Toimintakonseptin luominen: Pohjanmaan Liikunta ja Urheilu ry:n aikuisten kunto- ja terveysliikunnan toimialalle
Lähdesmäki, Johanna (2019)
Lähdesmäki, Johanna
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904286215
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904286215
Tiivistelmä
Pohjanmaan Liikunta ja Urheilu ry, PLU - edistää liikuntaa ja hyvinvointia eri toimialoilla Etelä-Pohjanmaan ja Pohjanmaan maakunnissa lapsista ikäihmisiin. Valtakunnan tasolta toimintaa tuetaan veikkausvoittovaroin, mutta tulevaisuudessa oman toiminnan tuottoja tulee kasvattaa entistä enemmän.
Uudenlaista osaamista sekä hiljaisen tiedon esiintuontia tarvitaan yritysmäisellä otteella. Tämän vuoksi aikuisten kunto- ja terveysliikunnan toimialan kokonaisuutta on kehitettävä tehostamalla työtapoja sekä tuotteita. Toimintakonseptimuutoksella tuodaan lisäarvoa organisaation toiminnalle asiakkaalle tuotetuista palveluista.
Toimintakonseptin tavoitteena oli luoda mahdollisimman visuaalinen toimintakonsepti, joka tukee neljästä eri näkökulmasta toimintaa.
1. Henkilöstön sekä asiakkaiden tarpeisiin vastaavan toimintakonseptin luominen ja
pilotointi
2. Parantaa kannattavuutta niin, että tuotot jakaantuisivat ympäri vuoden tasaisesti
toimialallamme
3. Pysyä kilpailukykyisenä toimialallamme
4. Saada toimiva toimintamalli oikealle kohderyhmälle sisäisesti organisaation kesken
sekä ulkoisesti asiakkaille
Aineistoa kehittämistyölle sekä toimintakonseptille kerättiin palvelumuotoilun keinoin. Palvelumuotoilussa sidosryhmien sekä kollegoiden merkitys korostui, jolloin saatiin käyttäjälähtöinen selvitys toimintakonseptiin. Tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista eli kvalitatiivista tutkimusotetta.
Palvelumuotoilun työmenetelminä käytettiin benchmarking-prosessia sekä innovointihaastatteluita. Benchmarking-prosessilla selvitettiin kohdeorganisaation toimintatapaa ja mallia. Innovointihaastatteluiden avulla saatiin tietoa asiakasymmärryksestä sekä odotuksista.
Työ ajoittui noin vuoden mittaiselle ajanjaksolle. Taustaa sekä aineistoa kerättiin vuoden 2018 aikana ja toimintamallia lähdettiin pilotoimaan vuoden 2019 alussa. Työn tuotoksena syntyi visuaalinen toimintakonsepti, joka ohjaa toimintaa ja sen kehittämistä, myyntiä sekä markkinointia ja viestintää. Vuoden 2019 alussa toimintakonseptia lähdettiin pilotoimaan yhdessä aikuisliikunnan toimiala vastaavien kanssa. Konseptia myös testattiin ja analysoitiin asiakasyrityksen kanssa. Vuosi 2019 osoittaa miten toimintakonsepti kehittyy pilotoinnin seurauksena ja miten sitä jatkossa kehitetään.
Uudenlaista osaamista sekä hiljaisen tiedon esiintuontia tarvitaan yritysmäisellä otteella. Tämän vuoksi aikuisten kunto- ja terveysliikunnan toimialan kokonaisuutta on kehitettävä tehostamalla työtapoja sekä tuotteita. Toimintakonseptimuutoksella tuodaan lisäarvoa organisaation toiminnalle asiakkaalle tuotetuista palveluista.
Toimintakonseptin tavoitteena oli luoda mahdollisimman visuaalinen toimintakonsepti, joka tukee neljästä eri näkökulmasta toimintaa.
1. Henkilöstön sekä asiakkaiden tarpeisiin vastaavan toimintakonseptin luominen ja
pilotointi
2. Parantaa kannattavuutta niin, että tuotot jakaantuisivat ympäri vuoden tasaisesti
toimialallamme
3. Pysyä kilpailukykyisenä toimialallamme
4. Saada toimiva toimintamalli oikealle kohderyhmälle sisäisesti organisaation kesken
sekä ulkoisesti asiakkaille
Aineistoa kehittämistyölle sekä toimintakonseptille kerättiin palvelumuotoilun keinoin. Palvelumuotoilussa sidosryhmien sekä kollegoiden merkitys korostui, jolloin saatiin käyttäjälähtöinen selvitys toimintakonseptiin. Tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista eli kvalitatiivista tutkimusotetta.
Palvelumuotoilun työmenetelminä käytettiin benchmarking-prosessia sekä innovointihaastatteluita. Benchmarking-prosessilla selvitettiin kohdeorganisaation toimintatapaa ja mallia. Innovointihaastatteluiden avulla saatiin tietoa asiakasymmärryksestä sekä odotuksista.
Työ ajoittui noin vuoden mittaiselle ajanjaksolle. Taustaa sekä aineistoa kerättiin vuoden 2018 aikana ja toimintamallia lähdettiin pilotoimaan vuoden 2019 alussa. Työn tuotoksena syntyi visuaalinen toimintakonsepti, joka ohjaa toimintaa ja sen kehittämistä, myyntiä sekä markkinointia ja viestintää. Vuoden 2019 alussa toimintakonseptia lähdettiin pilotoimaan yhdessä aikuisliikunnan toimiala vastaavien kanssa. Konseptia myös testattiin ja analysoitiin asiakasyrityksen kanssa. Vuosi 2019 osoittaa miten toimintakonsepti kehittyy pilotoinnin seurauksena ja miten sitä jatkossa kehitetään.