Aistin, siis olen: Aistihuoneen suunnittelu Rinnekodin koululle palvelumuotoilun menetelmin
Kivivuori, Elisa; Takkula, Janika; Vuorinen, Taimi (2019)
Kivivuori, Elisa
Takkula, Janika
Vuorinen, Taimi
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905067674
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905067674
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli aistihuoneen suunnittelu Rinnekodin koululle. Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Espoon kaupungin ja Rinnekodin koulun henkilökunnan kanssa. Rinnekodin koulu on vaativan erityisen tuen koulu, jossa opiskelee oppivelvollisuusikäisiä lapsia ja nuoria, joilla on kehitysvammaisuuteen liittyviä käyttäytymisen tai hoidon haasteita. Rinnekodin koululle toteutettavan aistihuoneen oli määrä täydentää kouluympäristöä, ja tukea oppilaiden osallistumista kouluelämään. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa koulun ympäristöä aistien aktivoitumisen kannalta ja selvittää millaisia aistiärsykkeitä oppilaat kaipaavat. Tavoitteena oli vahvistaa oppilaiden opetussuunnitelman mukaista osallistumista koulupäivään aistihuoneen avulla.
Opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä oli Inhimillisen toiminnan malli Model of Human Occupation (MOHO) ja kansainvälinen toimintakyvyn, toimintarajoitteiden ja terveyden luokitus International Classification of Function (ICF-luokitus). Aistihuoneen suunnitteluprosessia ohjaavaksi lähestymistavaksi valittiin palvelumuotoilu (Service Design) ja sen menetelmät, joita käytettiin soveltuvin osin aistihuoneen käyttäjälähtöisessä suunnittelussa. Apuna oppilaiden osallistumisen tarkasteluun käytettiin Rinnekodin koulussa noudatettavaa vaativan erityisen tuen opetussuunnitelmaa. Ajatuksena oli, että aistihuone on sekä oppimista tukeva tekijä että oppimisympäristö.
Opinnäytetyön tuloksena koululle suunniteltiin aistihuone ja laadittiin hankintalista aistihuoneeseen tarvittavista välineistä. Hankintalistalle päätyneet välineet suunniteltiin yhdessä Rinnekodin koulun henkilökunnan kanssa. Opinnäytetyön tuloksena voidaan todeta aistihuoneen olevan oppilaiden osallistumista aktivoiva elementti kouluympäristössä. Lisäksi aistihuone tukee Rinnekodin koulussa noudatettavan opetussuunnitelman toteutumista.
Aistihuone suunniteltiin ajattomaksi ja helposti muokattavaksi, sillä sitä on tarkoitus kehittää eteenpäin myös tulevaisuudessa. Tämän vuoksi opinnäytetyöhön listattiin myös sellaisia hankintoja, jotka olisivat sopivia tulevaisuuden investointeja juuri Rinnekodin koulun aistihuoneen kehittämistä ajatellen. Tulevaisuuden hankintaehdotusten tarkoituksena on sujuvoittaa aistihuoneen jatkokehittelyä: ehdotusten lisäksi hankintojen puolesta on tehty valmiit tutkimustietoon pohjautuvat perustelut, mitkä lisäävät koko aistihuoneen ja sen välineiden valintojen näyttöön perustuvuutta.
Opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä oli Inhimillisen toiminnan malli Model of Human Occupation (MOHO) ja kansainvälinen toimintakyvyn, toimintarajoitteiden ja terveyden luokitus International Classification of Function (ICF-luokitus). Aistihuoneen suunnitteluprosessia ohjaavaksi lähestymistavaksi valittiin palvelumuotoilu (Service Design) ja sen menetelmät, joita käytettiin soveltuvin osin aistihuoneen käyttäjälähtöisessä suunnittelussa. Apuna oppilaiden osallistumisen tarkasteluun käytettiin Rinnekodin koulussa noudatettavaa vaativan erityisen tuen opetussuunnitelmaa. Ajatuksena oli, että aistihuone on sekä oppimista tukeva tekijä että oppimisympäristö.
Opinnäytetyön tuloksena koululle suunniteltiin aistihuone ja laadittiin hankintalista aistihuoneeseen tarvittavista välineistä. Hankintalistalle päätyneet välineet suunniteltiin yhdessä Rinnekodin koulun henkilökunnan kanssa. Opinnäytetyön tuloksena voidaan todeta aistihuoneen olevan oppilaiden osallistumista aktivoiva elementti kouluympäristössä. Lisäksi aistihuone tukee Rinnekodin koulussa noudatettavan opetussuunnitelman toteutumista.
Aistihuone suunniteltiin ajattomaksi ja helposti muokattavaksi, sillä sitä on tarkoitus kehittää eteenpäin myös tulevaisuudessa. Tämän vuoksi opinnäytetyöhön listattiin myös sellaisia hankintoja, jotka olisivat sopivia tulevaisuuden investointeja juuri Rinnekodin koulun aistihuoneen kehittämistä ajatellen. Tulevaisuuden hankintaehdotusten tarkoituksena on sujuvoittaa aistihuoneen jatkokehittelyä: ehdotusten lisäksi hankintojen puolesta on tehty valmiit tutkimustietoon pohjautuvat perustelut, mitkä lisäävät koko aistihuoneen ja sen välineiden valintojen näyttöön perustuvuutta.