen valinnalla ja se valmistui kevään 2019 aikana. Valmis työ esiteltiin Oulun ammattikorkeakoulun Hyvinvointia yhdessä -päivän aikana.
Toiminnallisen opinnäytetyön tuotoksena syntyi opetusvideo traumapotilaan tutkimisesta RiVaLAiSeR-menetelmän mukaan. Videolla käydään läpi traumapotilaan tutkiminen vaihe vaiheelta oikeassa järjestyksessä. Havainnoimisen helpottamiseksi opetusvideossa on yhdistetty liikkuvaa kuvaa, ääntä ja tekstiä. Opetusvideo esiteltiin testiryhmälle, jolta opetusvideo sai hyvää palautetta.
RiVaLAiSeR-menetelmästä on löydettävissä melko vähän näyttöön perustuvaa tutkittua tietoa. Jatkotutkimusehdotuksena voisi olla suomalaiset tutkimukset traumapotilaan tutkimiseen liittyen. Kehitysideana tämän opetusvideon pohjalta voitaisiin tuottaa uutta opetusmateriaalia traumapotilaan tutkimiseen liittyen. Tulevaisuudessa yhteistyötä oppilaitoksen ja työnantajaorganisaatioiden välillä voitaisiin myös kehittää tuottamalla aiheeseen liittyvää opetusmateriaalia, joka olisi molempien tahojen hyödynnettävissä.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata toiminnallisen opinnäytetyön suunnittelua ja toteutusta sekä tuottaa laadukas opetusvideo traumapotilaan tutkimisesta RiVaLAiSeR-menetelmällä Oulun ammattikorkeakoulun hoitotyön opiskelijoille. Työn tavoitteena oli lisätä hoitotyön opiskelijoiden osaamista ja valmiuksia traumapotilaan tutkimisessa sekä tarjota uudenlaista opetusmateriaalia oppilaitoksen käyttöön Hätätilapotilaan tutkiminen ja hoito -opintojaksolle. Opinnäytetyö sai alkunsa Oulun ammattikorkeakoulun opetusmateriaalitarpeesta traumapotilaan tutkimiseen liittyen. Opinnäytetyöprosessi käynnistyi keväällä 2018 aiheen valinnalla ja se valmistui kevään 2019 aikana. Valmis työ esiteltiin Oulun ammattikorkeakoulun Hyvinvointia yhdessä -päivän aikana.
Toiminnallisen opinnäytetyön tuotoksena syntyi opetusvideo traumapotilaan tutkimisesta RiVaLAiSeR-menetelmän mukaan. Videolla käydään läpi traumapotilaan tutkiminen vaihe vaiheelta oikeassa järjestyksessä. Havainnoimisen helpottamiseksi opetusvideossa on yhdistetty liikkuvaa kuvaa, ääntä ja tekstiä. Opetusvideo esiteltiin testiryhmälle, jolta opetusvideo sai hyvää palautetta.
RiVaLAiSeR-menetelmästä on löydettävissä melko vähän näyttöön perustuvaa tutkittua tietoa. Jatkotutkimusehdotuksena voisi olla suomalaiset tutkimukset traumapotilaan tutkimiseen liittyen. Kehitysideana tämän opetusvideon pohjalta voitaisiin tuottaa uutta opetusmateriaalia traumapotilaan tutkimiseen liittyen. Tulevaisuudessa yhteistyötä oppilaitoksen ja työnantajaorganisaatioiden välillä voitaisiin myös kehittää tuottamalla aiheeseen liittyvää opetusmateriaalia, joka olisi molempien tahojen hyödynnettävissä.