Siemensin Global Service Platform -järjestelmän tarvekartoitus
Lehikoinen, Juulia (2019)
Lehikoinen, Juulia
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905057626
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905057626
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin Siemens Osakeyhtiölle, joka on Siemens AG:n tytäryhtiö. Työn toimeksiantaja oli innovatiivisten teknologioiden, ratkaisujen ja asiantuntijapalveluiden toimittaja. Siemens tarjoaa ratkaisuja teollisuuden, energian, liikenteen, terveydenhuollon teknologian ja rahoituksen alueille. Opinnäytetyö toteutettiin Digital Industries -divisoonalle, joka tarjoaa integroitavia ohjelmisto-, laitteisto- ja teknologiaratkaisuja, jotka auttavat teollisuusyrityksiä parantamaan valmistusprosessien joustavuutta, nopeutta ja tehokkuutta.
Siemens Osakeyhtiö on ottamassa käyttöön Siemens AG:n kehittämän Global Service Platform -järjestelmän Digital Industries -divisioonassa. Järjestelmä tulee käyttöön useisiin eri prosesseihin, mutta tämä opinnäytetyö rajattiin keskittymään Field Service -prosessiin. Opinnäytetyön tavoitteena oli laatia tarvekartoitus niistä tarpeista, toiveista ja odotuksista, joita järjestelmän käyttäjillä on Global Service Platform -järjestelmän suhteen.
Opinnäytetyössä tutustuttiin ensimmäisenä tämänhetkiseen Siemensin Field Service -prosessiin ja prosessin ongelmakohtiin. Nykytila-analyysin avulla laadittiin haastattelukysymykset Global Service Platform -järjestelmän tarvekartoitusta varten. Haastattelutulosten perusteella tehtiin yhteenveto niistä asioista, jotka Global Service Platform -järjestelmän tulisi täyttää. Haastattelutulosten yhteenveto esitettiin Siemens AG:n Global Service Platform -järjestelmän käyttöönoton projektipäälliköille. Projektipäälliköt vahvistivat, että uusi järjestelmä pystyy tyydyttämään Siemens Suomen tarvekartoituksessa ilmenneet tarpeet. Lopuksi laadittiin kuvaus siitä, miten Field Service -prosessi tulisi menemään Global Service Platform -järjestelmässä käyttöönoton jälkeen.
Tämän opinnäytetyön tuloksena Siemens Osakeyhtiö sai selkeän kuvaksen niistä asioista, joihin heidän tulisi erityisesti kiinnittää huomiota Global Service Platform -järjestelmän testauksessa ja käyttöönotossa Field Service -prosessin osalta.
Siemens Osakeyhtiö on ottamassa käyttöön Siemens AG:n kehittämän Global Service Platform -järjestelmän Digital Industries -divisioonassa. Järjestelmä tulee käyttöön useisiin eri prosesseihin, mutta tämä opinnäytetyö rajattiin keskittymään Field Service -prosessiin. Opinnäytetyön tavoitteena oli laatia tarvekartoitus niistä tarpeista, toiveista ja odotuksista, joita järjestelmän käyttäjillä on Global Service Platform -järjestelmän suhteen.
Opinnäytetyössä tutustuttiin ensimmäisenä tämänhetkiseen Siemensin Field Service -prosessiin ja prosessin ongelmakohtiin. Nykytila-analyysin avulla laadittiin haastattelukysymykset Global Service Platform -järjestelmän tarvekartoitusta varten. Haastattelutulosten perusteella tehtiin yhteenveto niistä asioista, jotka Global Service Platform -järjestelmän tulisi täyttää. Haastattelutulosten yhteenveto esitettiin Siemens AG:n Global Service Platform -järjestelmän käyttöönoton projektipäälliköille. Projektipäälliköt vahvistivat, että uusi järjestelmä pystyy tyydyttämään Siemens Suomen tarvekartoituksessa ilmenneet tarpeet. Lopuksi laadittiin kuvaus siitä, miten Field Service -prosessi tulisi menemään Global Service Platform -järjestelmässä käyttöönoton jälkeen.
Tämän opinnäytetyön tuloksena Siemens Osakeyhtiö sai selkeän kuvaksen niistä asioista, joihin heidän tulisi erityisesti kiinnittää huomiota Global Service Platform -järjestelmän testauksessa ja käyttöönotossa Field Service -prosessin osalta.