Potilaiden kohteluun liittyvät haasteet Vaasan keskussairaalan päivystyksessä
Myllymäki, Kirsi (2019)
Myllymäki, Kirsi
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904276181
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904276181
Tiivistelmä
Hoitotyössä potilaan hyvään kohteluun on kiinnitettävä erityistä huomiota. Hyvällä vuorovaikutuksella potilaan ja hoitohenkilöstön välillä on suurimmat vaikutukset siihen, miten potilas kokee saamansa hoidon.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvailla Vaasan keskussairaalan päivystyksen hoitajien kokemuksia potilaan inhimillisestä ja ihmisarvoa kunnioittavasta kohtelusta hoitotyössä. Tutkimuksen avulla haluttiin tuottaa tietoa siitä mikä on päivystyksen hoitajien näkemys inhimillisestä ja ihmisarvoa kunnioittavasta kohtelusta, mitä haasteita hoitajat näkevät tämän toteutumiselle ja kuinka he haluaisivat kehittää omaa työtään, jotta inhimillinen ja ihmisarvoa kunnioittava kohtelu toteutuisi työssä parhaalla mahdollisella tavalla. Tutkimukseen osallistui 16 hoitajaa Vaasan keskussairaalan päivystyksestä.
Tutkimuksen teoria osuuteen kerättiin materiaalia hoitotieteellisten tietokantojen avulla. Teoria- aineistoa kerättiin myös manuaalisesti internetin eri lähteistä sekä kirjoista. Teoriaosuudessa avataan päivystyshoitotyötä, pohditaan mitä on inhimillinen ja ihmisarvoa kunnioittava kohtelu sekä avataan hoitotyön laadunkehittämistä. Tutkimus toteutettiin kyselylomakkeen avulla. Kyselylomakkeessa oli suljettuja kysymyksiä, sekä avoimia kysymyksiä. Informanteilta saatu aineisto analysoitiin induktiivisen sisällönanalyysin avulla.
Tulokset osoittivat, että hoitajat kokivat inhimillisen ja ihmisarvoa kunnioittavan kohtelun olevan ihmisiä arvostavaa taustoista riippumatta. Kunnioitusta ja yksityisyyden suojan vaalimista pidettiin myös tärkeänä. Tutkimuksesta nousi haasteena selkeästi esiin hoitotyön kiireinen luonne ja ajoittain liian vähäinen hoitajamitoitus, minkä koettiin olevan isoin haaste hyvälle kohtelulle ja hoidolle. Päivystyksen tilat koettiin myös haasteelliseksi etenkin valvomon osalta, jossa on avoin hoitotila. Potilaan yksityisyydensuoja ja vaitiolovelvollisuus joutuu koetukselle tämän johdosta. Haasteina koettiin myös ajoittain erilaisten potilasryhmien kohtaaminen ja hoitaminen.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvailla Vaasan keskussairaalan päivystyksen hoitajien kokemuksia potilaan inhimillisestä ja ihmisarvoa kunnioittavasta kohtelusta hoitotyössä. Tutkimuksen avulla haluttiin tuottaa tietoa siitä mikä on päivystyksen hoitajien näkemys inhimillisestä ja ihmisarvoa kunnioittavasta kohtelusta, mitä haasteita hoitajat näkevät tämän toteutumiselle ja kuinka he haluaisivat kehittää omaa työtään, jotta inhimillinen ja ihmisarvoa kunnioittava kohtelu toteutuisi työssä parhaalla mahdollisella tavalla. Tutkimukseen osallistui 16 hoitajaa Vaasan keskussairaalan päivystyksestä.
Tutkimuksen teoria osuuteen kerättiin materiaalia hoitotieteellisten tietokantojen avulla. Teoria- aineistoa kerättiin myös manuaalisesti internetin eri lähteistä sekä kirjoista. Teoriaosuudessa avataan päivystyshoitotyötä, pohditaan mitä on inhimillinen ja ihmisarvoa kunnioittava kohtelu sekä avataan hoitotyön laadunkehittämistä. Tutkimus toteutettiin kyselylomakkeen avulla. Kyselylomakkeessa oli suljettuja kysymyksiä, sekä avoimia kysymyksiä. Informanteilta saatu aineisto analysoitiin induktiivisen sisällönanalyysin avulla.
Tulokset osoittivat, että hoitajat kokivat inhimillisen ja ihmisarvoa kunnioittavan kohtelun olevan ihmisiä arvostavaa taustoista riippumatta. Kunnioitusta ja yksityisyyden suojan vaalimista pidettiin myös tärkeänä. Tutkimuksesta nousi haasteena selkeästi esiin hoitotyön kiireinen luonne ja ajoittain liian vähäinen hoitajamitoitus, minkä koettiin olevan isoin haaste hyvälle kohtelulle ja hoidolle. Päivystyksen tilat koettiin myös haasteelliseksi etenkin valvomon osalta, jossa on avoin hoitotila. Potilaan yksityisyydensuoja ja vaitiolovelvollisuus joutuu koetukselle tämän johdosta. Haasteina koettiin myös ajoittain erilaisten potilasryhmien kohtaaminen ja hoitaminen.