Maahanmuuttajien vertaistuen tarve - tutkimus Vertaista vailla -hankkeen osallistujille
Pääkkö, Julia (2019)
Pääkkö, Julia
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905067831
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905067831
Tiivistelmä
Tämä tutkimuksellinen opinnäytetyö on Turun ammattikorkeakoulun Vertaista vailla -hankkeen toimeksianto. Hanke järjestää kokonaisuudessaan neljä intensiivikurssia. Hankkeen kohderyhmänä ovat työttömät maahanmuuttajat, jotka tarvitsevat tukea koulutuksen jälkeiseen nivelvaiheeseen. Intensiivikurssille on osallistunut suurimmaksi osaksi korkeakoulutettuja.
Opinnäytetyön tavoitteena on tutkia intensiivikurssille osallistuneiden maahanmuuttajien vertaistuen tarvetta. Minkälaista vertaistukea he ovat saaneet ja miten se poikkeaa koti-/lähtömaasta saatuun vertaistukeen. Entä minkälaisena ilmenee heidän vertaistuen tarve liittyen kotoutumiseen ja työllistymiseen. Saamme myös vastauksen kysymykseen, minkälaista työnhaku on Suomessa. Mitä mieltä haastateltavat olivat intensiivikurssista.
Tämä opinnäytetyö on tutkimukseltaan laadullinen. Menetelmänä olen käyttänyt teemahaastattelua. Haastatteluun osallistui yksi intensiivikurssilla toiminut vertainen sekä kuusi intensiivikurssin osallistujaa, joista jokainen oli tullut eri maasta Suomeen.
Tulokset kertovat, että työnhakuun kaivataan äärimmäisen paljon vertaistukea sekä yleisesti apua. Työnhaku ilmenee isona kokonaisuutena, johon tarvitsee hakemuksien ja ansioluetteloiden lisäksi muun muassa koulutusta, kielitaitoa ja työkokemusta Suomesta. Itse vertaistuen merkityksen ymmärtäminen oli kaikille kurssille osallistuneille haastavaa ymmärtää. Sen osalta tutkimusta täytyy tarkastella kriittisesti. Intensiivikurssia pidettiin tähän mennessä käydyistä kursseista hyödyllisimpänä, tosin sai miinusta kurssin lyhkäisyydestä. Kurssilla käytiin haastateltavien mielestä hyödyllisiä asioita läpi sekä kurssia pidettiin mielenkiintoisena. This research thesis is an assignment of “Vertaista vailla” -project of the Turku University of Applied Sciences. The project will arrange a total of four intensive courses. The target group of the project is unemployed immigrants, who need support in the post-training transitional phase. The intensive course has been mostly attended by persons with higher education.
The aim of the thesis is to investigate the need for peer-led approach of immigrants who participated in an intensive course. What kind of peer-led approach they have received and how it differs from the support in home/country of origin. And how their need for peer-led approach concerning integration and employability appears. We also received an answer to the question of what kind of job searching is in Finland. What the interviewees thought about the intensive course.
This thesis is qualitative in research. I used the theme interview as a method. The interview was attended by one peer from the intense courses, as well as six intensive course participants, each of which had come from different countries to Finland.
The results indicate that the peer-led approach and general help is extremely needed in job searching. Job searching is seen as a whole, which requires not only applications and CVs, but also training, language skills and professional experience in Finland. In fact, understanding the meaning of peer-led approach was a challenge for everyone who participated in the course. On that part the research must be critically examined. The intensive course was considered to be the most useful of the courses that have been held so far, albeit with a minus for the shortness. The students thought useful things were handled and the course was considered interesting.
Opinnäytetyön tavoitteena on tutkia intensiivikurssille osallistuneiden maahanmuuttajien vertaistuen tarvetta. Minkälaista vertaistukea he ovat saaneet ja miten se poikkeaa koti-/lähtömaasta saatuun vertaistukeen. Entä minkälaisena ilmenee heidän vertaistuen tarve liittyen kotoutumiseen ja työllistymiseen. Saamme myös vastauksen kysymykseen, minkälaista työnhaku on Suomessa. Mitä mieltä haastateltavat olivat intensiivikurssista.
Tämä opinnäytetyö on tutkimukseltaan laadullinen. Menetelmänä olen käyttänyt teemahaastattelua. Haastatteluun osallistui yksi intensiivikurssilla toiminut vertainen sekä kuusi intensiivikurssin osallistujaa, joista jokainen oli tullut eri maasta Suomeen.
Tulokset kertovat, että työnhakuun kaivataan äärimmäisen paljon vertaistukea sekä yleisesti apua. Työnhaku ilmenee isona kokonaisuutena, johon tarvitsee hakemuksien ja ansioluetteloiden lisäksi muun muassa koulutusta, kielitaitoa ja työkokemusta Suomesta. Itse vertaistuen merkityksen ymmärtäminen oli kaikille kurssille osallistuneille haastavaa ymmärtää. Sen osalta tutkimusta täytyy tarkastella kriittisesti. Intensiivikurssia pidettiin tähän mennessä käydyistä kursseista hyödyllisimpänä, tosin sai miinusta kurssin lyhkäisyydestä. Kurssilla käytiin haastateltavien mielestä hyödyllisiä asioita läpi sekä kurssia pidettiin mielenkiintoisena.
The aim of the thesis is to investigate the need for peer-led approach of immigrants who participated in an intensive course. What kind of peer-led approach they have received and how it differs from the support in home/country of origin. And how their need for peer-led approach concerning integration and employability appears. We also received an answer to the question of what kind of job searching is in Finland. What the interviewees thought about the intensive course.
This thesis is qualitative in research. I used the theme interview as a method. The interview was attended by one peer from the intense courses, as well as six intensive course participants, each of which had come from different countries to Finland.
The results indicate that the peer-led approach and general help is extremely needed in job searching. Job searching is seen as a whole, which requires not only applications and CVs, but also training, language skills and professional experience in Finland. In fact, understanding the meaning of peer-led approach was a challenge for everyone who participated in the course. On that part the research must be critically examined. The intensive course was considered to be the most useful of the courses that have been held so far, albeit with a minus for the shortness. The students thought useful things were handled and the course was considered interesting.