Miekii haluun töihin : kehitysvammaisten työllistyminen ja osallisuus
Kuittinen, Seppo; Raitavuo, Topi (2019)
Kuittinen, Seppo
Raitavuo, Topi
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905067719
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905067719
Tiivistelmä
Opinnäytetyön päätavoitteena oli pyrkiä kehittämään toiminnallinen menetelmä käytettäväksi vammaispalveluiden työhönvalmentajien työllistymistä edistäviin palveluihin. Yhteistyökumppanina toimi Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiirin (Eksote) vammaispalvelut. Päätavoitteen taustatiedoiksi etsittiin lisäksi vastauksia kirjallisuuden ja Internetin kautta koskien kehitysvammaisten työllisyystilannetta ja työhönvalmentajan roolia työllistymisprosessissa.
Toiminnalliseksi menetelmäksi valikoitui lautapelin kehittäminen yhteistyökumppanin pyynnöstä. Lautapelin tavoitteena oli toimia yhtenä tiedonkeruumenetelmänä työhönvalmentajien työssä. Menetelmällä pyritään keräämään tietoa rentouttavassa ilmapiirissä asiakkaiden työllistymisen kannalta tärkeistä asioista.
Pelin toimivuutta työvälineenä testattiin käytännössä kohderyhmälle toteutetuissa pelihetkissä ja sen todettiin olevan helposti muokattavissa muillekin kuin kohderyhmän henkilöille. Pelitoiminnan soveltuvuutta käytäntöön arvioitiin havainnoimalla ja pelihetkien jälkeisten teemahaastatteluiden avulla. Pelin kehittäminen eteni spiraalimallisen kehitysmenetelmän sykleinä. Valitun kehitysmenetelmän mallissa teemahaastatteluista ja havainnoista saatu tieto kirjattiin analysoinnin ja tulosten tulkinnan jälkeen teemoitettuun taulukkoon, jota hyödynnettiin seuraavan suunnitteluvaiheen ohjaavana tietona. Pelistä kehitettiin vain suomenkielinen versio.
Toiminnalliseksi menetelmäksi valikoitui lautapelin kehittäminen yhteistyökumppanin pyynnöstä. Lautapelin tavoitteena oli toimia yhtenä tiedonkeruumenetelmänä työhönvalmentajien työssä. Menetelmällä pyritään keräämään tietoa rentouttavassa ilmapiirissä asiakkaiden työllistymisen kannalta tärkeistä asioista.
Pelin toimivuutta työvälineenä testattiin käytännössä kohderyhmälle toteutetuissa pelihetkissä ja sen todettiin olevan helposti muokattavissa muillekin kuin kohderyhmän henkilöille. Pelitoiminnan soveltuvuutta käytäntöön arvioitiin havainnoimalla ja pelihetkien jälkeisten teemahaastatteluiden avulla. Pelin kehittäminen eteni spiraalimallisen kehitysmenetelmän sykleinä. Valitun kehitysmenetelmän mallissa teemahaastatteluista ja havainnoista saatu tieto kirjattiin analysoinnin ja tulosten tulkinnan jälkeen teemoitettuun taulukkoon, jota hyödynnettiin seuraavan suunnitteluvaiheen ohjaavana tietona. Pelistä kehitettiin vain suomenkielinen versio.