Asiakasnäkökulma lounasravintolan vastuullisuuteen
Siuvo, Liisa (2019)
Siuvo, Liisa
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904205614
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904205614
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus oli kartoittaa lounasravintolan asiakkaille tärkeitä vastuullisuuden elementtejä. Työn tilaaja oli Pikante-ravintolat Tampereella, joka haluaisi viestiä enemmän vastuullisuudestaan. Toimeksiantaja halusi ymmärtää asiakkaan näkökulmaa, mitä vastuullisuuden muotoja asiakkaat arvostavat ja miten ravintolan vastuullisuus saadaan viestinnällä lisäarvoksi asiakkaille. Tutkimusongelmana oli selvittää, mitkä vastuullisuuden osa-alueet olivat asiakkaille tärkeitä ja miten niistä kannattaa viestiä.
Opinnäytetyö koostui kahdesta erillisestä, toisiaan tukevasta tutkimuksesta. Kummatkin tutkimukset toteutettiin laadullisella tutkimusotteella, ja aineistonkeruumenetelmänä oli teemahaastattelu. Haastattelut toteutettiin elokuussa 2018 ja tammikuussa 2019 yhteensä yhdeksälle ravintolan asiakkaalle. Haastattelut äänitettiin, litteroitiin ja tulokset analysoitiin teemoittamisen ja koodauksen avulla.
Tuloksena saatiin käsitys haastateltujen asiakkaiden omista vastuullisista valinnoista ja odotuksista lounasravintolan vastuullisuuteen. Keskeisin tulos oli kotimaisuuden arvostaminen. Ehdoton odotusarvo lounasravintolassa oli lihatuotteiden kotimaisuus. Lounasravintolan vastuullisuudeksi koettiin hyvä asiakaspalvelu, hyvinvoivat työntekijät, hyvä ruoka, kotimaiset ja laadukkaat raaka-aineet sekä viihtyisä ympäristö. Lisäksi arvostettiin terveellisyyttä, monipuolisuutta ja hyvän makuista ruokaa. Muut lounasravintolan vastuulliset toimet antoivat lisäarvoa asiakkaalle mutta eivät olleet syy olla tulematta lounaalle.
Vastuullisuusviestinnän tekee haastavaksi se, että jokaisella asiakkaalla on oma tulokulmansa vastuullisuuteen. Viestintä pitää osata suunnata eri tavoin eri asiakasryhmiin, sillä liian yleisluontoinen viestintä ei saavuta kohderyhmää.
Opinnäytetyön tarkoitus oli kartoittaa lounasravintolan asiakkaille tärkeitä vastuullisuuden elementtejä. Työn tilaaja oli Pikante-ravintolat Tampereella, joka haluaisi viestiä enemmän vastuullisuudestaan. Toimeksiantaja halusi ymmärtää asiakkaan näkökulmaa, mitä vastuullisuuden muotoja asiakkaat arvostavat ja miten ravintolan vastuullisuus saadaan viestinnällä lisäarvoksi asiakkaille. Tutkimusongelmana oli selvittää, mitkä vastuullisuuden osa-alueet olivat asiakkaille tärkeitä ja miten niistä kannattaa viestiä.
Opinnäytetyö koostui kahdesta erillisestä, toisiaan tukevasta tutkimuksesta. Kummatkin tutkimukset toteutettiin laadullisella tutkimusotteella, ja aineistonkeruumenetelmänä oli teemahaastattelu. Haastattelut toteutettiin elokuussa 2018 ja tammikuussa 2019 yhteensä yhdeksälle ravintolan asiakkaalle. Haastattelut äänitettiin, litteroitiin ja tulokset analysoitiin teemoittamisen ja koodauksen avulla.
Tuloksena saatiin käsitys haastateltujen asiakkaiden omista vastuullisista valinnoista ja odotuksista lounasravintolan vastuullisuuteen. Keskeisin tulos oli kotimaisuuden arvostaminen. Ehdoton odotusarvo lounasravintolassa oli lihatuotteiden kotimaisuus. Lounasravintolan vastuullisuudeksi koettiin hyvä asiakaspalvelu, hyvinvoivat työntekijät, hyvä ruoka, kotimaiset ja laadukkaat raaka-aineet sekä viihtyisä ympäristö. Lisäksi arvostettiin terveellisyyttä, monipuolisuutta ja hyvän makuista ruokaa. Muut lounasravintolan vastuulliset toimet antoivat lisäarvoa asiakkaalle mutta eivät olleet syy olla tulematta lounaalle.
Vastuullisuusviestinnän tekee haastavaksi se, että jokaisella asiakkaalla on oma tulokulmansa vastuullisuuteen. Viestintä pitää osata suunnata eri tavoin eri asiakasryhmiin, sillä liian yleisluontoinen viestintä ei saavuta kohderyhmää.