ELVYTYSTAITOJEN OSAAMISEN KEHITTYMISEN SEURANTA JA PILOTOINTI
Laakkonen, Tero; Tanninen, Jarmo (2019)
Laakkonen, Tero
Tanninen, Jarmo
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904296327
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904296327
Tiivistelmä
Osaamisen johtaminen sekä osaamisen kehittymisen seuranta on nykyisin tärkeä osa-alue sosiaali-ja terveysalan organisaation henkilöstöjohtamisessa. Tässä opinnäytetyössä tehtiin tutkimuksellisena kehittämistyönä Pohjois-Karjalan sosiaali- ja terveyspalvelujen kuntayhtymän osaamisen kehittämisen yksikölle käyttöön elvytyskoulutuksen osaamisen kehittymisen seurantamittari. Mittarin avulla voidaan tuottaa jatkossa organisaatiolle vertailukelpoista tietoa elvytyskoulutuksen keskeisistä osa-alueista.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä käytettiin Delfoi-menetelmää. Kehittämistyötä varten koottiin asiantuntijatyöryhmä. Ryhmä koostui seitsemästä (N=7) elvytyksen ja akuut-tihoidon opetuksen asiantuntijasta. Tutkimuksellisen kehittämistyön tuloksena syntyi elvytyskoulutuksen osaamisen kehittymisen mittari organisaation osaamisen kehittämisen yksikön käyttöön. Asiantuntijoiden luomaa mallia pilotoitiin koeryhmällä.
Jatkokehitysmahdollisuutena tulisi selvittää Siun soten hoitohenkilökunnan elvy-tysosaamista ja koulutuksen tuomaa vaikutusta osaamisen kehittymiseen. Testauksissa saatujen mittaustulosten perusteella voidaan jatkossa kehittää koulutusta saatujen tulosten suuntaisesti. Jatkossa voisi myös kehittää keinoja arvioida ja todentaa koulutukseen osallistujien ei-teknisiä taitoja.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä käytettiin Delfoi-menetelmää. Kehittämistyötä varten koottiin asiantuntijatyöryhmä. Ryhmä koostui seitsemästä (N=7) elvytyksen ja akuut-tihoidon opetuksen asiantuntijasta. Tutkimuksellisen kehittämistyön tuloksena syntyi elvytyskoulutuksen osaamisen kehittymisen mittari organisaation osaamisen kehittämisen yksikön käyttöön. Asiantuntijoiden luomaa mallia pilotoitiin koeryhmällä.
Jatkokehitysmahdollisuutena tulisi selvittää Siun soten hoitohenkilökunnan elvy-tysosaamista ja koulutuksen tuomaa vaikutusta osaamisen kehittymiseen. Testauksissa saatujen mittaustulosten perusteella voidaan jatkossa kehittää koulutusta saatujen tulosten suuntaisesti. Jatkossa voisi myös kehittää keinoja arvioida ja todentaa koulutukseen osallistujien ei-teknisiä taitoja.