Hyvän hallinnon vaatimusten toteutuminen viranomaisen nettisivuilla – case: Maahanmuuttovirasto
Harmonen, Jenni (2019)
Harmonen, Jenni
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905067766
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905067766
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä selvitettiin, toteutuuko hyvän hallinnon vaatimukset Maahanmuuttoviraston nettisivuilla, ja miten niitä voisi kehittää hyvän hallinnon vaatimusten näkökulmasta. Opinnäytetyö tehtiin Maahanmuuttoviraston toimeksiannosta. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys rajattiin neuvontaan, palveluperiaatteeseen ja palvelun asianmukaisuuteen sekä hyvän kielenkäytön vaatimukseen.
Opinnäytetyön teoriaosio aloitettiin tarkastelemalla hyvän hallinnon vaatimusten kokonaisuutta. Tämän jälkeen tarkasteltiin teoreettiseen viitekehykseen valittujen kunkin hyvän hallinnon vaatimuksen merkitys perusteellisesti. Teoriaosioon sisällytettiin myös katsaus hallintolain ja hyvän hallinnon perusteiden historiaan ja tulevaisuuteen sekä hallinnon laillisuusvalvontaan. Hallintolain tulevaisuuskatsauksen perusteella opinnäytetyön tulokset ovat hyödyllisiä toistaiseksi, koska hyvän hallinnon perusteista annettuihin säännöksiin ei ole suunnitteilla muutoksia.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmäksi valittiin kvalitatiivinen tutkimus ja tiedonhankintamenetelmäksi havainnointi. Tiedonhankinta toteutettiin opinnäytetyön tekijän toimesta joulukuun 2018 ja helmikuun 2019 välisenä aikana.
Opinnäytetyön tuloksien mukaan hyvän hallinnon vaatimukset toteutuvat Maahanmuuttoviraston nettisivuilla pääosin hyvin, mutta myös muutamia kehityskohteita löydettiin. Merkittävimmät kehityskohteet liittyvät hinnastossa käytettyyn kieleen yhden käsittelymaksun osalta, hakemusopas-palvelun antamaan ohjeviestiin ja palautteenantopalvelun sisältöön. Kehityskohteiden ongelmallisuus liittyy keskeisimmiltä osin hyvän hallinnon vaatimaan neuvontaan ja hyvään kielenkäyttöön.
Opinnäytetyön teoriaosio aloitettiin tarkastelemalla hyvän hallinnon vaatimusten kokonaisuutta. Tämän jälkeen tarkasteltiin teoreettiseen viitekehykseen valittujen kunkin hyvän hallinnon vaatimuksen merkitys perusteellisesti. Teoriaosioon sisällytettiin myös katsaus hallintolain ja hyvän hallinnon perusteiden historiaan ja tulevaisuuteen sekä hallinnon laillisuusvalvontaan. Hallintolain tulevaisuuskatsauksen perusteella opinnäytetyön tulokset ovat hyödyllisiä toistaiseksi, koska hyvän hallinnon perusteista annettuihin säännöksiin ei ole suunnitteilla muutoksia.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmäksi valittiin kvalitatiivinen tutkimus ja tiedonhankintamenetelmäksi havainnointi. Tiedonhankinta toteutettiin opinnäytetyön tekijän toimesta joulukuun 2018 ja helmikuun 2019 välisenä aikana.
Opinnäytetyön tuloksien mukaan hyvän hallinnon vaatimukset toteutuvat Maahanmuuttoviraston nettisivuilla pääosin hyvin, mutta myös muutamia kehityskohteita löydettiin. Merkittävimmät kehityskohteet liittyvät hinnastossa käytettyyn kieleen yhden käsittelymaksun osalta, hakemusopas-palvelun antamaan ohjeviestiin ja palautteenantopalvelun sisältöön. Kehityskohteiden ongelmallisuus liittyy keskeisimmiltä osin hyvän hallinnon vaatimaan neuvontaan ja hyvään kielenkäyttöön.