Syömishäiriöiden ehkäisy – Esite Kainuun alueen liikunnanopettajille, -ohjaajille ja valmentajille
Perttula, Tuomas; Fioshina, Alina (2019)
Perttula, Tuomas
Fioshina, Alina
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905067756
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905067756
Tiivistelmä
Syömishäiriöt ovat mielen ja kehon sairauksia, joita useimmiten esiintyy naispuolisilla nuorilla sekä nuorilla aikuisilla. Yleisimpiä diagnooseja syömishäiriöistä ovat laihuushäiriö eli anoreksia, ahmimishäiriö eli bulimia ja ahmintahäiriö eli BED sekä niiden epätyypilliset muodot. Syömishäiriöiden ehkäisykeinoja ovat esimerkiksi terveelliset ruokailutottumukset ja perheen yhteiset ateriat, positiivinen kuva itsestä ja myönteinen käsitys omasta vartalosta ja koosta, hyvä itsetunto ja sosiaalinen tuki.
Tämän opinnäytetyön aihe on syömishäiriöiden ehkäisy – esite Kainuun alueen liikunnanopettajille, -ohjaajille ja valmentajille. Opinnäytetyön tarkoituksena on suunnitella, toteuttaa ja arvioida sähköisessä muodossa oleva esite syömishäiriöiden ehkäisystä, joka tuotettiin Kainuun alueen liikunnanopettajille, -ohjaajille ja valmentajille. Tavoitteena on lisätä tietoisuutta syömishäiriöistä sekä niiden varhaisesta tunnistamisesta ja ehkäisemisestä Kainuussa. Opinnäytetyön tutkimustehtävänä on selvittää yleisimmät syömishäiriöt ja kuvata niitä sekä kertoa, kuinka niitä voi ehkäistä. Toimeksiantajanamme toimi Kainuun sosiaali- ja terveydenhuollon kuntayhtymän aikuisten mielenterveys- ja riippuvuuksien hoitopalvelut.
Opinnäytetyömme oli tuotteistettu ja toiminnallinen työ, jossa perehdyimme aiheemme teoriatietoon. Teoriatiedon pohjalta sekä tuotteistamisprosessia hyödyntäen teimme 6-sivuisen esitteen. Esitettä jaettiin 22: teen Kainuun alueen kouluun/opistoon sekä Kainuun Liikunnan kautta urheiluseurojen liikunnanohjaajille sekä valmentajille. Liikunnanopettajat, -ohjaajat ja valmentajat saivat tutustua esitteeseen, jonka jälkeen heiltä pyydettiin palautetta sähköisen kyselyn avulla. Saimme positiivista sekä rakentavaa palautetta yhdeksältä henkilöltä. Saadun palautteen perusteella muokkasimme esitettä paremmaksi.
Opinnäytetyömme tuloksena syntynyttä esitettä hyödynnetään Kainuun alueen lasten ja nuorten syömishäiriöiden ennaltaehkäisyyn. Kainuun alueen liikunnanopettajat, -ohjaajat ja valmentajat hyötyvät esitteestämme lisäämällä omaa tietoisuutta syömishäiriöistä sekä niiden ehkäisykeinoista. Opinnäytetyöstämme jatkotutkimusaiheiksi nousi esille tuottamamme esitteen hyöty liikunnanopettajien, - ohjaajien ja valmentajien työssä, aihetta käsittelevä oppitunti kouluun sekä apuväline liikunnanopettajille ja -ohjaajille syömishäiriöiden ilmenemisestä. Eating disorders are diseases of the mind and body which often occur among adolescent girls and young adults. The most common diagnoses of eating disorders are anorexia nervosa, bulimia nervosa, binge eating disorder (BED) and atypical forms of such disorders. Eating disorders can be prevented, for example, by healthy eating habits and eating together as a family, positive self-image, good self-esteem together with social support and a favorable understanding of one’s own body and its dimensions.
The purpose of this thesis was to design, create and evaluate an informational package made in electronic form for PE teachers, sports instructors and coaches in Kainuu area. The aim was to increase knowledge of eating disorders and their early identification and prevention in Kainuu. The development task of the study was to discover the most common eating disorders, describe them and ways to prevent them. The thesis was commissioned by Kainuu Social Welfare and Health Care Joint Authority's Mental Health and Addiction Treatment Services.
This functional thesis consisted of a theorical background of the subject and a practical process. Based on the theory, a six-page informational package was created through a product development process. The informational package was distributed to 22 schools or institutes and Kainuun liikunta (the regional branch of the Finnish Sports Federation) forwarded it to coaches and sports instructors working in local sports clubs. The recipients had time to become familiar with the content of the informational package, and then feedback was collected with a Google Forms questionnaire. Positive and constructive feedback was received from nine individuals, and the informational package was updated based on the feedback.
The result of this thesis was an informational package about preventing eating disorders. It will be used to prevent eating disorders among children and adolescents. PE teachers, sports instructors and coaches in Kainuu will use this product to increase their own knowledge of eating disorders and ways to prevent them. Subjects for further research could be creating a secondary school lesson about eating disorder prevention and an early identification of eating disorders aid for PE teachers, sports instructors and coaches.
Tämän opinnäytetyön aihe on syömishäiriöiden ehkäisy – esite Kainuun alueen liikunnanopettajille, -ohjaajille ja valmentajille. Opinnäytetyön tarkoituksena on suunnitella, toteuttaa ja arvioida sähköisessä muodossa oleva esite syömishäiriöiden ehkäisystä, joka tuotettiin Kainuun alueen liikunnanopettajille, -ohjaajille ja valmentajille. Tavoitteena on lisätä tietoisuutta syömishäiriöistä sekä niiden varhaisesta tunnistamisesta ja ehkäisemisestä Kainuussa. Opinnäytetyön tutkimustehtävänä on selvittää yleisimmät syömishäiriöt ja kuvata niitä sekä kertoa, kuinka niitä voi ehkäistä. Toimeksiantajanamme toimi Kainuun sosiaali- ja terveydenhuollon kuntayhtymän aikuisten mielenterveys- ja riippuvuuksien hoitopalvelut.
Opinnäytetyömme oli tuotteistettu ja toiminnallinen työ, jossa perehdyimme aiheemme teoriatietoon. Teoriatiedon pohjalta sekä tuotteistamisprosessia hyödyntäen teimme 6-sivuisen esitteen. Esitettä jaettiin 22: teen Kainuun alueen kouluun/opistoon sekä Kainuun Liikunnan kautta urheiluseurojen liikunnanohjaajille sekä valmentajille. Liikunnanopettajat, -ohjaajat ja valmentajat saivat tutustua esitteeseen, jonka jälkeen heiltä pyydettiin palautetta sähköisen kyselyn avulla. Saimme positiivista sekä rakentavaa palautetta yhdeksältä henkilöltä. Saadun palautteen perusteella muokkasimme esitettä paremmaksi.
Opinnäytetyömme tuloksena syntynyttä esitettä hyödynnetään Kainuun alueen lasten ja nuorten syömishäiriöiden ennaltaehkäisyyn. Kainuun alueen liikunnanopettajat, -ohjaajat ja valmentajat hyötyvät esitteestämme lisäämällä omaa tietoisuutta syömishäiriöistä sekä niiden ehkäisykeinoista. Opinnäytetyöstämme jatkotutkimusaiheiksi nousi esille tuottamamme esitteen hyöty liikunnanopettajien, - ohjaajien ja valmentajien työssä, aihetta käsittelevä oppitunti kouluun sekä apuväline liikunnanopettajille ja -ohjaajille syömishäiriöiden ilmenemisestä.
The purpose of this thesis was to design, create and evaluate an informational package made in electronic form for PE teachers, sports instructors and coaches in Kainuu area. The aim was to increase knowledge of eating disorders and their early identification and prevention in Kainuu. The development task of the study was to discover the most common eating disorders, describe them and ways to prevent them. The thesis was commissioned by Kainuu Social Welfare and Health Care Joint Authority's Mental Health and Addiction Treatment Services.
This functional thesis consisted of a theorical background of the subject and a practical process. Based on the theory, a six-page informational package was created through a product development process. The informational package was distributed to 22 schools or institutes and Kainuun liikunta (the regional branch of the Finnish Sports Federation) forwarded it to coaches and sports instructors working in local sports clubs. The recipients had time to become familiar with the content of the informational package, and then feedback was collected with a Google Forms questionnaire. Positive and constructive feedback was received from nine individuals, and the informational package was updated based on the feedback.
The result of this thesis was an informational package about preventing eating disorders. It will be used to prevent eating disorders among children and adolescents. PE teachers, sports instructors and coaches in Kainuu will use this product to increase their own knowledge of eating disorders and ways to prevent them. Subjects for further research could be creating a secondary school lesson about eating disorder prevention and an early identification of eating disorders aid for PE teachers, sports instructors and coaches.